BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Panaszok a Volán járatokra - Kötelesség lenne az ülőhely

A Volán társaságok utazási szabályzatának módosítását kezdeményezi egy nagykanizsai önkormányzati képviselő, aki az MTI-vel közölte: szeretné elérni, hogy az 50 kilométernél nagyobb távolságú járatokon senkinek ne kelljen állva utaznia, kötelező legyen minden utas számára ülőhelyet biztosítani.

Halász Gyula (SZDSZ) szerint Zalában, azon belül is Nagykanizsán számos panasz van a Volán járatokra, mert 100-200 kilométeres távolságokat sokaknak állva kell végigutazniuk, ugyanis hiába vásároltak akár teljes árú jegyet, nincs elég ülőhely a buszokon.

Ez közlekedésbiztonsági szempontból is veszélyes, főleg autópályán - mutatott rá. A képviselő szerint elsősorban hétvégenként a mentesítő járatokkal is kevés buszt indítanak a Volánok, az elővételben vásárolt jeggyel rendelkezőket pedig a tolongó utasok nem engedik előre a felszálláskor.

Így hiába gyorsabb a vonatnál a busz, méltatlan, hogy a hosszabb távolságokon jó páran csak állva tudnak utazni. Halász Gyula közölte: a buszos társaságoknak akár szerződéses partnerek bevonásával is biztosítaniuk kellene, hogy mindenki biztonságosan és komfortosan utazhasson.

Ezért parlamenti képviselőkön keresztül kezdeményezi, hogy módosítsák a Volán társaságok utazási szabályzatát, rögzítve benne, hogy 50 kilométernél nagyobb távolságra utazóknak a Volán társaságok kötelesek ülőhelyet biztosítani.

A Zala Volán személyközlekedési üzletágának igazgatója úgy látja: valószínűleg nehézkes lenne szabályozni ezt a problémát. Busa Csaba szerint ugyanis tisztázni kellene, hogy mi számít 50 kilométeres utazásnak, az egyes utas által megtett útvonal hossza vagy a busz által megtett távolság. A jelenlegi rendszerben bizonytalan, hogy egy-egy járatnál hányan várnak felszállásra, ezért kötelező elővételt kellene előírni, hogy pontosan tudható legyen, hány buszra van szükség egy adott távolságon és időben. A jogszabály most azt írja elő, hogy a jármű befogadóképességéig terjed a cégek szállítási kötelezettsége, vagyis, ha valaki már nem fér fel, azt nem kötelesek felvenni - fejtette ki Busa Csaba.

Elmondta még: azokon az autóbuszokon, amelyek nemzetközi vizsgával rendelkeznek, autópályán nem vihetnek álló utasokat, de azok a buszok sem, amelyek emelt sebességgel, 80 helyett 100 kilométeres tempóban közlekedhetnek a sztrádán. Bizonyos típusokon lehetőség van arra, hogy az autópályán is álló utasokat vigyenek, de ezekben a közlekedésbiztonsági szempontoknak megfelelő kapaszkodók vannak - tette hozzá.

A beszállítási panaszok kapcsán közölte: a sorrendet csak akkor tudja biztosítani a sofőr, ha a beszálláskor, vagyis jellemzően 15 perccel indulás előtt ott vannak azok az utasok, akik elővételben vásárolták meg a jegyüket.

Busa Csaba hozzátette, hogy az évente 1,9 millió utazást lebonyolító Zala Volánnál is ismertek a panaszok a zsúfoltság miatt, de ezek nem tömegesek. Jelenleg rásegítő járatokkal, hosszabb, több férőhelyes buszok beszerzésével és menetrendi bővítésekkel tudnak enyhíteni a zsúfoltságon.

A diákok nagy száma miatt például Budapestről pénteken esténként egy időben egyszerre öt buszt indítanak Zalaegerszegre és hármat Nagykanizsára. Terveik között szerepel, hogy kísérleti jelleggel a főváros és a zalai megyeszékhely között napokon belül előfoglalást is biztosítanak, és ezeken a járatokon internetezni is tudnak majd utasaik.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.