Az intézkedést a francia államfő környezet- és éghajlatvédelmi szempontokkal, illetve a lakósság magatartásának megváltoztatását célzó szándékkal indokolta. Kommentátorok szerint azonban sokkal prózaibb szempontokat kell a lépés mögött keresni: a gazdasági válság nyomán megcsappantak az államháztartás bevételi, miközben növekedtek a kiadásai, ezért egyszerűen kell a pénz.
A befizetendő összeget úgy kalkulálják, hogy a légkörbe juttatott széndioxid tonnája után 17 eurót kelljen leróni. A drágítás nyomán a gázolaj literje várhatóan 4,5 centtel, a benziné 4 centtel kerül majd többe. A Reuters szerint a terv már hónapokkal ezelőtt felmerült, de a célszerűségét a kormányzó neo-gaulleista UMP politikusai is vitatták. A bejelentés után az ellenzék nyomban támadta a javaslatot, mert az „a válság által nehéz helyzetbe hozott szegényeket sújtja legfőképpen”.
A vitában megszólalt a két nagy energiaszolgáltató, a szénhidrogéniparban tevékenykedő GDF Suez, és az áramszolgáltató EDF. Míg ez utóbbi nyugtázta a lépést, gázszolgáltató méltatlankodott, hogy át fog alakulni a fogyasztás szerkezete, mert a háztartásokban nagyobb arányban fognak áramot felhasználni, amit Franciaországban 80 százalékos hányadban atomerőművekben állítanak elő, viszonylag alacsony költségszinten.
Nicolas Sarkozy elnök közölte, hogy az elektromos energia fogyasztói árát most nem emelik, emellett a kormány honorálni szeretné azok döntését, akik elektromos autót vásároltak vagy napelemeket helyeztek üzembe.
A politikus azzal igyekezett honfitársait megnyugtatni, hogy az intézkedés összességében nem jelent több lakossági terhet, mert a jövedelemadókat csökkenteni fogják, emellett alkalmazni fognak kompenzációt a közlekedésben, a mezőgazdaságban és a halászatban is. A terhek mérsékeltebbek lesznek a vidéki körzetekben, ahol nagyobb a ráutaltság a személyautó használatára. A többletterheket kifizetni képtelen háztartásokat várhatóan valamilyen „zöld csekk” alkalmazásával fogják kárpótolni.
Az intézkedéssel kapcsolatban a Reuters emlékeztet, hogy a skandináv államokban már régebben bevezettek szénhidrogén-adót, ott az intézkedés nem okozott törést a gazdaság növekedésében. Franciaország EU-viszonylatban a legnagyobb ország lesz, ahol kísérleteznek vele.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.