BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Már biztos: Jöhetnek az algával és faforgáccsal hajtott repülők

Úgy tűnik sokéves várakozás után végre zöld utat kap az algából, faforgácsból és növényi kivonatokból készült bioüzemanyag légiközlekedésben való mindennapos használata. Az ASTM International nemzetközi szabványtestület július 1-jén ugyanis engedélyt adott kerozin és egyéb organikus eredetű anyagok keverékéből készült üzemanyag használatára.

A Boeing, a Honeywell International és az amerikai légierő hozzávetőlegesen 20 fajta szerves hulladékból előállított üzemanyagtípus tesztelésén van túl, a United Continental Holdings, a Japan Airlines és a Virgin Atlantic Airways által elmúlt néhány évben indított tesztjáratok pedig bebizonyították, hogy a repülőgépek kerozin helyett kókuszolajból, vagy éppen a trópusi jatrophából készült üzemanyaggal is biztonságosan szállnak – számol be a BusinessWeek.

Jelenleg a légiipar az úgynevezett második generációs bioüzemenyagok előállítására fókuszál, melynek specialitása, hogy nagyrészt ehetetlen növények kivonataiból készül, tömeges mennyiségű előállítása ez által magában rejti az élelmiszerárak emelkedésének kockázatát.

Mark Rumizen, az amerikai FAA, Szövetségi Légügyi Hatóság szakértője szerint számos vállalat várt erre a döntésre, hiszen nagy befektetési lehetőségek rejlenek az újfajta üzemanyagban. Ezt támasztja alá, hogy az Airbus S.A.S. – mely a Boeinggel együtt az utasszállító gépek hozzávetőleg 80%-át gyártja – becslései szerint 2030-ra az organikus eredetű üzemanyag a légi üzemanyag-piac több mint 30%-át teheti ki.

A Boeing és az Airbus a világ legtöbb repterét bioüzemanyaggal kiszolgáló beszállítói hálózat kiépítését tervezi, melybe tervei szerint a termelőket, a finomítókat, a szállítókat és a nagykereskedőket is bevonná. Ennek érdekében az Airbus jelenleg a bioüzemanyag előállításához szükséges növényeknek megfelelő klímával rendelkező Indiában épít ki egy beszállítói központot, a Boeing pedig Dél-Amerikában folytat tárgyalásokat.

Jelenleg a legnagyobb kihívást az újfajta üzemanyagot előállító gyárak keresletet kielégítő gyorsaságú felállítása jelenti. James Rekoske, a Honeywell megújuló energia részlegének alelnöke szerint ez minimum 3 évet vesz igénybe. A cég jelenleg üzemanyag termelőket keres technológiája licenszének megvásárlására.  Hozzáteszi még: már most látható, hogy a bioüzemanyag iránti kereslet növekedésével a nagy olajcégek kiszorítják a piacról a kisebb vállalatokat, hiszen a légitársaságok számára nevük garancia a minőségre.

A szennyező anyagok kibocsátását csökkenteni kívánó szabályozás miatt a nyomás egyre erősödik a légitársaságokon. Az ATA közleménye szerint a légiközlekedés felelős a globális széndioxid-emisszió nagyjából 2 százalékáért. 2012-től a légitársaságoknak részt kell venniük az Európai Unió Bizottsága által elfogadott emissziós kereskedelmi rendszerben, amely a kibocsátás csökkentését célozza, ez jelentős veszteséget okozna az amerikai légicégeknek. Az amerikai állam 2004 óta összesen 348 millió dollárt utalt ki adókedvezmények, kölcsönök és vissza nem térítendő támogatások formájában a bioüzemanyaggal kísérletező kutatóközpontokat. A cél az optimális, kereskedelmi forgalomba hozható keverék kifejlesztése.


A Neste Oil Oyi finn olajfinomító vállalat közleménye szerint a négy, általuk használt alapanyagból előállítható sugárhajtású repülőgép üzemanyag is, amelyről már több céggel tárgyalnak is.Az alga-alapú olajokat forgalmazó amerikai Solazyme cég pedig fokozná a termelést: Jonathan S. Wolfson vezérigazgató szerint a cég 2013-2014-re kereskedelmi mennyiséget fog előállítani a sugárhajtású repülőgép üzemanyagának előállításhoz szükséges finomított olajból.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.