Több cikkben is beszámoltunk arról, hogy a Magyar Közlönyben megjelent a következő tíz év kormányzati beruházási koncepciója. Ebben külön rendelkeznek a vasúti és a közúti fejlesztésekről és külön bekezdést kapott a légiközlekedés jövője.
Ennek kapcsán azt rögzítette a kormány, hogy a légiközlekedés és a hozzá kapcsolódó infrastruktúra-elemek fejlesztése útján növelhető egy adott térség tőkevonzó képessége és gazdasági teljesítőképessége. Ebben kulcsfontosságú elemként nevezte meg a repülőtereket, amelyek fejlesztése viszont az elmúlt időszakban – néhány kivételtől eltekintve (Győr-Pér, Debrecen) – elmaradt.
Csakhogy ebben most változás látszik, hiszen a 2035. december 31-ig tartó programozási időszakra vonatkozó koncepció racionális és hatékony repülőtér fejlesztési irányokat tartalmaz összhangban a kormány gazdaságfejlesztési stratégiájával. A légiipar fejlesztése ugyanis (kihasználva a repülőterek és az ipari központok adottságait) jelentős fejlesztési potenciált jelentenek és új területet nyitnak a gazdaság, a magas hozzáadott értékű termelés számára. A kabinet az alábbi pontok alapján látja indokoltnak fejleszteni a légiközlekedést:
Mindezekre tekintettel a kormány megállapította, hogy Magyarországon – a földrajzi adottságok és geopolitikai helyzet okán –
szükséges olyan repülőtér-fejlesztési irány meghatározása,
amely racionálisan és hatékonyan szolgálja a gazdasági és társadalmi fejlődést és egyben erősíti a versenyképességet. Arra is kitért, hogy az infrastrukturális fejlesztéseken átesett repülőterek hatékony kihasználtsága nem képzelhető el a léginavigációs szolgáltató és a szabályalkotó-felügyeleti tevékenységek egyidejű, párhuzamos fejlesztése nélkül. Ezért ezeken a területeken is elengedhetetlenek a beruházások.
Végül kiemelte, hogy a repülőterek fejlesztés során a prioritásokat a turisztikai, nemzetgazdasági és honvédelmi koncepciókban megfogalmazott célok alapján kell meghatározni. A tejes képhez hozzátartozik, hogy a kormány nem először szánja rá magát, hogy felélessze az egykor szebb napokat látott vidéki repülőtereket. A kérdés legutóbb 2021 végén volt napirenden, aztán a 2022 telén kitört ukrán háború és annak gazdasági hatásai ezt a projektet is befagyasztották.
Könnyen lehet, hogy a következő tíz évben ezt az elképzelést valósítaná meg a kormány. Ennek részleteiről az alábbi cikkben számoltunk be.
Mintegy 30-35 milliárd forintból újulhat meg a békéscsabai repülőtér. A futópálya Airbus A320-as vagy annál nagyobb méretű polgári és teherszállító repülőgépek fogadására is alkalmas lesz.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.