A Kohéziós Alap esetében hazánk a 47,26 százalékos kifizetési aránnyal a középmezőnyben található, az új tagországok között a 6. helyet foglalja el. A többi között ezt állapítja meg az Állami Számvevőszék jelentése, amely Magyarország európai uniós pénzügyi kapcsolatait és a támogatásokkal kapcsolatos ellenőrzések 2008-as tapasztalatait taglalja. Igaz, a nemzetközi összehasonlítást igénylő megállapításoknál a jelentés is csak a 2007-es adatokra tud támaszkodni - ezek ugyanis a léegfrisebb uniós adatok.
Az Európai Unióból érkező források fogadásához, illetve lebonyolításához szükséges intézményi, szabályozási és ellenőrzési feltételrendszert az uniós és hazai előírásokat figyelembe véve alakították ki - mutat rá a jelentés, amely azt is megállapítja ugyanakkor, hogy továbbra is fennáll az a korábbi megjegyzésük, hogy bár az EU források ellenőrzési rendszere betöltötte a szerepét, ám nem mentes az átfedésektől és az esetenkénti egyidejű ellenőrzésektől. A munkafolyamatba épített ellenőrzési funkciók működésének erősítését tartják szükségesnek számvevők.
Az egyes tételek vizsgálata nyomán a 180 oldalas jelentés rámutat: a 2004-2006-os időszakra vonatkozó Nemzeti Fejlesztési Terv (NFT) megvalósítására rendelkezésre álló keret több mint 100 százalékát kötelezettségvállalással lefedte az ország, s ennek értéke tavaly év végére közel 727 milliárd forintot tett ki. A kifizetések arányát összességében megfelelőnek tartjaa jelentés, s megjegyzi: a néhány prioritás tekintetében tapasztalható elmaradás szempontjából kedvező, hogy hazánk kérése alapján az EU Bizottság (más tagországokhoz hasonlóan) hozzájárult az elszámolhatósági időszak 2009. június 30-ig történő meghosszabbításához négy operatív program és az EQUAL Közösségi Kezdeményezés esetébe.
A Kohéziós Alap esetében az időszakot a projektek megvalósításának időbeli elhúzódása, a nagymértékű költségtúllépés és műszaki tartalomváltozás, illetve az ellenőrzések által – elsősorban a közbeszerzési eljárások terén – feltárt jelentős hiányosságok jellemezték. A pénzügyi periódus zárása tekintetében kiemelt figyelmet kell fordítani a szabálytalanságok lehető legnagyobb mértékű feltárására, nyomon követésére és az adósságmenedzsment hatékony működtetésére, valamint az uniós támogatásokból megvalósult projektek kötelező működési monitoringjára - hívja fel a figyelmet az ÁSZ. Ezek nem megfelelő működtetése ugyanis jelentősen meghosszabbíthatja az EU-val való pénzügyi elszámolási és zárási folyamatot, ami kedvezőtlenül hathat a hazai költségvetés helyzetének alakulására.
A 2007-2013-as uniós költségvetési periódus első két évét a felkészülés és a programok lassú beindulása jellemezte - tér rá a következő témára a jelentés. Az agrár- és vidékfejlesztési támogatások intézményrendszerének akkreditálása megtörtént; az Új Magyarország Fejlesztési Terv Operatív Programjait az EU Bizottság az elsők között fogadta el, az akkreditációs eljárások – a KÖZOP és a KMOP 2. prioritás kivételével – 2008-ban sikeresen lezárultak. Az ÚMFT teljes keretének több, mint 50 százalékát hirdették meg és 19 százalékára történt szerződéskötés. Az összesített adatok kedvező alakulását – a Kormány egyedi döntési hatáskörébe tartozó – kiemelt projekteknél tapasztalható előrehaladás nagymértékben befolyásolta.
Az elkövetkezendő években fokozott figyelmet kell fordítani az ÚMFT kiemelt jelentőségű közlekedési és környezetvédelmi projektjeire, hogy elkerülhetőek legyenek a két ágazatot érintő, hasonló komplexitású Kohéziós Alap projektek megvalósítását kísérő negatív tendenciák a végrehajtás elhúzódása és a költségek tervezetthez képest történő jelentős túllépése valamint a közbeszerzési eljárásokat érintő szabálytalanságok tekintetében - hívja fel figyelmet a jelentés.
A teljes jelentést az Állami Számvevőszék honlapján lehet elérni
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.