BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Üzleti összefogás az oktatásért

Tízéves a Rátz Tanár Úr Életműdíj – Az idén is nyolc tanár kapta meg az Ericsson, a Graphisoft és a Richter elismerését

Az idén is 2-2 olyan matematika, fizika, kémia és biológia szakos tanár kapta meg a Rátz Tanár Úr Életműdíjat, akik kimagasló szerepet töltenek be tárgyuk népszerűsítésében és a fiatal tehetségek gondozásában Az Ericsson Magyarország, a Graphisoft és a Richter immár tíz esztendeje évi 9,6 millió forinttal támogatja a magyar közoktatásban kiemelkedő, természettudományi tárgyakat oktató pedagógusokat.

A Rátz tanár úr nevével is fémjelzett nagy hagyományú magyar oktatási kultúra ápolása nemcsak az állam, hanem a civil társadalom feladata is – hangsúlyozta az akadémiai díjátadó ünnepségen Bojár Gábor, a Graphisoft elnöke. Azt is bevallotta, hogy a társadalmi felelősségvállaláson túl a cégeket egy jó értelemben vett „üzleti cél” is vezeti. Elmondta, hogy piaci sikereik jelentős részben múlnak azon, hogy mennyire tehetséges fiatal kutatókat, mérnököket tudunk alkalmazni. Ezt a forrást pedig csakis a magyar természettudományos oktatás tudja biztosítani számunkra, ezért alapvető érdekük ennek ápolásához és fejlesztéséhez hozzájárulni.

Szerencsés helyzetben vagyunk – tette hozzá Bogsch Erik, a Richter Gedeon vezérigazgatója –, hiszen Magyarország jelentős, értékes és több mint egy évszázadot felölelő természettudományos tapasztalatokkal rendelkezik. Ezt a hozzáadott értéket mindenképpen érdemes kihasználni. Annál is inkább, mert a világ országai között zajló gazdasági verseny legfőbb meghatározója a kutatás-fejlesztés, az innováció mértéke. A magas szellemi hozzáadott értékű, a komoly tudásbázis felhasználásával készült termékek előállítása és világpiaci értékesítése kitörési pont lehet Magyarország számára. Hazánk nem bővelkedik nyersanyagokban, ásványkincsekben, sem nagymértékű befektetésre szánt pénzügyi eszközökben. Rendelkezik azonban a fent említett tudással, tapasztalattal, évszázados szellemi potenciállal. E szellemi potenciál, a „magyar szürkeállomány” adta páratlan lehetőségeket azonban aligha lehetne konkrét haszonra fordítani megfelelő szakember-utánpótlás képzése nélkül. A természettudományos tárgyak tanításával foglalkozó szakemberek felelőssége óriási a jövő sikereinek szempontjából. Anyagi, társadalmi, erkölcsi megbecsülésükre áldozatos, odaadó munkájuk okán is kiemelt szükség van.

Az innovatív magyarországi vállalatoknak, mint amilyen az Ericsson is, nagy szüksége van a tehetségekre. A középiskolai tanárok által végzett mindennapi munka jelentősége felbecsülhetetlen. Az ő érdemük, hogy a tehetséges fiataloknál sikerül kialakítani a természettudományokhoz való kötődést, ők szerettetik meg velük a tantárgyakat és fektetik le az alapokat – állapította meg Roland Nordgren, az Ericsson Magyarország vezérigazgatója.

Számos világhírű, magyar származású tudósra igaz, hogy ugyan eredményeiket nem Magyarországon érték el, de tanulmányaikat még itthon végezték. Eredményeiket tehát az itteni oktatási rendszernek is köszönhetik. Neumann János, Wigner Jenő, Szilárd Leó és tucatnyi társuk nevét szinte mindenki ismeri, de Rátz tanár úr nevét, aki többüknek is tanára volt a Fasori Gimnáziumban, már sokkal kevesebben.

Ki volt Rátz tanár úr?

Rátz László (1863–1930) a Budapesti (Fasori) Evangélikus Gimnázium legendás hírű tanára volt. Kiváló matematikusokat, fizikusokat, kémikusokat nevelt.

Az ő kezei közül kerültek ki olyan kiválóságok, mint Wigner Jenő fizikus és Neumann János matematikus. A soproni Evangélikus Gimnáziumban érettségizett, majd a Budapesti Tudományegyetemen tanult. Ezután egy évig a Berlini Egyetemen filozófiát, majd a Strassbourgi Egyetemen természettudományt tanult. 1890-től a Budapesti Evangélikus Főgimnázium helyettes tanára, majd rendes tanára, végül 1909 és 1914 között a gimnázium igazgatója volt.

Rátz tanár urat a magyar matematikatanítás egyik nagy reformerének tartják. 1906-ban többek között Beke Manóval és Mikola Sándorral megalapították a Matematikai Reformbizottságot.



Az ő kezei közül kerültek ki olyan kiválóságok, mint Wigner Jenő fizikus és Neumann János matematikus. A soproni Evangélikus Gimnáziumban érettségizett, majd a Budapesti Tudományegyetemen tanult. Ezután egy évig a Berlini Egyetemen filozófiát, majd a Strassbourgi Egyetemen természettudományt tanult. 1890-től a Budapesti Evangélikus Főgimnázium helyettes tanára, majd rendes tanára, végül 1909 és 1914 között a gimnázium igazgatója volt.

Rátz tanár urat a magyar matematikatanítás egyik nagy reformerének tartják. 1906-ban többek között Beke Manóval és Mikola Sándorral megalapították a Matematikai Reformbizottságot. A díjazott tanárok 2010-ben Matematika

Somfai Zsuzsa: Eötvös József Gimnázium, Budapest

Deli Lajos: Hőgyes Endre Gimnázium, Hajdúszoboszló

Fizika

Vida József: Eszterházy Károly Tanárképző Főiskola, Eger

Várnagy István: Árpád Gimnázium/Bárdos László Gimná-zium, Tatabánya

Kémia

Dénes Sándorné: Batthyány Lajos Gimnázium, Nagykanizsa

Molnár József: Berzsenyi Dániel Evangélikus Gimnázium, SopronBiológia

Bán Sándor: Radnóti Miklós Kísérleti Gimnázium, Szeged

Mészáros Lukács: Ferences Gimnázium, Szentendre-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.