Folytatja terjeszkedését a feltörekvő országok irányába a Forma–1, legalábbis erre lehet következtetni Bernie Ecclestone legutóbbi nyilatkozatából. A száguldó cirkusz kereskedelmi jogait birtokló cégcsoport résztulajdonosa és vezetője egy interjúban a hét elején úgy fogalmazott: Európának vége, a jövőben már nem Nyugat-Európa lesz a Forma–1 legfontosabb desztinációja, s 2015-re mindössze öt futam marad az öreg kontinensen, szemben az idei nyolccal.
Az F1 legfontosabb piaca mostanáig egyértelműen Európa volt: bár a versenyek száma már a 2000-es évek eleje óta csökken a kontinensen, a fontosabb döntéseknél jellemzően a közelmúltban is az európai nézők elvárásait vették figyelembe. Részben az európai rajongók igényei indokolták például a lámpafényes futamok bevezetését (amely amellett, hogy látványos, az időeltolódás problémáját is áthidalja), és a korábbi szokásokkal szakítva a szigorú kezdési időpont feloldását is.
A Forma–1 földrajzi fókuszának áthelyezését azonban több dolog is indokolja. Ezek közül a legfontosabb, hogy a feltörekvő országok felé terjeszkedve számottevően növelhető a sportág nézőinek a száma, ami jelentősen megdobhatja a Forma–1 (és így a kereskedelmi jogokat birtokló társaság) szponzori s közvetítési jogokból származó bevételeit is. Egyértelműen látszik, hogy az F1 fokozatosan igyekszik lefedni a globális piacot: az évezred eleje óta hét teljesen új helyszín jelent meg a versenynaptárban, köztük a kínai és az idén debütáló indiai nagydíj, s hamarosan újabb országok csatlakoznak, 2014-től például Oroszországban is rendeznek versenyt. Mivel azonban az egy esztendőben megtartható nagydíjak száma véges (a csapatok évek óta nem hajlandók a 20 fölötti futamszámra rábólintani), a feltörekvő államok irányába történő terjeszkedéssel párhuzamosan a fejlett országokban csökkenteni kellett a versenyek számát.
A fenti tendenciákat figyelembe véve nem csoda, hogy a Magyar Nagydíjat szervező Hungaroring Sport Zrt. vezetését nem érte meglepetésként Bernie Ecclestone nyilatkozata. Gyulai Zsolt, a társaság vezérigazgatója a Világgazdaság kérdésére elmondta: a hazai verseny számára némi biztonságot jelent, hogy a 2010-ben kötött legutóbbi megállapodás értelmében – ha az ország költségvetéséből biztosítani tudják a rendezéshez szükséges forrásokat – 2016-ig biztosan lesz futam a mogyoródi pályán.
Az igazsághoz hozzátartozik, hogy ha Ecclestone nyilatkozatát komolyan vesszük, az élő szerződés önmagában senkinek sem nyújt védelmet. Az európai versenyszervezőknek ugyanis egy kivételével nem jár le a megállapodásuk a következő három évben. Ráadásul az egyetlen olyan futam (Belga Nagydíj), amelynek 2012 után nem biztosított a helye a versenynaptárban, a legutóbbi hírek alapján arról tárgyal a jogtulajdonossal, hogy 2013-tól a franciákkal éves váltásban látnák vendégül a száguldó cirkuszt, ez ugye nem csökkentené az európai versenyek számát.
Ezeket figyelembe véve a kilátások már korántsem olyan fényesek, különösen, hogy akad olyan pálya, amely 2027-ig biztosította be magát, azaz a Magyar Nagydíj kontraktusa viszonylag korán fut ki.
Azt ráadásul Gyulai Zsolt is elismerte, hogy 2016 után már nem lesz könnyű biztosítani a Magyar Nagydíj helyét a versenynaptárban. A vezérigazgató szerint a mostani szerződést várhatóan 2013–14-ben tárgyalják újra, s ha a hosszabbítás a cél, akkor erre az időpontra egy olyan fejlesztési tervvel kell előállnia a társaságnak, amelyben szerepel a nyolcvanas években épült főépület, valamint a kiszolgáló létesítmények és a lelátók felújítása. Márpedig ezek komoly, több milliárd forintos beruházások.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.