Gyakorlatilag senki nem tudja megmondani, hogy mi lesz annak a több ezer munkavállalónak a sorsa, akit lehetetlen helyzetbe hozott a Dunaferr korábbi vagyonelemeit birtokló Liberty Steel. Kedden derült ki, hogy felszámolási kérelmet terjesztettek elő az illetékes törvényszéknél a Dunarolling Dunai Vasmű Kft.-vel szemben. A brit-indiai vállalat ugyanis szeptember 30-ig bezárólag nem tett eleget a fizetési kötelezettségének. A történet nagyon hasonlít arra, ami a cég csehországi gyárában történt idén tavasszal, amely azóta eladósorba került.
Július elsején számoltunk be arról, hogy a csehországi Ostravában lévő gyár ellen megindult a felszámolási eljárás, és az üzemtől már szabadulna a vállalat. A történet előzménye, hogy a Liberty Ostrava már tavaly év vége óta súlyos pénzügyi nehézségekkel küzdött, 2023 decemberében a kifizetetlen számlák miatt vitába keveredett az áramszolgáltatójával, a Tameh Czech céggel, amely amellett, hogy csődöt jelentett, megtagadta az üzem energiaellátását.
Bár az áramszolgáltatót, mint az egyik legnagyobb hitelezőt, az üzem szerkezetátalakítási terveiről szóló szavazáson áprilisban furcsa körülmények között kizárták, ekkor még úgy tűnt, hogy a Liberty Steel továbbra is hosszú távon tervez az ostravai üzemmel. Mígnem május elején úgy döntött, hogy visszavonja az acélmű szerkezetátalakítási tervét, június 13-án pedig azt is bejelentette, hogy értékesíti a vagyonelemeket.
Tehát a Liberty Steel pár hét alatt nemcsak kifarolt a gyár átalakításának terveiből, hanem teljes hátraarcot mutatott.
Az eset kiverte a biztosítékot a cseh kormányzati szereplőknél is.
Azt látjuk, hogy több mint fél éve folyamatosan áthágja a vállalásait, a céljait, nem teljesíti az ígéreteit
– mondta Marian Jurecka munkaügyi miniszter még május elején a Libertyről. Zbynek Stanjura pénzügyminiszter ugyancsak kritizálta a vállalatot, többek között azt kifogásolta, hogy nem reálisak a szerkezetátalakítási tervei. Egyáltalán nem véletlen, hogy ennyit foglalkoznak kormányzati szinten az üzem jövőjével: az ostravai gyár 5 ezer embert foglalkoztat, és az egyik legnagyobb munkaadó az ország keleti részén fekvő morva-sziléziai régióban, ahol a szakszervezetek szerint akár 30 ezer munkahely is függ az üzemtől.
Magyar szempontból már hónapokkal ezelőtt aggodalomra adott okot, hogy – szinte napra pontosan együtt a csehországi eseményekkel – az acélipari óriás azt közölte, hogy Dunaújvárosban megkezdi két kokszolójának leállítását, amit azzal indokolt, hogy a jelenlegi piaci körülmények között nem tudja hatékonyan működtetni a vasműt, mivel az egyre nagyobb veszteséget termel.
Hogy a helyzet mennyire súlyos a vasműben, az július elején lett világos a nyilvánosság számára, amikor több napot késett a júniusi bérekkel a cég, ami aztán megismétlődött augusztus elején is. A munkavállalók érthetően dühösek voltak a vállalatvezetésre, de nemcsak mert csúszott a bérekkel, hanem mert a korábbi ígéretekkel szemben egyáltalán nem látták biztosítottnak a gyár működését, emiatt több tiltakozó megmozdulásra is sor került a vasmű területén. Azóta olyannyira nem javult a helyzet, hogy több ezer munkavállaló még mindig állásidőn van, azaz lényegében nem folytatnak semmilyen munkát. A Dunaferr válsága azért is súlyos, mert a térség egyik legnagyobb munkáltatója, ha leáll a termelés, több ezer család megélhetése kerül veszélybe.
Mivel nagyon nehéz megjósolni, hogy teljesíteni tudja-e a bérek kifizetését a vállalat, könnyen megtörténhet az, ami korábban, azaz a kormánynak kell valamilyen megoldást találna a kialakult problémára. A Nemzetgazdasági Minisztérium a felszámolási eljárás megindításának hírére összehívott háttérbeszélgetésen konkrétumot nem mondott, de azt igen, hogy több forgatókönyve van a helyzet megoldására.
Ilyen lehet, hogy – ahogyan korábban is tette – ezúttal is kifizeti a munkavállalók bérét.
Még 2023 februárjában Orbán Viktor miniszterelnök jelentette be, hogy kifizeti a kormány a Dunaferr dolgozóinak a bérét fél éven keresztül. A vállalás az államkasszának összesen 16 milliárd forintjába került. Hogy ilyen forgatókönyv a kabinet asztalán van-e, az már a következő hetekben kiderülhet, ugyanis október 10-ig a törvény szerint kellene a munkavállalók bérét elutalnia a cégnek, de ez, ahogy láttuk, az elmúlt hónapokban is gondot okozott. Mindenesetre a kormány felszólította a vállalatot, hogy teljesítse a kötelezettségét.
A Liberty Steel tavaly augusztusban nyerte meg a felszámolás alatt lévő dunaújvárosi Dunaferr acélgyártáshoz szükséges eszközeit birtokló új cégekre kiírt pályázatot. A Dunaferr az orosz és ukrán tulajdonosok ellentétei miatt 2022 végére fizetésképtelenné vált, a működés ellehetetlenülését kormányzati beavatkozással és a Liberty szénszállítmányának köszönhetően sikerült megakadályozni. A Liberty Steel problémáinak megértéséhez azonban az is hozzátartozik, hogy továbbra sincs túl a válságán az acélipar, a gyenge gazdasági konjunktúra és az alacsony kereslet miatt továbbra is mélyponton az acél ára.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.