BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Mi lesz a cafeteria sorsa az adó bevezetése után? - Felmérés

A kormány által összeállított válságkezelő és gazdaságélénkítő csomag részeként adókötelessé válnak a munkáltatók által a munkavállalóknak béren kívüli juttatásként nyújtott különböző utalványok.

A Publicus Research 500 a hazai vállalat vezetője körében végzett, a válság általános hatásait vizsgáló felmérésében többek között arra is kíváncsi volt, hogy jelenleg milyen mértékben van jelen ez a típusú juttatási forma a bérezési rendszerekben, illetve a kormányintézkedés hatására milyen esetleges változtatásokra szánják el magukat a cégek az utalványozás jövőbeni működtetésével kapcsolatban.

A felmérés szerint a megkérdezett cégek fele (53 százalék) ad a munkavállalóinak valamilyen utalványt béren kívüli juttatásként. Az étkezési hozzájárulás az, amelyet a cégek a legnagyobb arányban biztosítanak a dolgozóiknak: megkérdezett vállalatok fele (50 százalék) említette. Ezt követi jelentősebb lemaradással az utazási csekk (16 százalék) és az ajándékutalvány (9 százalék).

A cafeteria utalványok adókötelessé tételéről a megkérdezett cégek elsöprő többsége (91 százalék) értesült. Az adókötelessé váló utalványok sorsa kérdéses. A megkérdezett cégvezetők több mint egyharmada (37 százalék) nem hozott még döntést a kérdésben, majdnem az egynegyede (23 százalék) egyszerűen megszűntetné ezt a fajta juttatást, és nem osztana több utalványt a dolgozóinak. További 16 százalék válaszolt úgy, hogy lehetőség szerint annyira csökkentené az utalvány összegét, hogy az a megnövelt adóösszeggel együtt beleférjen a cég kialakított költségkeretébe.

Tíz cégvezetőből csupán egy (12 százalék) az, aki nem változtatna az utalvány összegén és kifizetné a megemelkedett közterhetek, míg mindössze 5 százalék aki az utalvány összegével megnövelné az alkalmazott bruttó bérét.

Tehát összességében a cégek közel ötöde (17 százalék) esetében tűnik a munkavállalókra nézve hatástalannak az utalványok adókötelessé tétele. Tíz cégből négy (39 százalék) esetében azonban többé, vagy kevésbé de várhatóan csökkenni fog a juttatás, míg a cégek valamivel több mint egyharmada (37 százalék) esetében a vezetők még nem hozták meg az ezzel kapcsolatos döntést.

A kutatás adatait részletesen megvizsgálva láthatjuk, hogy a megkérdezett cégek fele (53 százalék) ad a munkavállalóinak valamilyen utalványt béren kívüli juttatásként. Valamivel kevesebben (45 százalék) ezzel szemben nem élnek ezzel a lehetőséggel.

 Az említett utalványtípusok szerint azt látjuk, hogy változatlanul az étkezési hozzájárulás az, amelyet a cégek a legnagyobb arányban biztosítanak a dolgozóiknak: a megkérdezett vállalatok fele említette. Ezt követi jelentősebb lemaradással az utazási csekk (16 százalék) és az ajándékutalvány (9 százalék). Kulturális és internetutalványt a cégek 3-3 százalék-a nyújt a dolgozóinak. A számadatokból kiderül, hogy a fent nevezett utalványtípusokon túl kevés cég (mindössze 6 százalék) biztosít egyéb lehetőségeket.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.