Csütörtökön felröppent a hír , hogy a tavalyi költségvetési hiány elérheti a GDP 4,5 százalékát, mely 0,7 százalékponttal haladná meg a tervezett 3,8 százalékos hiánycélt.
A Nemzetgazdasági Minisztérium korábban elismerte, hogy a 3,8 százaléknál magasabb lehet a 2010-es költségvetési hiány, azonban a 4,5 százalékos felvetésre úgy reagáltak, hogy a hír „kacsa”.
Samu János, a Concorde makrogazdasági elemzője szerint „hihető” a 4,5 százalékos költségvetési hiány, azonban ő arra számít, hogy ennél valamelyest alacsonyabb lesz a tavalyi költségvetési hiány.
Az éves cél elérése az esztendő végén érdekes, akkor árgus szemekkel nézik a befektetők, hogy teljesül-e, azonban kikerül a fókuszból a következő évben – mondta Samu János. „Ha nagyobb lesz a hiány nem lesz jó visszhangja, de átmeneti lesz” – tette hozzá az elemző.
A kulcskérdés, hogy sikerül-e az idei 3 százalék alatti hiányt tartani – emelte ki a közgazdász. A nyugdíjpénzekkel többletet fog mutatni a költségvetés, azonban az a kérdés, hogy a költségvetésbe tervezett 528 milliárd forintos nyugdíjvagyonból származó tétellel tartható-e a cél - nyilatkozta a Világgazdaság Online-nak a közgazdász. „Azt gondolom, hogy kisebb beavatkozásokkal hozható a hiánycél, de a piacon nem ez az általános vélemény” – emelte ki Samu János.
Suppan Gergely, a TakarékBank közgazdásza azt emelte ki, ha a tavalyi költségvetési hiány rosszabb lesz a vártnál, az az ideit tehermentesíti. Ha arra az évre könyvelnek el tételeket, melyek pénzforgalmilag idén kerültek kifizetésre, akkor az idei maastrichti hiány kedvezőbb lehet.
Barta György, a CIB Bank vezető közgazdásza azt mondta, ha magasabb lesz a költségvetési hiány a célnál, az legfeljebb visszafogott piaci reakciót válthat ki.
Véleménye szerint nagy meglepetéssel nem szolgál a célnál némileg nagyobb hiány: a kormány is jelezte, hogy nem teljesül az ESA-hiány (maastrichti) az önkormányzatok miatt.
„A fiskális hitelességnek árthatott a 2009-es és a 2010-es cél elvétése is, a 2011-es értékeket pedig egyszeri intézkedések torzítják” – emelte ki az elemző. „Ennek fényében még fontosabb a kormányzati csomag esetleges felhígulásának megakadályozása” – húzta alá Barta György.
A 2011-es költségvetést egyszeri tételek foltozzák, és februárra már összegyűlt az éves tervezet több mint 80 százaléka, mely majdnem 560 milliárd forintot jelent.
A költségvetési hiány idén úgy került 3 százalék alá, hogy mintegy 530 milliárd forintot becsatornázott a kormány a költségvetésbe a nyugdíjvagyonból, és 350 milliárd forintot szed be különadó, válságadó gyanánt. Valamint létrehoztak egy stabilitási alapot, mely 250 milliárd forintos zárolást jelent – azt még nem tudni, hogy ennek mekkora hányadát kell felhasználni.
„A 4,5 százalékos költségvetési hiány (maastrichti szemléletben) az általam várt sáv felső határát jelentené” – mondta Kondrát Zsolt, az MKB Bank vezető közgazdásza lapunknak. Az önkormányzati hiány megcsúszásából látszott, hogy eredményszemléletben nagyobb lesz a hiány – tette hozzá.
Kondrát Zsolt kiemelte, hogy a Magyar Nemzeti Bank (MNB) pénzügyi számláiból látható volt, hogy magasabb lehet a hiány. „Az MNB pénzügyi számlái 4,7 százalékos finanszírozási igényről szóltak, melynek nem kell egybeesnie a maastrichti hiánnyal, de várható volt, hogy ettől nem lesz messze” – mondta az elemző. „Nem várok jelentős piaci reakciót a nagyobb hiány esetében” – mondta.
Magyarország azóta deficiteljárás alatt áll, mióta belépett az Európai Unióba: azóta nem siekrült a GDP 3 százaléka alá szorítani a költségvetési hiányt. A Száll Kálmán-terv angol nyelvű verziójából kiderül: a strukturális intézkedésekre, és a kiigazításra azért van szükség, mert az Új Széchenyi-terv jelentősen függ az EU-s forrásoktól, és megvalósítása kerülne veszélybe, ha a magasabb költségvetési hiány miatt nem kapnánk meg azokat.
Van egy tanulsága a történetnek – vélekedett. A tanulság az, hogy az elmúlt évek adatai azt mutatják, a pénzforgalmi hiány mindig alacsonyabb, mint a maastrichti, eredményszemléletű. Azt gondolom, ha egy kormány valóban ragaszkodik a 3 százalék alatti költségvetési hiánycélhoz, akkor fél százalékkal a hiánycél alá kellene tervezni a pénzforgalmi deficitet” – húzta alá a közgazdász.
„Idén kizárt, hogy kikerüljünk a túlzottdeficit-eljárás alól, legkorábban jövő májusban-júniusban lehet erre esély. Az EU figyeli a költségvetés strukturális egyenlegét, mert ez mutatja az egyszeri hatások kiszűrésével a költségvetés fenntarthatóságát a további esztendőkre – magyarázta Kondrát.
Az EU azt figyeli, hogy „hova tendál” a költségvetési hiány, és hogy tartósan fenntartható pályán van-e. A Széll Kálmán-terv konkrét lépéseit be kell mutatni, részleteiben lebontani, és akkor lehet esélyünk arra, hogy kikerüljünk a deficiteljárás alól. „Ezekkel az intézkedésekkel már lehet tárgyalni” – mondta.
Nem tartom elképzelhetőnek – amennyiben nem kerülünk ki az eljárás alól –, hogy szankciókat alkalmazzanak Magyarország ellen – emelte ki Kondrát Zsolt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.