Nemsokára pontosan megtudhatják a brit polgárok, milyen hatással van a környezetre saját fogyasztásuk. A londoni kormány ugyanis olyan címke bevezetésére készül, amely a jövőben a boltokban kapható összes terméken feltünteti, hogy az adott árucikk előállítása mennyi szén-dioxid-kibocsátással jár. Az üzleti szereplőknek az elkövetkező 18 hónapban lesz idejük pontosan kiszámítani a termékeiken feltüntetendő értékeket – mondta el a The Guardiannak Ian Person környezetvédelmi miniszter.
A számoknak pontosan kell tükrözniük nemcsak a gyártás során termelt, de az adott cikk boltba szállításával és felhasználásával együtt járó szén-dioxid-kibocsátás mértékét. Szigorúan véve ez azt jelenti, hogy például egy sült marhaszelet esetében még azt is figyelembe kell venni, menynyi energiába került az állat felneveléséhez szükséges takarmánynövények termesztése. A bonyolult számítások eredményét úgynevezett szén-dioxid-pontokként tüntetik majd fel a vásárlók számára, és az elektromos háztartási gépek energiafelhasználásához hasonlóan egységes skálán rangsorolnák a termékeket.
A kormányjavaslat kidolgozásánál tanácsadó testületként működő Carbon Trust szerint a vásárlók szemében most még az a legjellemzőbb egy adott termékkel kapcsolatos CO2-kibocsátásra, milyen messziről kellett szállítani. Ez a mutató azonban a valóságban csalóka lehet, hiszen sok esetben kevésbé káros a klímaváltozás szempontjából, ha a zöldséget vagy a gyümölcsöt Afrikából szállítják valamelyik brit piacra, mint ha a szigetországban termesztették volna gázfűtésű melegházban.
A rendszerbe a belépés önkéntes lesz. Százhúsz cég már jelezte, hogy szeretné bevezetni a szén-dioxid-pontok feltüntetését termékein. A nagy brit kiskereskedelmi láncok például ilyen intézkedésekkel akarnak javítani az imázsukon, „zöldvállalatként” feltüntetve magukat. A brit szabványügyi hivatal (BSI) mindenesetre az egész pontszámítást ellenőrzése alatt tartja majd, nehogy a kereskedelmi és termelő vállalatok egymás rovására próbálják kialakítani a kibocsátás megállapításának a rendszerét.
A kontinensen Németország készül a brithez hasonló lépésre. Sigmar Gabriel (SPD) szociáldemokrata környezetvédelmi miniszter az autók esetében szeretné kötelezővé tenni egy úgynevezett „klímaigazolvány” mellékelését. Ezen a jármű CO2-kibocsátását kellene feltüntetnie a gyártónak. A tárca tervei szerint a plakettet közvetlenül az ár mellett, a szélvédő mögött, jól látható helyen kell majd elhelyezniük az autókereskedőknek. Az igazolványon a kilométerenként kibocsátott szén-dioxid mennyisége mellett a gépkocsi motorjának hatékonyságát is jeleznék egy zöldből pirosra váltó színskálával.
Gabriel ugyanakkor elvetette Wolfgang Tiefensee közlekedési miniszter ötletét, miszerint a CO2-kibocsátást ne abszolút számként, hanem a jármű által mozgatott teherrel arányosan vegyék figyelembe. Tiefensee javaslata azt eredményezhette volna, hogy akár a kifejezetten sok üzemanyagot fogyasztó terepjárók is kedvező pontszámot kapnak, tekintettel nagy önsúlyukra. VG
Miközben a brit, ausztrál és japán kormány egyaránt üdvözölte a kezdeményezést, a G8 elnökségét ellátó és a szerdán kezdődő csúcsnak is otthont adó Németország visszafogottabban vélekedik.
Merkel kancellár egyfelől kedvező jelzésként értékelte a fejleményt, Berlin ugyanakkor jelezte: a német kormány számára elfogadhatatlan egy USA vezette, az ENSZ-t megkerülő különutas megoldás.
Miközben a brit, ausztrál és japán kormány egyaránt üdvözölte a kezdeményezést, a G8 elnökségét ellátó és a szerdán kezdődő csúcsnak is otthont adó Németország visszafogottabban vélekedik.
Merkel kancellár egyfelől kedvező jelzésként értékelte a fejleményt, Berlin ugyanakkor jelezte: a német kormány számára elfogadhatatlan egy USA vezette, az ENSZ-t megkerülő különutas megoldás.-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.