BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Feltámad az Ikarus busz

Új Ikarus márkajelzésű városi és elővárosi buszcsaláddal lép a piacra az Ikarusbus Kft., a járműveket a cég a Rábával és az ARC Kft.-vel együttműködésben fejlesztette ki. A tervek szerint pár héten belül elkezdődhet a buszok próbaüzeme a BKV és a Volán vonalain.

„Összesen mintegy 150-200 millió forintot költöttünk az új autóbuszok fejlesztésére, amelyet tavaly augusztusban kezdtünk el” – mondta a Világgazdaságnak Princz Ferenc, az Ikarusbus Kft. ügyvezető igazgatója. Elmondása szerint azért városi és elővárosi típusokkal lépnek piacra, mert erre van a legnagyobb igény itthon és külföldön egyaránt. Hozzátette: eleinte főként a hazai igények kielégítését célozzák meg, itt elsősorban állami és önkormányzati megrendelésekre számítanak, de nem titkolt szándékuk, hogy a régi, tradicionális Ikarus-piacokon is megjelenjenek az újonnan kifejlesztett járművekkel. Erről elmondása szerint már jelenleg is tárgyalnak Moszkvában.

A tervezett eladásokkal kapcsolatban Princz Ferenc arról is beszámolt, hogy a jövő évtől évi 300-500 jármű értékesítését tervezik, ez év végéig pedig 30-40 buszt adhatnak el az előkészítés alatt álló szerződéseik alapján. Mint elmondta: a működésük már alacsony, évi 20-30 darabos példányszám gyártása és értékesítése esetén is nyereséges. A buszok 30-40 százalékkal olcsóbbak a hasonló technikai színvonalú és felszereltségű nyugat-európai gyártmányoknál, a magyar utakon futó, alacsonyabb műszaki tartalmú kínai buszoknál pedig 20-30 százalékkal drágábbak. A szóló buszok így – a vevők konkrét igényeinek függvényében – 170-190 ezer euró körüli összegbe, a csuklósok pedig 260-300 ezer euróba kerülnek majd. „Nem csupán egyszerű buszokat, hanem komplex autóbuszszolgáltatás-csomagot szeretnénk leendő hazai ügyfeleinknek nyújtani, amely többek közt hosszú távú finanszírozási megoldásokat, illetve karbantartási és szervizszolgáltatásokat is magában foglal majd” – ismertette stratégiájukat Princz Ferenc.

Az új Ikarus autóbuszok a gyártó szerint a legkorszerűbb műszaki jellemzőkkel rendelkeznek. A rozsdamentes acélból készülő vázszerkezet biztosítja a korróziómentes, hosszú élettartamot, a korszerű, Euro 5-ös motor pedig az alacsony légszenynyezést. Az utasok kényelmét az alacsony padlós kocsiszekrény, a tágas belső tér és az ülésrendszer, valamint a beépített ingyenes wifiinternet szolgálja. De olyan műszaki újdonságok is bekerültek a járművekbe, mint a belső biztonsági kamera, a GPS-navigációval szinkronizált utastájékoztatás kiépíthetősége, a tolatókamera, a kommunikációs akadálymentesítés (speciális hangbemondó rendszer), valamint a mozgássérültek beszállását megkönnyítő „térdeplő” funkció. A modernizált vezetőtérnek köszönhetően a jármű műszerfalán a legkülönbözőbb speciális adatok jeleníthetők meg például a motor, a váltók állapotáról.

A tegnapi bemutató sajtótájékoztatón elhangzott: kiemelt figyelmet fordítanak arra, hogy az autóbuszok gyártása során felhasznált alkatrészek minél nagyobb arányban Magyarországon készüljenek. Ennek a stratégiának a jegyében csatlakozott a győri Rába a programhoz, amely a futóművek mellett vázszerkezeti darabokat és üléseket is szállít a buszokhoz. „A Rába az elmúlt években a stratégiai piacain bizonyította, hogy 21. századi, versenyképes megoldásokat tud nyújtani San Franciscótól Moszkván át Tokióig. A nemzetközi tapasztalatok után most Magyarországon is hasznosítani szeretnénk a külföldi piacokon megszerzett kompetenciáinkat” – mondta Torma János, a Rába Jármű Kft. ügyvezető igazgatója. A jövőben egyébként a jelenleginél is több részegységet kíván hazai partnerektől beszerezni az Ikarusbus, ennek megfelelően nyitott a további magyar stratégiai partnerek megnyerésére és bevonására a társulás. Az új buszcsalád motorjait jelenleg az amerikai Cummins, a sebességváltókat a szintén amerikai Allison szállítja.

A járműveket az Ikarus mátyásföldi és székesfehérvári üzemeiben gyártják majd, amelyekben jelenleg 220-an dolgoznak. A későbbiekben – kellő megrendelés esetén – létszámbővülésre is lehet mód.

Állami hitelkeret buszvásárláshoz

Mint azt a Világgazdaság elsőként megírta, a közelmúltban ötvenmilliárd forint keretű hitelprogramot indított a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) Zrt. a hazai közlekedési vállalatok számára, hogy megújíthassák elöregedett járműparkjukat. Az MFB Közösségi Közlekedésfejlesztési Hitelprogram akár ezer busz lecserélésére is elegendő forrást nyújthat.

Szakértők szerint a buszbeszerzések felpörgése kitörési lehetőség lenne a zömmel a belföldi piacra termelő magyarországi buszgyártók számára.

Szakértők szerint a buszbeszerzések felpörgése kitörési lehetőség lenne a zömmel a belföldi piacra termelő magyarországi buszgyártók számára. -->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.