BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
The,Waiter,Is,Capping,A,Beer,At,The,Bar.

Szenved a sörpiac, a nagy sportesemények sem segítenek az eladásokon

Hiába rendeznek olimpiát és Európa-bajnokságot is 2024 nyarán, ez is kevés lehet a sörpiac megmentéséhez. Tavaly 10 százalékkal esett a sörfogyasztás Magyarországon, és kétséges, hogy ezt a veszteséget idén korrigálhatják-e a gyártók. A sörpiac egy hosszú, forró nyárban bízhat.

Tavaly az országban jelen lévő öt legjelentősebb gyártó adatai alapján a Magyarországon értékesített sör mennyisége alig több, mint 5,4 millió hektoliter volt, ami 10 százalékos visszaesést jelentett a 2022-ben mért 6,01 millió hektoliteres szinthez képest. Az idei évben ugyan sikerülhet ledolgozni a lemaradás egy részét, de hosszú távon az alkoholfogyasztás visszaesésével párhuzamosan a sörfogyasztás is trendszerűen csökken.

The,Waiter,Is,Capping,A,Beer,At,The,Bar.
sör
sörpiac
sörfogyasztás
alkoholmentes sör
Európa-bajnokság
olimpia
A sörgyártók már csak egy igazán forró nyárban reménykedhetnek / Fotó: Shutterstock

Az Agroinform.hu-t a Magyar Sörgyártók Szövetségének igazgatója, Kántor Sándor arról tájékoztatta, hogy

a sörfogyasztás alakulását befolyásoló egyik legfontosabb tényező az időjárás, amelyet hetekkel előre is nehéz tervezni. Bár a szakmában is várakozások övezik, hogy a jelentős nyári sportesemények – kiemelten a labdarúgó-Európa-bajnokság és az olimpia – milyen hatással lesznek a sörfogyasztás alakulására, ezek jelentősége ebben a tekintetben mégsem számottevő.

Az idei új trendek közül az alkoholmentes kategória dinamikus növekedését emelik ki a szakértők. A lakosság egyre kevesebb alkoholt fogyaszt, így a gyártóknak muszáj nyitniuk a piac felé. Különösen az új, gyümölcskülönlegességekkel ízesített termékek népszerűségének emelkedése a leglátványosabb. A teljes piacot tekintve ugyanakkor – amelyen továbbra is az összforgalom 90 százalékát adják a lager sörök (bajor, bécsi, illetve pilzeni típusok) – ezek a változások egyelőre csak egy lassú átrendeződés első jeleinek tekinthetők.

Kiderült, hogy a minőségi sörök felé történt egy elmozdulás. A szuperprémium és prémium szegmensek aránya idén már a teljes forgalom harmadát teszi ki, szemben a 4-5 évvel ezelőtti 25 százalékkal. Annak ellenére is töretlen a minőségi sörök felé történő elmozdulás, hogy a KSH adatai szerint ismét bővült az árkülönbség a világos és a minőségi sörök között. 

2023-ban fél liter minőségi sör fogyasztói átlagára 434 forint volt, ami 22 százalékkal magasabb a világos sörök 356 forintos átlagáránál. 

Az előző évben a két árkategória között még csupán 14 százaléknyi volt különbség.

Továbbra sem életbiztosítás a kisüzemi sörfőzés

A hazai sörgyártás ma alapvetően nagyipari sörfőzdékben zajlik. Tavaly a kibocsátás 96 százaléka legalább 50 főt foglalkoztató sörgyárakból származott. A mintegy 80-90 kisüzemi hazai sörfőzde a teljes piaci visszaeséssel szemben 2 százalékos növekedésről tudott beszámolni.

A vendéglátás Covid-időszaki szüneteltetése, később a munkaerőhiány, valamint az elmúlt évek jelentős energia és alapanyag áremelkedései óriási kihívásokat jelentett a söripar számára, ami hatványozottan jelentkezett a kisebb tőkeerejű kisüzemi termelők körében. Ennek köszönhetően az elmúlt egy-két évben jelentős konszolidáció figyelhető meg ebben az ágazatban. A hosszú távú sikerhez ugyanis ebben a szegmensben elengedhetetlen a folyamatos technológiai fejlesztés, valamint az iparág gyártási és kereskedelmi ismereteinek mély ismerete – tette hozzá a Magyar Sörgyártók Szövetsége igazgatója.

Hogy lehet olcsóbb a sör a montenegrói tengerparton, mint a tihanyi fizetős strandon?

Amennyire vadregényes volt Montenegró a 2010-es évek elején a maga egyszerű szépségével, olyannyira kezdi elveszíteni ezt a jellegét. A tömegturizmus végérvényesen betette a lábát az Adriai-tenger ékkövébe. Az árak ennek ellenére mégis sokkal barátságosabbak, mint a Balatonon.

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.