Drágaság. Elszigetelt gazdaságpolitikai lépések helyett öszszehangolt választ kell adni az üzemanyagok drámai mértékű drágulására – hangoztatták tegnapi tanácskozásukon az uniós tagállamok pénzügyminiszterei. Konkrét javaslatokkal a június 19–20-i EU-csúcsértekezleten rukkolhatnak elő a kormányok és az Európai Bizottság, de Joaquín Almunia pénzügyi biztos reményei szerint a júliusi G8-csúcsértekezleten is születnek a fogyasztók terheit csökkentő döntések.
Eközben Európa egyre több országára terjednek ki a magas üzemanyagárak miatti tiltakozások. A megmozdulások kiindulási helyén, Franciaországban csigatempóban haladó kamionok és taxik tették lehetetlenné a közlekedést a tegnap reggeli csúcsforgalomban egy fontos, Párizsba bevezető autópálya-szakaszon, miközben Le Havre-ban, La Rochelle-ben és más kikötőkben folytatódtak a halászok tiltakozó akciói. Utóbbiak arra panaszkodnak, hogy az elmúlt évben megkétszereződött olajárak miatt egyharmadával csökkent a jövedelmük.
Spanyol kollégáik ingyenes halosztással próbálják felhívni a figyelmet problémáikra. Mint mondják, a magas üzemanyagárak és a gyilkos importverseny közepette gyakorlatilag ingyen kénytelenek továbbadni árujukat a kereskedőknek. A spanyol kamionosok azzal fenyegetnek, hogy június 8-ától sztrájkba lépnek, és a taxisok is megmozdulásokat terveznek. Portugáliában több ezer halászhajó nem fut ki a kikötőkből; Olaszországból és Belgiumból is megmozdulásokról érkeznek hírek, az új EU-tagállamok közül pedig Bulgáriában szerveztek útblokádokat a teherfuvarozók. A német logisztikai szövetség, a BGL egyelőre csak szavakkal adott nyomatékot a jövedéki adók csökkentésére vonatkozó követelésének.
Az EU-pénzügyminiszterek szerint azonban veszélyes lenne, ha az egyes kormányok adócsökkentéssel próbálnák javítani a halászok és a fuvarozók helyzetét. Egy ilyen negatív versengés végső fokon az olajexportőrök malmára hajtaná a vizet, és nem oldaná meg az európai fogyasztók gondjait. A tegnapi szakminiszteri ülésen elnöklő Andrej Bajuk szlovén pénzügyminiszter szerint sem a fiskális intézkedések, sem az esetleges jegybanki kamatemelések nem oldanák meg a helyzetet.
A Nemzetközi Energiaügynökség vezérigazgatója, Nobua Tanaka a Reuters által szervezett energetikai konferencián úgy fogalmazott: csak egy „energiaforradalommal” lehet kezelni az áremelkedési hullámot. Az 1973-as és 1979-es olajárrobbanáshoz hasonlóan most is a fogyasztás csökkentése, takarékosabb járművek és berendezések kifejlesztése, valamint új technológiák elterjesztése oldhatja meg a helyzetet. Az ügynökség egyébként arra számít, hogy az idén az árrobbanás ellenére tovább nő a világ kőolaj-felhasználása. A fejlett országokban megfigyelhető csökkenést ugyanis bőven ellensúlyozza Kína, India és a többi feltörekvő ország óriási étvágya. VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.