BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

CATL-bejelentés: jövőre indul a cellagyártás a debreceni akkumulátorgyárban

A cellagyártás jövőre indul a kínai vállalat hatvanezer négyzetméter területű debreceni akkumulátorgyárában, a modulgyártás pedig már idén szeptemberben megkezdődött. A CATL nemrégiben kérte a környezethasználati engedélyének módosítását a helyi kormányhivatalnál, és jelezte, hogy hatékony technológiát fejlesztett ki az oldószer visszanyerésére, valamint dolgozik a vízhasználat csökkentésén is.

A cellagyártás jövőre indul a CATL hatvanezer négyzetméter területű debreceni akkumulátorgyárában, a modulgyártás pedig már idén szeptemberben megkezdődött – jelentette be Jason Chen. A kínai vállalat európai vezetője közölte, szokásos megoldás náluk, hogy addig, amíg a saját üzem el nem készül, a megrendelői igények kielégítésére bérelt ingatlanban kezdik meg a termelést. 

CATL, Debrecen, akkumulátor, akkumulátorgyár
CATL: a cellagyártás jövőre indul a CATL hatvanezer négyzetméter területű debreceni akkumulátorüzemében / Fotó: AFP (illusztráció)

Chen többek között arról is beszélt a debreceni sajtótájékoztatón, hogy a CATL az e-mobilitást szolgáló akkumulátorok és a zöldátállásban általánosságban nélkülözhetetlen energiatároló rendszerek fejlesztésében, illetve gyártásában is globális piacvezető, amit az innovációcentrikus stratégiai tervezésnek köszönhet. Ezt bizonyítja az is, hogy a szárazföldi közlekedést kiszolgáló akkumulátorok után már a légi közlekedés számára is fejlesztenek aksikat.

A CATL-vezető emlékeztetett: 

világszerte mintegy húszezer embert foglalkoztatnak a kutatás-fejlesztésben, csak tavaly 2,5 milliárd dollár feletti összeget költöttek e területre. 

Hat fejlesztőközpontjuk van, és 68 olyan egyetemmel állnak kapcsolatban, amely a kutatás-fejlesztésben élen jár. 

Prioritást élveznek náluk az anyagszerkezeti-elektrokémiai fejlesztések, így sikerült az 1000 kilométer hatótávolságú, lítium-vas-foszfát akkumulátort megalkotniuk, amellyel tíz perc töltés után 600 kilométert lehet megtenni. Az említett 1000 kilométeres hatótáv elérésére egy másik, saját innovációs irányzatuk (suctur system innovation) is képes. Célként 

  • az elérhető árú termékek előállítását és 
  • az ezekhez szükséges gyártástechnológia kifejlesztését jelölték meg, de 
  • ugyanennyire fontos a cserélhető akkumulátor forgalmazására vonatkozó üzleti modelljük is,

amelyet elsőként négy kínai városban vezettek be. Chan szerint a CATL-nak 2023 végére mintegy tízezer elfogadott szabadalma volt.

Kereszttűzben a CATL

A CATL esetében korábban felmerült, hogy megaberuházásával általában Debrecen környezetét, az üzem vízigényével pedig a város ivóvízkészletét veszélyezteti. A beruházás megakadályozására magánszemélyek mellett egy civil szervezet pert is indított, amit azonban a bíróság – a cég beadványát elfogadva – nemrégiben felfüggesztett. A CATL ugyanis kérte a környezethasználati engedélyének módosítását a kormányhivatalnál, és jelezte, hogy hatékony technológiát fejlesztett ki az oldószer visszanyerésére, valamint dolgozik a vízhasználat csökkentésén is.

Ahogy arról a Világgazdaság is beszámolt, a kétharmad rész tisztított szennyvízből és egyharmad nyers, felszíni vízből kevert szürkevíz megfelelő lehet az akkumulátorgyár hűtéstechnológiájához. Az ezt előállító, illetve helyszínre vivő rendszer kiépítését a debreceni önkormányzat megkezdte.

Lehet, hogy Trump engedi…

A sajtóeseményen elhangzott: elektromos autó nincs megfelelő hatótávú és élettartamú akkumulátor nélkül, nem véletlen tehát, hogy az ezek fejlesztésében érdekelt gyártók között késhegyre menő küzdelem folyik. 

Lapunk is megírta, hogy nem csak Európa leuralására készül a CATL, de Amerikában is élénken keresi a beruházási lehetőségeket. Mint azt a múlt héten Robin Zeng, a társaság elnöke a Reutersnek adott interjújában kifejtette, új lehetőségeket lát Donald Trump hatalomba való visszatérésével, noha az eddigi tapasztalatok nem sok jóval biztatják. 

Mindenesetre a CATL nyitott az amerikai befektetésekre, de nem bármi áron. Robin Zeng a november elején megválasztott amerikai elnöknek címezte mondanivalóját, melynek lényege, hogy a világ legnagyobb akkumulátorgyártó vállalata fontolóra veszi egy amerikai üzem építését, ha Donald Trump megnyitja az utat a kínai befektetések előtt.

Trump volt ugyanis az, aki ennek lehetőségét első elnöksége idején a kereskedelmi háború kirobbantásával elbarikádozta, majd utóda, Joe Biden sem tett másként. Az USA leendő régi-új elnöke a nyár végén még elnökjelöltként úgy nyilatkozott, minden olyan cégnek adna kedvezményt, amelyik az Egyesült Államokban akar gyárat építeni. 

A Trump-adminisztráció kormányzati hatékonyságért felelős jövendőbeli vezetőjeként Elon Musk ehhez hozzáfűzte, ő megoldhatja, hogy a CATL felhúzhasson egy üzemet Amerikában. A kínai gyártó lítium-vas-foszfát alapú akkumulátorának egyik előnye, hogy mindegyik járművel kompatibilis. Ez jó gondolatnak tűnik, hiszen Bill Gates szoftverjei is azért tudtak világszinten vezető termékek lenni, mert minden hardveren futottak, futnak. 

Úgy tűnik, hogy a Nyugat inkább a 4680-as akkucellákat favorizálja. Ennek kapcsán Robin Zeng úgy nyilatkozott, Elon Musk rossz lóra tett a 4680-assal – amelyből egyébként már százmillió darabot gyártottak –, mert nem ért az elektrokémiához. 

Magyarország minden szinten érdeklődik

Az akkumulátorkutatás Magyarországon is prioritás. Szilvássy Zoltán, a Debreceni Egyetem rektora márciusban jelentette be, hogy a Debrecenben megtelepedett gyártókkal közösen létrehoznak egy akkumulátorkutató laboratóriumot az egyetem saját ipari parkjában. Ott egyébként már korábban is folytak ilyen jellegű kutatások, például a hallókészülékekben is használatos cink-levegő akkumulátorokkal kapcsolatban.
 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.