A tervezettnél több részvényt értékesített a New York-ban tőzsdére lépő kínai Didi Chuxing, az amerikai Uber és Lyft vetélytársa.
A pekingi székhelyű fuvarmegosztó társaság a korábban várt 3,9 milliárd dollárral szemben, 4,4 milliárd dollár friss forrást vont be.
A 14 dolláros árazás 67 milliárd dolláros cégértéket jelent. Ezzel ugyan elmarad az Uber 95 milliárdos értékétől, de jóval meghaladja a Lyft 20 milliárd dolláros kapitalizációját.
A Wall Street Journal értékelése szerint
a hígításokat és korlátozott jogokkal felruházott részvényeket is figyelembe véve a Didi teljes cégértéke ezen a bevezető áron 70 milliárd dollárra tehető.
A lap kiemelte, hogy a Didi példátlanul rövid idő alatt, alig 3 napi roadshow-t követően jelentette be árazását. Miközben jelenleg 8 és fél napos egy átlagos befektetői roadshow. Igaz, az időzóna eltérések miatt a Didi menedzsmentje szinte éjjel-nappal virtuális befektetői találkozókat tartott.
Az Uberhez hasonlóan, a Didi is okostelefonos alkalmazás felhasználásával nyúlt fuvarszolgáltatásokat. Növekedési sztorija jórészt arra épül, hogy tíz éven belül Kína lakosságának 70 százaléka városokban fog élni, ahol jóval kevesebben birtokolnak autót, mint az Egyesült Államokban. Ezért a Didi elektromos járművek és a mesterséges intelligencia fejlesztésére fókuszál. A roadshow-n a vállalat arról győzködte a befektetőket, hogy az amerikai tőzsdéken jegyzett kínai vállalatokat övező politikai kockázatok helyett inkább a Didi növekedési potenciáljára összpontosítsanak.
A politikai kockázat a Didi esetében is jelen van, hisz
jelenleg is versenyhatósági vizsgálatot folytatnak ellene odahaza.
Korábban egyébként a hongkongi tőzsdeparkettre lépés is szóba került, végül szabályozási megfontolásokból döntöttek Amerikai mellett. A vállalat gyors növekedését csak a világjárvány akasztotta meg, a tavalyi első negyedévben a tranzakciók száma egyharmaddal csökkent, de 2020 második félévében már újra növekedési pályára álltak.
A Bloomberg gyűjtése alapján
a Didié a hatodik legnagyobb tőzsdei kibocsátás, egyúttal az Alibaba 2014-es, 25 milliárd dolláros forrásbevonása után a második legnagyobb kínai IPO.
És sanszos, hogy a tengerentúlon ez a tőzsdei bevezetés lesz idén a rekorder. A Didi nemcsak felgyorsította roadshow-t, de az IPO-kiosztás közel egyharmadát is előre sorolta. Amit megkönnyített, hogy két „horgonybefektető”, a Morgan Stanley és a Temasek 1,25 milliárd dollárnyi részvény megvásárlását garantálta.
A Didi nagytulajdonosa a Softbank, az Uber, az Alibaba és a Tencent, s természetesen Cseng Vej alapító vezérigazgató, akinek 7 százalékos a részesedése, de a szavazatok 15 százalékát ellenőrzi. Ő korábban úgy nyilatkozott, hogy jövőre kitűzött céljuk a 800 millió aktív felhasználó elérése, s a napi 100 millió fuvar teljesítése. A Didi 15 országban szolgáltat, 493 millió aktív felhasználója van. Az első negyedévben 6,4 milliárd dollár volt a bevételük és a korábbi évekkel ellentétben nyereségesen üzemeltek, 318 millió dollár profitot értek el.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.