Miközben a brüsszeli belvárost az EU-csúcs idején tiltakozó traktorosok és a miattuk mindent lezáró rendőrök bénították meg, az uniós pénzügyminiszterek megállapodtak az egységes bankszanálási mechanizmus rendszeréről. A szakpolitikusok éjszakába nyúló brüsszeli tanácskozásukon alakították ki a bankunió egyik alapját adó rendszert, amelynek a lényege az, hogy a bajba került pénzintézetek megmentésére elsősorban a bank saját forrásait használják fel, létrehoznak ugyanakkor egy mentőalapot, amelyhez azonban csak végső esetben nyúlnak.
Az uniós állam- és kormányfők csütörtök délután kezdődő csúcstalálkozója így jó hírrel kezdődhet, Györkös Péter, Magyarország EU-hoz delegált nagykövete ugyanakkor világossá tette: most politikai megállapodás született a rendkívül vitatott ügyben. A rendszert még az Európai Parlamentnek is jóvá kell hagynia, amire a testület áprilisi feloszlatása előtt van esély.
Ennek megfelelően a magyar álláspont sem kristályosodott még ki – tette hozzá Györkös. Mint fogalmazott: a magyar kormány álláspontja az, hogy ha a bankunió hozzájárul az eurózóna stabilitásához, Budapest is hozzájárul és segíti. „A csatlakozáshoz most méltányos feltételek alakultak ki, de erről felelős döntést csak akkor lehet hozni, ha minden alkatrész a helyén van. Ez azonban még nem áll fenn, hiszen a szanálási rendeletről a tagállamok között született megállapodás, amelyről a következő hónapokban még kemény viták várhatók az EP-ben. Vagyis a tavasz vége előtt aligha várható álláspont. Mivel ez egy hibrid rendszer lesz, vagyis egyfelől tanácsi rendelet, másfelől azonban egy kormányközi megállapodás szabályozza majd, a megállapodást várhatóan tető alá hozó kormányközi konferencián részt vehet Magyarország” – mondta el a politikus, akinek a véleménye azt is tükrözi, hogy a megállapodás megoldotta azt a problémát is, hogy egy euróövezeten kívüli állam sem kerül rosszabb pozícióba a jogosultságokat illetően.
A rendszerhez való csatlakozás az euróövezeti államok esetében automatikus, arról csak Magyarország és a másik kilenc eurózónán kívüli ország dönthet. Györkös jelezte: Nagy-Britannia már a kezdetektől elzárkózott a csatlakozástól, a többi nyolc állam – Magyarországhoz hasonlóan – kivár.
A szanálási mechanizmus alapja egy olyan közös pénzalap, amely a bankok befizetéséből fokozatosan töltődik fel, és amely a remények szerint tíz év alatt válik teljesen közösségivé. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a nemzeti alapból minden évben tíz százalék kerül át a közös alapba, amely teljes egészében 55 milliárd eurót tesz majd ki.
Ha egy bank bajba kerül, a szanáláshoz először saját eszközeit kell felhasználnia. A „bail in” (belső feltőkésítés) 8 százalékot tehet ki, ha ez nem elég, akkor jön a nemzeti hozzájárulás (betétbiztosítási alap, vagy azon – régi – tagországok esetében, ahol ez nincs, a költségvetés). Ha ez sem elég, akkor jöhet az említett alap, és ha ez is kimerül, csak akkor fordulnak a korábban az első helyen felhasznált uniós alapokhoz (ESM vagy, mint 2008-ban Magyarország esetében, a BOP).
Az persze még mindig kérdés, mindezt hogyan lehet egy hétvége alatt lezavarni a szanálást úgy, hogy abban nem csak a bank vezetése, de a helyi és az európai bankfelügyelet, független szakértők, illetve az Európai Bizottság is részt vesz.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.