Mint megtudtuk, a legnagyobb hazai vasúti áruszállító intenzív akvizícióval, hosszú távú szerződésekkel is igyekszik erősíteni piaci jelenlétét. Januárban máris született két jelentős szerződése: egy az építőipari, egy a mezőgazdasági szegmensben. Fókuszban marad a társaságnál a záhonyi határforgalom és a keleti kapcsolatok erősítése is. Ezt elősegítendő együttműködési megállapodást kötött a Záhony-Port Zrt.-vel, amelyre a csoporton belül fontos feladatok várnak a tranzitforgalom növelésében.
Az RCH működése az idén is országos lefedettségű, és a cég szórt, kocsicsoportos és irányvonatos forgalmat konvencionális, illetve intermodális formában egyaránt lebonyolít.
Szolgáltatási díjaival óvatos a társaság, 2012-re megelégedett az inflációkövetéssel, mert – mint vezetői hangsúlyozták –, a nyereséges működés mellett az is cél, hogy további piacokat szerezzen az RCA, meglévő forgalmát pedig megtartsa. Az idei díjak kialakításakor figyelemmel kellett lenni a kurrens forgalmaknál a közúti és a vasúti versenyhelyzetre is.
Ami ez utóbbit illeti, a Kovács Imréhez és Arnold Schieferhez eljutott piaci információk alapján a magyar, illetve a magyar piacon tevékenykedő magánvasutak elsősorban eszközöket és beruházásokat nem igénylő irányvonatos forgalmakat bonyolítanak le, szemben az országos lefedettséget adó Rail Cargo Hungariával, amely kielégíti az úgynevezett egyeskocsi, más szóval a szórt küldemények fuvarozására vonatkozó igényeket is. 2011-ben kissé nőtt az RCH rovására a magánvasút részaránya, jellemzően a tranzitban, valamint a román relációkban. A társaság piaci részesedése azonban még így is meghaladja a 80 százalékot.
Ezzel együtt az RCH tavalyi forgalma a várakozásoknak megfelelően, vagyis az előző évi szinten alakult: a 2010-es 35 350 000 tonnát 35 161 000 tonnás szállítás követte. Üzleti eredménye a 2011-es díjkorrekció és költségcsökkentések hatására a korábbi évektől eltérően jelentősen javult, így 2011-ben az előzetes eredmények alapján a társaság nem lesz veszteséges. „Az év végére a bevételei már fedezték az üzemi költségeit, ezzel a régióban egyedülálló eredményt ért el” – hangsúlyozták a vezetők.
Folytatódtak a fejlesztések is. Az RCH az elmúlt években évi 8,7 milliárd forintot költött beruházásra. 2011-ben 187 vagont szerzett be, 55 nagy teherbírású, nyitott négytengelyes vagont gyártatott, és 1158 vagon fővizsgáját végeztette el. Informatikai fejlesztésekre összesen 210 millió forintot fordított. Növekedni azokban a szegmensekben volt képes, amelyek a gazdasági válságból kezdtek kicsit magukhoz térni. Így tehát az acél-, a vegy-, az autó- és az energiaiparban nőtt a forgalma.
Jelentős deemberi esemény volt az RCH életében – amelynek már addig is bérbe adott mozdonyt a MÁV-Trakció Zrt., továbbá vontatást és tolatást is végzett a számára –, hogy e szolgáltatásokról keretszerződést írtak alá. E szerint az RCH 2016-ig az összes vontatási igényének jelentős részét a Trakciótól rendeli meg. A vontatás díjait a piaci viszonyok, illetve „egymás üzleti érdekeinek kölcsönös figyelembevételével határozták meg”. Az együttműködés a szerződéssel tovább javul és tervezhetőbbé válik, illetve a két cég tevékenysége külön-külön is hatékonyabbá válhat.
Az RCH számára kedvező volt, hogy az állam ötéves pályahálózat-működtetési szerződést kötött a MÁV Zrt.-vel, mert ez valamennyire garantálja, lehetővé teszi a hálózat-hozzáférési díjak kiszámíthatóságát. A társaság vezetői felhívták a figyelmet, hogy bár csak évek múlva hirdetik ki az egységes európai vasútról egyelőre készülő uniós irányelvet, azzal, hogy az Európai Tanács és az Európai Parlament első olvasatban elfogadta az Európai Bizottság tervezetét, közelebb kerültünk a vasút versenyképességét jelentősen javítani kívánó egységes európai szabályozáshoz. Mindazonáltal a magyar vasút versenyképes működését nagymértékben javítaná a használatarányos útdíj bevezetése is.
2009-ben indított ésszerűsítések
– Szinergiák feltárása az anyacéggel
– Járatoptimalizálás
– Határmegállás nélküli ausztriai forgalom előkészítése
– Bizalmi elvű árukezelés bevezetése
– Átadási pontok csökkentése
2011-ben lezárt ésszerűsítések
– Költségoptimalizálás
– Árukezelés egyszerűsítése
– Új informatikai rendszer bevezetése
– Portfóliótisztítás
– Munkaszervezet átalakítása
Forrás: RCH
B. Horváth Lilla Ésszerűsítések a társaságnál
2009-ben indított ésszerűsítések
– Szinergiák feltárása az anyacéggel
– Járatoptimalizálás
– Határmegállás nélküli ausztriai forgalom előkészítése
– Bizalmi elvű árukezelés bevezetése
– Átadási pontok csökkentése
2011-ben lezárt ésszerűsítések
– Költségoptimalizálás
– Árukezelés egyszerűsítése
– Új informatikai rendszer bevezetése
– Portfóliótisztítás
– Munkaszervezet átalakítása
Forrás: RCH Nagyjából marad a létszám A privatizáció idején 3250 fős volt a Rail Cargo Hungaria, a mostani létszám ennek mintegy kétharmada. A karcsúsítást nem csoportos létszámleépítéssel hajtotta végre. Az érintettek választhatták a korai nyugdíjat, igénybe vehettek az elhelyezkedésüket segítő programokat, az önkéntes távozás anyagi biztonságát garantáló egyéves futamidejű támogatást vagy más szociális programot. Biztosan lesznek további távozók, de újonnan belépő munkatársak is, hiszen a vállalat egyes szervezeteit tovább kell fejleszteni, s mert finomhangolást tesz szükségessé az, hogy a tavaly indított racionalizálás után sok feladatkör átalakult. Mindazonáltal az RCH tavaly túljutott a fenntartható, a hosszú távon versenyképes működés megteremtéséhez szükséges intézkedések nehezén.-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.