A koronavírus-járvány kitörése óta tart a gazdaságban a bizonytalanság kora, ez a 34 éves piacgazdaságunk harmadik nagy válsága – mondta a Világgazdaságnak Szepesi Balázs, a Jelentés a magyar vállalkozásról című kutatás, és az MCC Közgazdasági Iskolájának és Vállalkozáskutatási Műhelyének vezetője.
A jelentéssel kapcsolatban kiemelte: eredményeik szerint nagyságrendileg ugyanannyi vállalkozás helyzete javult, mint amennyié romlott az elmúlt négy év alatt, ez alapján úgy tűnik: válságállóbb gazdaságunk, mint korábban volt.
A karanténnal induló, majd háborúval, inflációval folytatódó harmadik hullámvölgy kevésbé ütötte meg a magyar vállalkozásokat, mint az előző kettő. A cégek és vezetőik felkészültebbek lettek, a gazdaságpolitika már képes arra, hogy a gazdaság működőképességének fenntartását ne írja teljesen felül a makrostabilitás igénye.
A cégek fejlesztései viszont nem álltak le, sőt a nehézségek hatására a gazdaság minőségi fejlődését erősítő irányba fordultak.
A vevőorientáltság, a termelékenység, a stratégiai gondolkodás vált fontossá. A bizonytalanságok kora nem ért véget, ám – ha a magyar vállalkozókon múlik – egy hozamtermelésben, technológiában cselekvőképességében is erősebb gazdasággal kerülhetünk ki majd belőle. Az óvatos derűlátás ma már széles körben jellemző a magyar vállalkozókra, persze a nehézségek érzékelése mellett.
A kutatásból kiderült, hogy a vállalkozások majdnem kétharmada nyertesként vagy pozíciótartóként élte meg az elmúlt öt évet.
A nyertesek aránya (44 százalék) meghaladja a vesztesekét (36 százalék) – számolt be a kutatás legfrissebb adatairól Zulik Ákos programvezető, az MCC CEE Connectivity Hub vezetője. Konklúziójuk szerint ez arra utal, hogy a vállalkozások helyzete és lehetőségei közötti különbségek növekedtek, a válság megszórta a mezőnyt. A nyereségszintet jobban erodálják a nehézségek, mint az értékesítést. A kemény verseny és a bizonytalanság következtében a magyar vállalati kör átlagos jövedelmezősége minden bizonnyal csökkent.
A vállalkozások vezetőinek fele gondolja úgy, hogy három év múlva jobb lesz a helyzete, mint jelenleg. Bő harmaduk nem vár komoly változást, 12 százalék számít arra, hogy romlik a helyzete. Egy borúlátó cégvezetőre négy optimista jut. A vállalkozások az elkövetkező éveket jobbnak látják, mint az elmúlt időszakot. A cégek helyzetét, vezetőik lelkét próbára tették a járvány, a háború, a bizonytalanság nehézségei de nem tépázták meg. Azok a vállalatok optimistábbak a jövőt illetően, amelyek nyertesnek számítanak az elmúlt időszak profitjának és árbevételének alakulása alapján. A leginkább pozitívan a válság nyertesei, tehát az elmúlt egy évben nyereséget és árbevételt növelni képes vállalkozók és vállalkozásvezetők néznek a jövőbe.
A bérnövekedés és az energiaárak növekedése a legjelentősebb kihívások a vállalkozások számára, tehát a költségnyomás került előtérbe. Szintén fontos probléma a keresletcsökkenés, illetve a megfelelő munkaerő megőrzése, megtalálása. Az árfolyam- és kamatproblémák, illetve a partnerek és a beszerzés kevesebb vállalkozás életét nehezítették meg, habár a 18-29 százalékos gyakoriságú említés nem elhanyagolható.
Vállalkozásaink nem álltak le fejlesztéseikkel a húszas évek gazdasági és társadalmi kihívásai hatására. Erőfeszítéseik elsősorban a meglévő partnerkapcsolatok erősítésére, a belföldi piac bővítésére, illetve a termékfejlesztésre összpontosítottak. A fejlesztések legfőbb fókusza a piacfejlesztés, a keresleti bizonytalanság korában ez az alkalmazkodás kulcsterülete.
