A bizottság úgy látja, hogy az európai légiközlekedési szektor lassan fejlődik, az iparág legdinamikusabban fejlődő térségei pedig Európán kívül találhatóak, emiatt az európai légitársaságokon nagy a nyomás, és intenzív versenynek vannak kitéve.
Az uniós biztos szerint az Európai Uniónak tárgyalásokat kell kezdenie azokkal a kulcsfontosságú partnereivel, akik révén ennek "a gyorsan fejlődő piacnak a szereplői új üzleti lehetőségekhez férhetnek hozzá". A biztos közleménye szerint új eszközöket kell kialakítani a tisztességtelen verseny ellen, és olyan jogszabályi környezetet kell teremteni, amely kedvez a beruházásoknak.
„Stratégiailag fontos, hogy Európa vezető légiközlekedési ágazatot tartson fenn (...), a jelenlegi rendszerek azonban már nem felelnek meg a kihívásoknak. Ezen változtatnunk kell. Ha nem akar lemaradni, Európának reagálnia kell a nemzetközi légiközlekedési piac gyökeres változásaira” – jelentette ki Siim Kallas csütörtöki sajtótájékoztatóján.
Ennek érdekében a közlekedésért felelős biztos szerint új megállapodásokat kell kötni "a fontos és feltörekvő partnerekkel", példaként Kínát, Oroszországot, a Perzsa-öböl menti országokat, Japánt, Indiát és Délkelet-Ázsia államait emelte ki. Emellett 2015-ig az EU-val szomszédos országokkal is uniós szintű légiközlekedési megállapodások megkötését javasolta.
Siim Kallas szerint ezek a megállapodások évente 12 milliárd euró többletbevételt jelenthetnek az európai gazdaságnak. A tisztességes verseny előmozdítása érdekében az Európai Bizottság új, a mostaninál hatékonyabb jogi eszközök, irányelvek, rendeletek kidolgozását tartja szükségesnek "az európai érdekeknek a tisztességtelen gyakorlatok elleni védelme érdekében", mert úgy találja, hogy a jelenlegi szabályozás ebből a szempontból nem váltotta be a hozzáfűzött reményeket. Emellett a tiszta versenyt garantáló záradékokkal egészítené ki a már meglévő kétoldalú légiközlekedési megállapodásokat.
Az iparági beruházások előmozdítása érdekében Siim Kallas a légügyi szektor liberalizációját, az „archaikus” tulajdonjogi és ellenőrzési korlátozások feloldását is szükségesnek tartja, mert ezek szerinte jelentős új tőkeforrásoktól fosztják meg a légitársaságokat.
A légiközlekedési szektor több mint ötmillió embernek ad munkát Európában, és 365 milliárd euróval járul hozzá Európa hazai össztermékéhez, ami az uniós GDP 2,4 százaléka. Az Európai Bizottság közleményében megállapítja, hogy a légközlekedés „alapvető jelentőségű a gazdasági növekedés, a foglalkoztatás, az idegenforgalom, a személyes kapcsolatok, valamint az unió regionális és szociális kohéziója szempontjából”.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.