BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A vevőorientáltság, a termelékenység, a stratégiai gondolkodás vált fontossá a hazai vállalkozásoknak

Egy friss jelentés szerint ha a gazdasági klíma nem fordul rendkívül viharosra, komoly sikertörténeteket várhatunk egyes vállalkozásoktól több, a magyar kis- és középvállalkozások által dominált gazdasági területen. Az eredmények szerint nagyságrendileg ugyanannyi vállalkozás helyzete javult, mint amennyié romlott az elmúlt négy év alatt.

A koronavírus-járvány kitörése óta tart a gazdaságban a bizonytalanság kora, ez a 34 éves piacgazdaságunk harmadik nagy válsága – mondta a Világgazdaságnak Szepesi Balázs, a Jelentés a magyar vállalkozásról című kutatás, és az MCC Közgazdasági Iskolájának és Vállalkozáskutatási Műhelyének vezetője.

young craftswoman smiling and texting, kkv vállalkozás
Innovatívak és a jövőt is tervezik a hazai kis- és középvállalkozások / Fotó: GettyImages

A jelentéssel kapcsolatban kiemelte: eredményeik szerint nagyságrendileg ugyanannyi vállalkozás helyzete javult, mint amennyié romlott az elmúlt négy év alatt, ez alapján úgy tűnik: válságállóbb gazdaságunk, mint korábban volt.

A karanténnal induló, majd háborúval, inflációval folytatódó harmadik hullámvölgy kevésbé ütötte meg a magyar vállalkozásokat, mint az előző kettő. A cégek és vezetőik felkészültebbek lettek, a gazdaságpolitika már képes arra, hogy a gazdaság működőképességének fenntartását ne írja teljesen felül a makrostabilitás igénye.

A cégek fejlesztései viszont nem álltak le, sőt a nehézségek hatására a gazdaság minőségi fejlődését erősítő irányba fordultak.

A vevőorientáltság, a termelékenység, a stratégiai gondolkodás vált fontossá. A bizonytalanságok kora nem ért véget, ám – ha a magyar vállalkozókon múlik – egy hozamtermelésben, technológiában cselekvőképességében is erősebb gazdasággal kerülhetünk ki majd belőle. Az óvatos derűlátás ma már széles körben jellemző a magyar vállalkozókra, persze a nehézségek érzékelése mellett.

Az elmúlt öt év alatt sokan nyertek a vállalkozások, de az elmúlt év nehezebb

A kutatásból kiderült, hogy a vállalkozások majdnem kétharmada nyertesként vagy pozíciótartóként élte meg az elmúlt öt évet.

A nyertesek aránya (44 százalék) meghaladja a vesztesekét (36 százalék) – számolt be a kutatás legfrissebb adatairól Zulik Ákos programvezető, az MCC CEE Connectivity Hub vezetője. Konklúziójuk szerint ez arra utal, hogy a vállalkozások helyzete és lehetőségei közötti különbségek növekedtek, a válság megszórta a mezőnyt. A nyereségszintet jobban erodálják a nehézségek, mint az értékesítést. A kemény verseny és a bizonytalanság következtében a magyar vállalati kör átlagos jövedelmezősége minden bizonnyal csökkent.

A cégvezetőket óvatos derűlátás jellemzi

A vállalkozások vezetőinek fele gondolja úgy, hogy három év múlva jobb lesz a helyzete, mint jelenleg. Bő harmaduk nem vár komoly változást, 12 százalék számít arra, hogy romlik a helyzete. Egy borúlátó cégvezetőre négy optimista jut. A vállalkozások az elkövetkező éveket jobbnak látják, mint az elmúlt időszakot. A cégek helyzetét, vezetőik lelkét próbára tették a járvány, a háború, a bizonytalanság nehézségei de nem tépázták meg. Azok a vállalatok optimistábbak a jövőt illetően, amelyek nyertesnek számítanak az elmúlt időszak profitjának és árbevételének alakulása alapján. A leginkább pozitívan a válság nyertesei, tehát az elmúlt egy évben nyereséget és árbevételt növelni képes vállalkozók és vállalkozásvezetők néznek a jövőbe.

Nem könnyű talpon maradni, de a fejlesztések sem állnak le

A bérnövekedés és az energiaárak növekedése a legjelentősebb kihívások a vállalkozások számára, tehát a költségnyomás került előtérbe. Szintén fontos probléma a keresletcsökkenés, illetve a megfelelő munkaerő megőrzése, megtalálása. Az árfolyam- és kamatproblémák, illetve a partnerek és a beszerzés kevesebb vállalkozás életét nehezítették meg, habár a 18-29 százalékos gyakoriságú említés nem elhanyagolható.

Vállalkozásaink nem álltak le fejlesztéseikkel a húszas évek gazdasági és társadalmi kihívásai hatására. Erőfeszítéseik elsősorban a meglévő partnerkapcsolatok erősítésére, a belföldi piac bővítésére, illetve a termékfejlesztésre összpontosítottak. A fejlesztések legfőbb fókusza a piacfejlesztés, a keresleti bizonytalanság korában ez az alkalmazkodás kulcsterülete.