A tízes évek második felét jellemző kapacitásbővítési törekvések jelentősége csökkent az elmúlt öt évben, a megvalósított fejlesztések leginkább a vevői értékajánlat javítása, illetve a költséghatékonyság növelése koncentráltak. Az elmúlt évek teljesítménye kevésbé befolyásolja a jövőbeli fejlesztési célok megítélését: a nyertesek és vesztesek egyaránt hasonló arányban és fókuszokkal fejlesztenének az egyes területeken. Az elmúlt öt évben a vállalkozások több mint kétharmada
tehát a vállalkozásvezetők fókuszában a termelékenység és működési hatékonyság, a piaci pozíció javítása állt. Ez egy olyan logikus válasz a beszerzési, munkaerőpiaci és értékesítési környezet változására, ami a minőség, a versenyképesség javítását helyezi előtérbe, javítja a magyar gazdaság jövőállóságát.
A fejlődés, előrelépés szándéka erős, azonban a vállalkozások számára a legfontosabb, minden más előtt álló cél az üzletmenet stabilitásának biztosítása. A technológia, a termékek fejlesztése a másodlagos cél, a pénzben mérhető siker (jövedelmezőség, növekedés) csak harmadik a listán. Bizonytalan időkben érthető, hogy a sérülékenység csökkentése, a versenypozíció tartása az elsődleges, hiszen ezek a tényezők a remélt piaci erősödés előfeltételei. A stabilitás aspektusai közül a vevőkör stabilitása a legfontosabb a válaszadók számára, az állami szabályozás kiszámíthatósága a második. Ezt követi a finanszírozás, majd a termelés biztonsága, a beszerzési háttér biztosítását is a cégek több mint négyötöde emeli ki.
A vállalkozások vezetői az átlagnál sokkal magasabb képzettséggel rendelkeznek – derült ki a jelentésből. A képzettség az esetek zömében a cégműködéshez szükséges tudásra összpontosít. A legtöbben a cégük tevékenységhez kapcsolódó szakterületen, illetve gazdasági szakterületen szereztek képesítést. A vezetők tapasztalata általában a cégnél betöltött szerepnél korábbra nyúlik vissza – a többség már korábbi munkahelyén is vezető beosztásban dolgozott. A válaszolók 42,5 százaléka pedig indított már vállalkozást a releváns cég indulását megelőzően is.
A jelentés több mint 1500 vállalkozás válaszai alapján tekinti át, hogyan élték meg az elmúlt éveket a magyar vállalkozások, milyen lehetőségek, kihívások állnak előttük. Kérdőíves felmérésük mellett a magyar gazdaság két ígéretes területén (egyedi gépgyártás, fogyasztói márkás termékek gyártása és forgalmazása) készítettek mélyinterjúkat, hogy támpontot adjanak a vállalkozások vezetőinek, az őket támogató szervezeteknek, szolgáltatóknak és gazdaságpolitikusoknak. A munkát a vállalkozókkal és sok vállalkozást segítővel együttműködésben készítette az MCC Vállalkozáskutatási Műhelye. Fő partnereink a Magyar Gazdaságfejlesztési Ügynökség és a Nemzeti Fejlesztési Központ.
A magyar gazdaság egyik ékköve a komoly mérnöki tudást, fejlett tervezési és gyártási technológiát alkalmazó, speciális igényekre fókuszáló egyedi gépgyártás. A technikai tudás és gyártási képességek folyamatos magas színvonalának fenntartása elkerülhetetlen ebben a szegmensben. A vevők nagy üzemek, minden egyes munkára komoly versenyeztetés és ártárgyalás alapján adnak megbízást. A cégek hozamát tudásuk és méretük befolyásolja. Akkor nagyobb egy projekt jövedelmezősége, ha vagy több mérnöki tudást igényel, több tervezési feladatot tartalmaz vagy ha a rendelt gép elkészítése ritka speciális ismereteket, technológiákat igényel. A hozam és a méret közötti összefüggés is a képességek minőségi jellemzőire épül: jobban kereshet a több munkafázist integráló gyártó, illetve az, aki nagyobb, bonyolultabb projekteket tud bevállalni.
A válságokkal sújtott világgazdasági helyzetben az együttműködés és a partnerség felértékelődik – hangsúlyozta Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara üzleti rendezvényén, ahol a tárcavezető főként a hazai kis- és középvállalkozásokat segítő támogatásokról beszélt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.