BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kóka: szó nincs arról, hogy a bizottság irányítaná a Molt - a Nabucco üzleti életképességéről

A parlamenti bizottság nem beleszól a magáncég Mol Nyrt. tevékenységébe, hanem egyengeti az útját.

Szabaddemokrata kezdeményezésre jön létre az Országgyűlés eseti Nabucco bizottsága, amely a Mol Nyrt vezeték beruházása előkészítésén, segítésén fog dolgozni. Nem aggályos-e, hogy a bizottságon keresztül a politika beleszól egy magáncég tevékenységébe, azt netán gazdaságtalan lépésre készteti, nemzeti érdekekre hivatkozva, tette fel a kérdést a Világgazdaság Kóka Jánosnak, az SZDSZ frakcióvezetőjének. (A Nabucco előkészületeiről cikkünk a Világgazdaság szerdai számának 8. oldalán.)

Kóka János szerint szó sincs arról, hogy a bizottság irányítani akarná a Molt, a feltételezés bizottság feladatának rossz értelmezésén alapulhat. Emlékeztetett, hogy eleve uniós célkitűzésként, vagyis politikai feladatként fogalmazódott meg, hogy a kaszpi térségből nem orosz területeken át és orosz részvétel nélkül földgáz érkezzen Európába. E munka során számos koordinációs feladat merül fel, nem véletlen, hogy maga az EU is külön uniós Nabucco biztost nevezett ki Jozias van Aartsen személyében.

Sok a szabályozási teendő is, például meg kell oldani, hogy harmadik felek is hozzáférjenek a gázvezetékhez, meg kell határozni a gázhálózat létesítésének a kereteit, de egyeztetni kell a politikai és az üzleti élet érdekeit is. Az ugyanis nyilvánvaló, hogy a beruházásnak üzletileg is életképesnek kell lennie. Az azeri eladókat például abban kell érdekeltté tenni, hogy a gázukat a Nabucco-tagoknak, ne pedig Oroszországnak akarják eladni, de ugyanennek az érdekeltségnek meg kell jelennie szállítói és vevői oldalon is.

Európának mindenképpen új gázforrásra lesz szüksége, jelentette ki Kóka János. Előrejelzések szerint a következő 20 évben a földrész gázigénye évi 100 milliárd köbméterrel megnő, s évi 600 milliárd köbméter lesz. E növekményhez képest nem túl nagy, ám annál szükségesebb a Nabucco által ígért, évi 30-35 milliárd köbméternyi import. „A Nabucco üzleti alapon épül, de a politikának kell felismernie az ezzel kapcsolatos teendőit”, szögezte le.

Iránnal azért várjunk!

Kóka János egyetértett abban, hogy pillanatnyilag eléggé kockázatos dolog forrásként számításba venni az iráni gázt. Szerinte elsősorban a még feltárás előtt lévő azeri és a türkmén tengeri gázmezőkre lehet számítani. Később persze már importálhatunk Iránból is, e célból pedig mérlegelni kell egy vezetékleágazás építését is a perzsa állam felé. Mindazonáltal az iráni gáz ígérete nélkül is érdemes lehet belefogni a Nabucco gázvezeték lefektetésébe. A parlamenti bizottság szerepvállalása azért is fontos, mert a projektnek kereskedelmi, politikai és biztonságpolitikai vetülete is van.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.