Tavaly 500–550 forint volt, idén már 550–600 forintba kerül egy gombóc fagylalt a hazai cukrászdákban, ahol a tavalyi 17,6 százalékos inflációnál jóval kisebb mértékű, átlagosan 10 százalékos áremeléssel védekeznek a keresletcsökkenés ellen.
Tavaly a vendéglátóhelyek száma 5 százalékkal csökkent, zártak be cukrászdák és fagylaltozók is, de még nem tudni, mennyi, mert a pontos adatokat egyelőre nem tette közzé a Központi Statisztikai Hivatal. Van, ahol nem történt meg a generációváltás, a nyugdíjba vonult cukrászok nem tudták átadni a stafétát senkinek, ami nem ritka ebben a nehéz szakmában.
Az infláció alatti áremeléssel viszont kimondva vagy kimondatlanul a forgalom csökkenésének igyekeznek elejét venni a vállalkozók, mert
az évek során bizony egy gombóc eltűnt a nagy átlagfogyasztásból.
A szerény áremelés fogyasztásra ösztönzi a vendégeket, fontos, hogy jól fogyjon a fagylalt, mert amikor a két gombóc helyett csak egy fogy, az már nem jó senkinek. Ezért maradt a fagyi ára jellemzően 600 forint alatt gombóconként az idén, pedig az önköltség sokat nőtt időközben.
Szerencsére az egyértelmű, hogy nagyon szeretjük a fagyit, és egyre keresettebbek a prémiumtermékek, a magyar fagylaltmesterek pedig egyre nagyobb nemzetközi sikereket érnek el.
Érdekes, hogy a magyarok körében az örökzöld slágernek számító alapízekből,
a csokiból, vaníliából, eperből és citromból adják el a legtöbbet, de ezek mellett egyre színesebb a kínálat
– mondta Erdélyi Balázs, a Magyar Cukrász Ipartestület elnöke kérdésünkre.
Feljött a toplista élére a pisztácia és a mangó, miközben egyre népszerűbbek az ízesített, több összetevős fagylaltok.
A magyar cukrászok nagyon kreatívak, a fagylaltvásárlók pedig nyitottak a különböző párosítások, zöld és egyéb fűszerek iránt.
Vörösboros, fügés dió lett a Balaton fagyija 2024-benA balatongyöröki Promenád kávéház balatoni mámor nevű vörösboros, fügeöntetes diófagylaltja nyerte meg a XI. Balaton Fagyija választást. A Balaton Fagyija 2024 választáson egy balatonfüredi, egy balatonmáriafürdői és egy veszprémi fagyizó kreációja kapott különdíjat. A Balatoni hekkel idén nem tarolt a tavalyi sajtos-tejfölös lángosos fagyival különdíjas cukrászda. |
Kedvelt íz
Sok a borssal, például rózsaborssal szecsuani borssal készülő fagyi, az utóbbit az év fagylaltjába is belekeverték.
Olaszországban alapízeket fogunk látni, többféle mogyorót, pisztáciát, különböző csokoládékat, de annyira összetett, izgalmas ízvilágú fagyikat, mint amilyenek Magyarországon sorakoznak a hűtőpultban, máshol alig látni – mondta Erdélyi Balázs.
Az alapanyagok áremelkedése a fagylaltok árán is meglátszik, egyre több helyen vezetik be a mérleges árazást – mutat rá Erdélyi Balázs az új trendre.
Ahol mérnek, ott grammra annyit fizet a vendég, amennyit kap, ez mind a vállalkozásnak, mind a vendégnek jobb.
A vendég nem érzi úgy, hogy átverték, nem azt nézi, hogy ki adja, illetve kapja a nagyobb vagy kisebb gombócot.
Sosem az tűnik fel, ha nagyobbat kapunk, mindig az, ha kisebbet
– tapasztalják a cukrászok.
A különböző árú alapanyagok miatt akár 100 forint is lehet az önköltség eltérése egy-egy gombóc esetében, az ízenkénti árazás ezért régóta elfogadott üzletpolitika. Külön ára van a mentes termékeknek és a prémiumtermékeknek és az egyszerűbb alapízeknek.
A cukrászdákban a tavasz a főszezon, amikor vége a télnek szívesen ülnek ki a teraszokra az emberek. A nyár sok városban a forgalom visszaesésével jár, különösen ott, ahol nem jön annyi turista, mint ahány városlakó elutazik nyaralni.
A fagylaltozókban már tavasszal elkezdődik a szezon, a kerékpáros turizmus révén is egyre forgalmasabb tavaszi és őszi időszakban egyre több balatoni fagylaltozó tart nyitva, ahol van kereslet a fagyira már szinte télen-nyáron.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.