Egyelőre semmi nem látszik, ami a magyar ipar kezére játszana. Októberben is vaskosz mínuszt produkált a hazai feldolgozóipari termelés. A Központi Statisztikai Hivatal szerda reggel közölt részletes adatai szerint a harmadik negyedév elején a járműgyártás volumene 11,4 százalékkal, míg az utóbbi időben egyre fajsúlyosabbá váló ágazat, az akkugyártás kibocsátása 10 százalékkal csökkent. A nagyobb gond, hogy egyelőre a kilátások sem túl fényesek. Október végén a megrendelésállomány 23 százalékkal maradt el az egy évvel előtti szinthez képest. Azaz még biztosan hosszú hónapokra lesz szükség ahhoz, hogy élénküljön a magyar gazdaság húzóágazatának számító szektorok kibocsátása.
„Ha más nem is, de a bázishatások segíthetnek az év utolsó hónapjaiban a magyar iparnak – mondta a Világgazdaságnak Török Zoltán, a Raiffeisen Bank vezető elemzője, aki emlékeztetett, hogy egy évvel ezelőtt, pont ilyenkor látszott először egy megbicsaklás a jármű- és akkugyártás területén, emiatt elképzelhető, hogy az alacsony bázis következtében kisebb mínuszokat látunk majd, jövő év elején pedig már kisebb pluszokat is.
Török szerint az igazi fordulat azonban csak jövő év második negyedévében jöhet el. Egyrészt ekkor lépnek be a termelésbe az elmúlt időszak nagy feldolgozóipari beruházásai, mint a CATL és a BMW gyártósorai. Másfelől a nyugat-európai feldolgozóipari ciklus is talán javulni fog, ami kellő támaszt adhat a magyar iparnak a külső kereslet oldaláról.
Az utóbbi, azaz a gyenge külső konjunktúra jelenti a legnagyobb fejtörést a hazai gazdaságpolitikusoknak. A harmadik negyedéves GDP-adat után Orbán Viktor miniszterelnök is erre refletált úgy, hogy semmi gond nincs a hazai iparral, kereskedelmi problémáink vannak, ezért „ha nem tudják eladni a termékeinket Nyugaton, akkor vegyék meg keleten”. Ugyanis nemcsak a magyar gazdaság nyögi az idehaza csak óvatossági motívumnak nevezett jelenséget, amelynek során a fogyasztók ahelyett, hogy fogyasztanának, inkább növelik a megtakarításaikat. Ez tükröződik vissza a magyar ipar kétarcúságában is, míg a belföldre termelő ágazatok, mint az élelmiszeripar, már bővülni képesek, addig a járműipar év eleje óta óriási felesleges kapacitás mellett működik a megrendeléshiány miatt.
Török Zoltán szerint azonban nehéz megmondani, hogy mikor fog végre érdemben fellendülni a külső kereslet. Egyelőre erre utaló jelek még nincsenek, de szerinte „semmi nem tart örökké, és előbb-utóbb vége lesz ennek a lejtmenetnek”.
Biztosan állítható, hogy 2024 az egyik legnehezebb éve volt a magyar iparnak. Noha volt, aki már jelezte ezt, mint Mészáros Melinda, a Liga Szakszervezetek vezetője, aki két átmeneti évet jósolt, valójában alig akadt, aki számított arra, hogy olyan nehézségek jönnek majd, amelyek a magyar gazdaságot is érdemben visszavetik. Az év elején rögtön egy fontos német gazdaságpolitikai döntés született. Tavaly december végén ugyanis leállította az elektromos autók állami támogatását a német kormány, és ezután szinte azonnal bezuhant a kereslet az ilyen gépjárművek iránt, ami megerősítette, hogy
akármennyire jól nézett kockás papíron, az íróasztal mellől, tulajdonképpen ezer sebből vérzik az elektromos átállás.
Magyarországon az SK On májusi híre borzolta a kedélyeket, amikor kiderült, hogy nem tudott rendelési termelésre átállni a dél-koreai vállalat, annyira nincsen megrendelése.
Török Zoltán több tényezőt is felsorolt, amelyek sújtják az európai és benne a magyar ipart:
Ráadásul az elmúlt időszakban egyre több olyan hangot lehetett hallani, amelyek kitolnák a 2035-ös céldátumot, amikortól már nem lehetne belső égésű motorral ellátott autót eladni.
A mai bizottsági meghallgatásokon a biztosjelöltek kiálltak ezen célok mellett, nem tűnik úgy, hogy puhulás lesz. Rögös az út, de haladunk ebbe az irányba
– mondta Török Zoltán. Hozzátette, hogy ezzel együtt rengeteg probléma van, kezdve a töltési infrastruktúrával vagy a szortimenttel, de szerinte ez rövid távon is meg tud változni. A francia cégek jól láthatóan beleálltak a folyamatba, viszonylag olcsó, alsó kategóriákban is próbálnak előretörni. „Az út felfelé vezet, én nem temetném őket egyáltalán” – mondta az elektromosautó-ipar jövőjéről, ami a magyar gazdaság számára is jó hír. De hozzátette azt is, hogy az ördög a részletekben alszik, ugyanis egyáltalán nem mindegy, hogy egy-egy gyárnak kivel és melyik akkumulátorgyárral van szerződése. Épp ezért szerinte ebből kijöhetünk jól is, és rosszul is.
Nagy kérdés, hogy meddig tartanak ki a vállalatok, és meddig nem bocsátják el azokat a munkavállalókat, akiket a megrendeléshiány miatt nem tudnak foglalkoztatni, ám elküldeni sem akarnak, miután úgy vélik, hogy a nehézségek csak átmenetiek. A Raiffeisen Bank vezető elemzője szerint látható már egy emelkedő munkanélküliség, de a folyamat vélhetően nem lesz drámai, és megmarad a 4 és 5 százalék közötti tartományban a munkanélküliségi ráta.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.