Új prioritások

A tízes évek második felét jellemző kapacitásbővítési törekvések jelentősége csökkent az elmúlt öt évben, a megvalósított fejlesztések leginkább a vevői értékajánlat javítása, illetve a költséghatékonyság növelése koncentráltak. Az elmúlt évek teljesítménye kevésbé befolyásolja a jövőbeli fejlesztési célok megítélését: a nyertesek és vesztesek egyaránt hasonló arányban és fókuszokkal fejlesztenének az egyes területeken. Az elmúlt öt évben a vállalkozások több mint kétharmada

  • fejlesztette technológiáját,
  • tette gördülékenyebbé belső működését,
  • korszerűsítette informatikai hátterét,
  • jelent meg új termékkel vagy szolgáltatással,

tehát a vállalkozásvezetők fókuszában a termelékenység és működési hatékonyság, a piaci pozíció javítása állt. Ez egy olyan logikus válasz a beszerzési, munkaerőpiaci és értékesítési környezet változására, ami a minőség, a versenyképesség javítását helyezi előtérbe, javítja a magyar gazdaság jövőállóságát.

Az üzletmenet stabilitása az első

A fejlődés, előrelépés szándéka erős, azonban a vállalkozások számára a legfontosabb, minden más előtt álló cél az üzletmenet stabilitásának biztosítása. A technológia, a termékek fejlesztése a másodlagos cél, a pénzben mérhető siker (jövedelmezőség, növekedés) csak harmadik a listán. Bizonytalan időkben érthető, hogy a sérülékenység csökkentése, a versenypozíció tartása az elsődleges, hiszen ezek a tényezők a remélt piaci erősödés előfeltételei. A stabilitás aspektusai közül a vevőkör stabilitása a legfontosabb a válaszadók számára, az állami szabályozás kiszámíthatósága a második. Ezt követi a finanszírozás, majd a termelés biztonsága, a beszerzési háttér biztosítását is a cégek több mint négyötöde emeli ki.

Sokat tapasztalt vezetők állnak a hazai kkv-k élén

A vállalkozások vezetői az átlagnál sokkal magasabb képzettséggel rendelkeznek – derült ki a jelentésből. A képzettség az esetek zömében a cégműködéshez szükséges tudásra összpontosít. A legtöbben a cégük tevékenységhez kapcsolódó szakterületen, illetve gazdasági szakterületen szereztek képesítést. A vezetők tapasztalata általában a cégnél betöltött szerepnél korábbra nyúlik vissza – a többség már korábbi munkahelyén is vezető beosztásban dolgozott. A válaszolók 42,5 százaléka pedig indított már vállalkozást a releváns cég indulását megelőzően is.

A jelentés több mint 1500 vállalkozás válaszai alapján tekinti át, hogyan élték meg az elmúlt éveket a magyar vállalkozások, milyen lehetőségek, kihívások állnak előttük. Kérdőíves felmérésük mellett a magyar gazdaság két ígéretes területén (egyedi gépgyártás, fogyasztói márkás termékek gyártása és forgalmazása) készítettek mélyinterjúkat, hogy támpontot adjanak a vállalkozások vezetőinek, az őket támogató szervezeteknek, szolgáltatóknak és gazdaságpolitikusoknak. A munkát a vállalkozókkal és sok vállalkozást segítővel együttműködésben készítette az MCC Vállalkozáskutatási Műhelye. Fő partnereink a Magyar Gazdaságfejlesztési Ügynökség és a Nemzeti Fejlesztési Központ.

Ezek a legnagyobb előnyök

  • A nagyobb vállalkozásoknak könnyebb: a nagyobb és kisebb cégek között egyértelmű különbségeket találunk mind a cégek sikerességét, mind jövőbeli kilátásait, mind fejlesztési aktivitását, mind erősségeiket tekintve. Ez egyrészt természetes következménye annak, hogy a jobb helyzetű, agilisabb cégek képesek nagyobbra nőni, másrészt annak, hogy a mérettel együtt járó diverzifikáltabb működés, szofisztikáltabb cégirányítás jobb pozíciót felételez. Emellett kifejezi azt is, hogy a piaci erő számít, aki kisebb, az jobban ki van szolgáltatva mind a versenynek, mind a vevők, beszállítók alkuerejének.
  • Az ambíció is számít: a növekedésorientált vállalkozások A méret mellett a növekedési ambíció is együtt mozog a cégek múltbeli tevékenységének sikereivel, jövőre vonatkozó optimizmusával. A növekedést keresők sikeresebb éveket tudnak maguk mögött - illetve lehetséges, hogy az elmúlt évek nagyobb sikerét is részben a növekedés keresése vezérelte. Minél inkább fontos egy cégvezetőnek a növekedés, annál inkább optimista a jövővel kapcsolatban is.

Kiemelkedők vagyunk gépgyártásban

A magyar gazdaság egyik ékköve a komoly mérnöki tudást, fejlett tervezési és gyártási technológiát alkalmazó, speciális igényekre fókuszáló egyedi gépgyártás. A technikai tudás és gyártási képességek folyamatos magas színvonalának fenntartása elkerülhetetlen ebben a szegmensben. A vevők nagy üzemek, minden egyes munkára komoly versenyeztetés és ártárgyalás alapján adnak megbízást. A cégek hozamát tudásuk és méretük befolyásolja. Akkor nagyobb egy projekt jövedelmezősége, ha vagy több mérnöki tudást igényel, több tervezési feladatot tartalmaz vagy ha a rendelt gép elkészítése ritka speciális ismereteket, technológiákat igényel. A hozam és a méret közötti összefüggés is a képességek minőségi jellemzőire épül: jobban kereshet a több munkafázist integráló gyártó, illetve az, aki nagyobb, bonyolultabb projekteket tud bevállalni.

Nagy Márton: kiemelt prioritást kapnak a hazai kis- és középvállalkozások

A válságokkal sújtott világgazdasági helyzetben az együttműködés és a partnerség felértékelődik – hangsúlyozta Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara üzleti rendezvényén, ahol a tárcavezető főként a hazai kis- és középvállalkozásokat segítő támogatásokról beszélt.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.