A tanulmány nem igazolta, hogy egy új piaci szereplő belépése feltétlenül pozitív változást, például hosszú távú árcsökkenést hozna - fejtette ki Pápai Zoltán, a közgazdasági tanácsadó cég ügyvezetője a múlt hónapban készült tanulmány eredményeit ismertetve hétfőn Budapesten.
Hozzátette: a kutatás azt mutatja, hogy kétszereplős piac esetén jobban érzékelhető az új belépővel az árcsökkentő hatás, míg háromszereplősnél legfeljebb az első évben hoz kedvező hatást egy negyedik megjelenése, utána a csökkenés mértéke visszaáll az átlagos trendre. Azt is megjegyezte, hogy nemzetközi vállalatok belépése esetén a hosszú távú árcsökkentő hatás erősebb.
Az előadáson ismertetett adatok szerint 2010-ben a magyarországi átlagos mobil percdíj a hetedik legalacsonyabb volt az Európai Unióban, és 35 százalékkal alacsonyabb volt az EU átlagánál. Az Infrapont Kft. legfrissebb kutatása szerint a magyarországi legkisebb, 2 gigabájtos mobilinternet adatcsomag ára pedig a negyedik legalacsonyabb az idén márciusban, és ez több mint 40 százalékkal alacsonyabb az uniós átlagnál.
Ugyanakkor az OECD összehasonlítása szerint a magyarországi mobilszolgáltatások árai a legmagasabbak az EU-ban, Pápai Zoltán szerint ennek oka a módszertani eltérésben keresendő. Kifejtette, hogy az OECD vásárlóerő-paritásos számítása nem tényleges, hanem relatív árakat mutat, és a kevésbé fejlett országok árait mindig rosszabbnak mutatja. Másrészt az OECD által 2010 óta használt mobil fogyasztói kosár nem igazodik az átlagos felhasználói szokásokhoz - a havi átlagos SMS-ek számát, a hívások darabszámát és időtartamát tekintve -, így véleménye szerint alkalmatlan az összehasonlításra nemcsak Magyarország, hanem a legtöbb uniós tagállam esetében is.
Az 1998 óta működő Infrapont Kft. közgazdasági tanácsadással és kutatással foglalkozik. Honlapja szerint közreműködött a hírközlési piaci liberalizáció jogalkotásában, és munkájával hozzájárult a harmadik magyarországi mobilszolgáltató piacra lépéséhez.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.