BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Tényleg legyalulja a magyar online kereskedelmet a Temu

A hazai bankkártyás fizetések egyre nagyobb része külföldi webshopokba irányul. A Temu és társai már az online vásárlások több mint harmadát adják.

Egyre nagyobb szeletet hasítanak ki az online vásárlások köréből a külföldi, elsősorban ázsiai globális piacterek, mint a Temu hazánkban is, ezért a hagyományos kereskedésekben gyorsabban nőtt a kártyás fizetések aránya, mint a hazai webshopokban – derül ki egy pénteken megjelent elemzésből.

Photo illustration in Brazil - 26 Mar 2024, temu
A Temu a magyar piacot is letarolja / Fotó: Zuma Press

Egyre többet költünk online, de egyre kevésbé magyar webshopokban

Gergely Péter, a BiztosDöntés pénzügyi szakértője szerint minden hazai kibocsátású bankkártyával itthon elköltött 100 forintból 24-et már online kereskedőnél fizetünk, a webshopokban elköltött 876 milliárd forint 17,2 százalékkal több, mint az egy évvel korábban. Azonban a Magyar Nemzeti Bank adatai szerint a nemzetközi online piactereken az első negyedévben 556 milliárd forintot költöttek el a magyarok, ami éves szinten 27,7 százalékos bővülésnek felel meg. A kártyás költések eközben a fizikai kereskedőknél 3719 milliárd forintot tettek ki, ez 8,3 százalékos bővülésnek számít.

A tranzakciók számának bővülése ugyanakkor a hagyományos boltokban nőtt nagyobb mértékben, az év első három hónapjában 407 millió alkalommal fizettünk a fizikai kereskedőknél kártyával, 10,4 százalékkal többször, mint egy évvel korábban. Ezzel szemben a magyar webshopokban a kártyás fizetések száma csak 8,9 százalékkal bővült, 50,2 millióra. Eközben 

a külföldre irányuló kártyás vásárlások száma 36,3 millió volt, miután a növekedés üteme csaknem háromszorosa volt a hazai webshopokénak.

Tarol a Temu és más külföldi oldalak

A hazai webshopok térnyerésének végét jól mutatja a BiztosDöntés szakértője szerint az, hogy míg egy évvel korábban az internetes kereskedelemben lezajló bankkártyás fizetések 61 százaléka hazai kereskedőknél bonyolódott le, a magyarországi internetes bankkártyás vásárlások aránya idén március végéig már csak 58 százalékos súlyt képvisel. 

Ráadásul a vásárlások értékét tekintve a visszaesés még nagyobb, ugyanis míg 

egy évvel ezelőtt a teljes online bankkártyás fizetési forgalom kétharmada hazai webshopokban bonyolódott le, idén az első negyedévben ez az arány már alig haladja meg a 61 százalékot.

Gergely Péter szerint a Temu és társai előretörése ellenére minden kereskedőnek érdemes elgondolkodnia, hogy a hagyományos kereskedelmet internetes értékesítéssel is megtámasztja. Ugyanis míg a hagyományos boltokban lebonyolított vásárlásoknál az átlagos bankkártyás fizetés összege 9130 forint volt, addig a webshopokban ennek majdnem a kétszeresét, több mint 17 450 forintot hagytak a vásárlók.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.