Amikor Sergio Marchionne 2004-ben átvette a FIAT vezetését, az olasz ipar egykori büszkesége hasonlóan reménytelen helyzetben volt, mint most a Chrysler. A torinói cég a megelőző évben 2,4 milliárd dolláros veszteséget könyvelt el, vészes ütemben nyelte el a pénzt, miközben folyamatosan teret veszített a hazai piacon, és munkaügyi konfliktusok is gyötörték. A kanadai–olasz üzletemberre Umberto Agnelli, a vállalatot évtizedeken át irányító, 2003-ban elhunyt Gianni Agnelli öccse figyelt fel. Az Észak-Amerikában ügyvédként és könyvelőként dolgozó Marchionne 1994 után Svájcban szerzett magának elismerést, mint bajba jutott vállalatok sikeres újjászervezője.
Nem csalódtak benne Torinóban sem. A lapos szervezeti felépítés híveként középvezetői szintek egész sorát szüntette meg, és a merev hierarchiát a legjobb teljesítményeket díjazó rendszerrel váltotta fel. Először is világos célokat tűzött a menedzserek elé, és a korábbi gyakorlattal ellentétben következményei is lettek annak, ha ezeket nem teljesítették. Hasonló intézkedésekre számíthatnak most a Chrysler dolgozói is. „Sokan rájönnek majd, hogy nem bújhatnak el tovább PowerPoint prezentációk mögé” – idézi őt a Financial Times.
A FIAT átszervezésében azonban nem állt meg a menedzsmentnél. A költségek lefaragására drasztikusan csökkentette az autókhoz használt platformok számát és az új modellek bevezetésére fordított időt. Az iparági trendet követve közös vállalkozásokat hozott létre a fejlesztési és gyártási költségek megosztására; az volt a célja, hogy a FIAT hatékonysága felvegye a versenyt az általa ágazati standardnak tekintett Toyotáéval. A korábbiaknál nagyobb súlyt fektetett a minőségbiztosításra és a piackutatásra annak érdekében, hogy a cég termékei jobban megfeleljenek a fogyasztói várakozásoknak. Ebből a szempontból a Cinquecento modernizált változatának 2007-es sikere jelentette a leglátványosabb áttörést.
Marchionne a FIAT-nál kiváló tárgyalási képességeit is hamar bizonyíthatta, cégen belül és kívül egyaránt. Megállapodott a szakszervezetekkel, amelyek vezetői elismerően nyilatkozzák róla, hogy tartja is magát az egyezményekhez – ez az érdekképviseletek szerint nem volt mindig elmondható elődjeiről. A vállalatot pedig sikeresen kimanőverezte a General Motorsszal 2000-ben kötött és azóta igencsak megkeseredett szövetségből: az amerikai cég 2 milliárd dollárt fizetett a FIAT-nak azért, hogy vállalt kötelezettségével ellentétben ne kelljen megvásárolnia az olasz vállalat autógyártó részlegét. Hamarosan az üzleti eredmények is önmagukért beszéltek.
A FIAT ismét nyereségessé vált, negyedévről negyedévre nemcsak a rövid távú terveket teljesítve túl, de sorra döntve a rekordokat is. Az autóipart világszerte sújtó válság elől azonban az olasz cég sem menekülhetett: 15 negyedéven át tartó folyamatos javulás után 2008 utolsó negyedében már csökkent a nyereség, 2009 első három hónapját pedig 411 millió eurós veszteséggel zárta.
Most mégis úgy tűnik, hogy a FIAT lehet a válság ágazati nyertese és a kényszer szülte globális konszolidáció vezetője. A krízis adhat ugyanis lehetőséget Marchionnénak arra, hogy elérje a már korábban kitűzött célt: a vezérigazgató szerint a 21. században csak a legalább évi ötmillió személyautót értékesítő gyártók maradhatnak életben. A Chrysler megvásárlásával ez a cél a tavalyi adatok alapján még nem teljesül, hiszen a csődbe jutott amerikai cég 2 millió, míg a FIAT 2,2 millió autót gyártott. A frigy révén azonban az olasz társaság nemcsak a világ legfontosabb autópiacához fér hozzá, hanem a gyártásából jelenleg hiányzó pick-upokkal, SUV-okkal és kisteherautókkal is bővítheti választékát.
Ha sikerrel zárulnak a GM európai részlegének átvételéről folyó tárgyalások is, a várhatóan új nevet kapó cég a tavalyi adatok alapján hatmillió darabos forgalmat bonyolíthatna le, megelőzve magát a GM-et, és a Toyota mögött a Volkswagennel holtversenyben a 2. helyet szerezve meg az autógyártók globális rangsorában. Marchionne azt tervezi, hogy a fúzió után leválasztja a FIAT-ról a cég nem autógyártással foglalkozó részlegeit, és a tőzsdére kerülő új társasághoz kerülne a GM-től az Opel és a Saab gyártása.
A cégvezérre még nehéz tárgyalások várnak terve elfogadtatására az Opel hazájában, Németországban. Azonban mint mondja: ez egy olyan házasság lenne, amely az égben köttetik.
Olvassa el Sergio Marchionne cikkét a Harvard Business Review magyar kiadásának 2009. áprilisi számában!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.