Az Európai Központi Bank elejét tudta venni a kialakuló hitelszűkének a hosszú lejáratú refinanszírozási művelettel (LTRO), amellyel ezermilliárd eurónál is többet hitelezett euróövezeti bankoknak, 1 százalékos kamatra. Ez komoly megkönnyebbülést jelentett a pénzpiacok számára, a rákövetkező hossz azonban elhomályosította a mélyben lezajló, romló folyamatokat. Ez azonban nem tarthat sokáig, mert az alapvető problémákat nem oldották meg, a hitelező és az adós országok közötti rés valójában tovább növekszik.
A válság egy új szakaszba lépett, amely talán nem annyira volatilis, de potenciálisan halálosabb fázis. A válság beköszöntekor az euróövezet széttöredezése még elképzelhetetlen volt: az egységes valutában jegyzett eszközök és tartozások oly mértékben egymásba fonódtak, hogy a rendszer felbomlása egy irányíthatatlan összeomlással fenyegetett. Amint azonban a válság előrehaladt, az euróövezet pénzügyi rendszere átrendeződött a nemzeti határok mentén. Ez az irányzat az utóbbi hónapokban lendületet vett.
Az LTRO lehetővé tette az olasz és a spanyol bankoknak, hogy jól jövedelmező és alacsony kockázatú arbitrázsműveleteket hajtsanak végre a saját kormányuk kötvényeinek piacán. Az EKB által kézben tartott görög kötvények kivételezett elbánása ugyanakkor eltántorít más befektetőket a szuverén adósságok vásárlásától. Ha ez még néhány éven keresztül folytatódik, akkor az euróövezet szétesése akár összeomlás nélkül is lehetségessé válik: a folyamat végén a hitelező államok központi bankjai hatalmas összegű, nehezen érvényesíthető követeléseket fognak kézben tartani az adós államok központi bankjaival szemben.
A Bundesbank máris tudatában van e veszélynek, ezért kampányt kezdett a pénzellátás végtelen kiterjesztésével szemben, és lépéseket tesz a széteséssel járó veszteségek korlátozására. Ez azonban egy önbeteljesítő próféciává válhat: amint a Bundesbank védekezni kezd az euróövezet feldarabolódásával szemben, nyomban mindenkinek ezt kell tennie. A piacok máris jelzik ezt.
Odahaza a Bundesbank máris fékezi a hitelezést, ami akkor lenne helyes politika, ha Németország különálló lenne. Az euróövezet eladósodott államainak azonban nagy szükségük lenne az erős német keresletre a recesszió elkerüléséhez. Enélkül egyébként a tavaly decemberben elhatározott „fiskális paktum” sem működik.
Akár kitart az euró, akár nem, Európa mindenképpen egy hosszabb ideig tartó stagnálással – vagy ennél is rosszabbal – fog szembesülni. Hasonló tapasztalatokon mások is átestek. A latin-amerikai országokra 1982 után köszöntött az elveszített évtized, Japán pedig már csaknem negyedszázada stagnál, mégis túlélték. Az Európai Unió azonban nem egy ország, ezért valószínűtlen, hogy képes lenne túlélni. A deflációs adósságcsapdából pedig csak akkor tudnak kijutni, ha irányt váltanak.
Ha realisták vagyunk, akkor kiindulási pontként az euróövezet jelenlegi fiskális paktumát kell választani. Néhány, máris látható hibát ki kell iktatni.
Így például egyszerre kellene számításba venni a kereskedelmi és a pénzügyi tartozásokat, illetve a kormányok költségvetéseiben különbséget kell tenni a későbbi hozadékkal járó beruházások és a folyó kiadások között. A csalások kiszűrésére európai hatósági szinten kellene jóváhagyni azt, hogy mi számít beruházásnak, amelynek társfinanszírozásába a megerősítendő Európai Beruházási Bank is bekapcsolódhatna.
Legfőképpen azonban ki kellene találni újabb rendkívüli intézkedéseket, amelyekkel a helyzetet normalizálni lehetne. A fiskális charta arra kényszerítené a tagállamokat, hogy a közadósságukat a GDP 60 százalékán felüli hányadának öt százalékával csökkentsék évente. Ezzel kapcsolatban azt javasolnám, hogy a tagországok ezen kötelezettség közös átvállalásával jutalmazzák a jó magatartást.
A tagállamok az EKB-ra ruházták át a jegybankok pénzkibocsátásból és kötelező tartalékolásból történő jövedelemszerzésének (szeniorázs) jogát, amelyből jelenleg évi 25 milliárd eurót keres az intézmény. Becslések szerint a szeniorázs joga 2000-3000 milliárd eurót érhet, mivel többet hoz majd a konyhára, ha a gazdaság növekedni fog, és a kamatok visszatérnek a normális szintre. Ha egy különleges projekttársaság (SPV) birtokolhatná ezen jogokat, akkor arra használhatná az EKB-t, hogy finanszírozza a kötvények megszerzését, mégpedig a Lisszaboni Szerződés 123. cikkelyének sérelme nélkül. Ha egy ország megszegné a fiskális paktumot, akkor részben vagy egészében elveszítené jutalmát, és kamatot kellene fizetnie az SPV tulajdonában lévő tartozásaira. Ezzel valóban ki lehetne kényszeríteni kemény fiskális fegyelmet.
A jó magatartás megjutalmazásával a fiskális paktum többé nem állítana deflációs csapdát, és a kilátások radikálisan javulhatnának. A versenyképességi rés megszüntetésén túl minden tagállam képes lehetne arra, hogy a létező adósságát ugyanazon kamatráta alapján refinanszírozza. Ehhez azonban nagyobb fokú fiskális integrációra lenne szükség, a rendezést így csak fokozatosan lehetne bevezetni. Ezeket a javaslatokat a Bundesbank soha nem fogadja el, az európai hatóságoknak azonban komolyan kellene venniük őket. Európa jövője politikai ügy, ezért az arról szóló döntés túl van a Bundesbank kompetenciáján.
Copyright: Project Syndicate, 2012. www.project-syndicate.org
Soros György-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.