Van, aki szereti, míg más hallani sem akar a tofuról, attól függ, kitől kérdezzük. A választás ízlés dolga, az viszont tény, hogy a tofu egyike azon növényi eredetű élelmiszereknek, amelyeknek magas a viszonylag jó minőségű fehérjetartalma, ugyanakkor pedig alacsony a zsír- és szénhidráttartalma. Éppen ezért ez a szójababból készült, és mára már itthon is meghonosodott étel ma már nem feltétlen csak a vegetáriánusok és vegánok étrendjét gazdagíthatja. A Tudatos Vásárlók Egyesületének terméktesztjéből most tíz termékről tudhatunk meg részletes információkat.
A Tudatos Vásárlók Egyesülete nemzetközi együttműködés részeként publikálta tízféle, nálunk is kapható tofunak a teszteredményeit, amelyet külföldi partnere, a cseh dTest készített. A tesztben három marinált és hét füstölt tofut vizsgáltak, a hét füstölt termék közül az egyik egy csicseriborsó tofu, amely kakukktojásnak számít, de érdekességként, illetve a szójára allergiás fogyasztók számára ezt is bekerült a tesztbe.
Négy fő szempont szerint vizsgálták a termékeket laboratóriumban. Ezek közül az első a tápérték volt. Megmérték a tofuk fehérje-, zsír- és sótartalmát. Sótartalom szempontjából a Lidl/Vemondo marinált tofu bizonyult a legkiemelkedőbbnek a mezőnyben. Ha szeretnénk odafigyelni az alacsony sóbevitelre, ennek az értékelési szempontnak a figyelembevétele is fontos lehet.
A legmagasabb zsírtartalmat az Alnatura füstölt tofu esetében mérték. Ez a termék bizonyult a legfehérjegazdagabbnak is.
A tapasztalatok szerint minél zsírosabb a tofu, annál ízletesebbnek értékelték a tesztelők.
A tápértékadatokhoz szorosan kapcsolódik a címkén feltüntetett információk pontossága. Ugyanis ebben az esetben annál magasabb pontszámot kaptak a tesztelt tofuk, minél inkább egyezett a mért és a címkén, a tápértéktáblázatban feltüntetett adatok értéke. Egy kis eltérést minden termék esetében tapasztaltak a tesztelők. A legnagyobb szórást a sótartalom esetében figyelték meg. Az Alnatura füstölt tofu kivételével minden termékben vagy több vagy kevesebb só jelenlétét mérték, mint amennyit a címke szerint tartalmaznia kellene.
A Lidl/Vermondo marinált tofu például 1 gramm helyett 1,87 gramm sót tartalmazott 100 gramm termékben.
A tesztelt tofuk mért sótartalma 0,3–1,87 gramm közötti értékeket mutatott 100 grammonként.
A termékek fehérje- és zsírtartalma az esetek többségében kicsit több volt, mint a hivatalosan megadott adat. A mért értékek 13,9–20,20 gramm között mozogtak 100 grammonként a fehérjetartalom, és 7,8–10,30 gramm között 100 grammonként a zsírtartalom esetében. Ezektől az értékektől csak a csicseriborsóból készült Zeevi füstölt kofu tért el jelentősen – adottságaiból adódóan – a 4,2 grammos fehérje- és az 1,6 grammos zsírtartalmával.
A teszt folyamán minősítették a termékek általános kinézetét, állagát, a kellemes illatot, az illat és íz intenzitását, a szilárdságot, a lédússágot, a kellemes ízt, a kesernyés és hüvelyes íz intenzitását, a füstös íz intenzitását vagy a pácolás kellemességét, a zsírosságot, valamint az esetleges utóízek intenzitását. Jól látszik, hogy az íz kellemessége itt csak egy alszempont a sok egyéb objektív vizsgálati tényező mellett. Ha tudjuk, hogy például jellemzően inkább a lédús, erős ízintenzitású tofut kedveljük, ez alapján is kereshetünk a termékek között. Ebben az esetben például a Tesco/Plant Chef marinált tofu lehet a nyerő a tesztben vizsgáltak közül.
A teszt során a Bacillus cereus baktériumok jelenlétét vizsgálták a termékekben. A baktérium fertőzött alapanyagokon keresztül kerülhet az élelmiszerekbe, ráadásul ez egy olyan fajta, amely a magas hőmérsékletnek is ellenáll. Hányingert, hányást, hasmenést okozhat. Jó hír, hogy egyik vizsgált mintában sem volt megtalálható, így mikrobiális szempontból minden tofu rendben volt.
A tesztelt termékek átlagára 420 és 3 ezer forint között mozgott tömbönként a teszt publikálásakor.
Különböző súlyú kiszerelésekben kaphatók, ezért talán beszédesebb az egy kilogrammra vonatkoztatott áruk, amely 2300 forinttól 15 ezerig terjed.
Ha tehát valami könnyedebb falatért nyúlnánk ebben a nagy melegben, érdemes átböngészni a tesztet vásárlás előtt, amelyet teljes terjedelmében a Tudatos Vásárlók Egyesületének honlapján találunk meg.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.