A pekingi kacsához sok minden(ki) kell. Príma alapanyag, gondos előkészítés, türelem, több évszázadra visszanyúló recept, és persze vérbeli kínai szakács. Aki Magyarországon evett már pekingi kacsát, biztos megnyalta mind a tíz ujját, pedig elképzelni sem tudja, hogy a valódi, Pekingben készített étel és a magyaros kínai között van azért különbség. Most jelentős közeledés jöhet az ízvilágban. Ha minden jól megy, nemsokára magyar kacsából is készülhet Pekingben a pompás étel. A magyar kormány múlt heti „kihelyezett” pekingi ülésén ugyanis az is szóba került, hogy Kína beengedi a magyar kacsát, libát, nyulat és sertést. Megérte hát Orbán Viktor kormányfőnek, több miniszterének és még több top üzletembernek Pekingbe utaznia a múlt héten.
A magyar miniszterelnök, mintha ötödik sebességfokozatba kapcsolt volna a májusi uniós választások előtt. Csak épp nem nyugatnak, hanem kelet felé veszi az irányt. Igaz, ha itthon van, akkor sem feledkezik meg arról, hogy elmondja: amíg Európa képtelen kilábalni a válságból, Ázsia töretlenül fejlődik. (A kínai gazdaság növekvése három éve csökken, de mindegy.) A 2010-ben főleg csak szavakban meghirdetett keleti nyitás mára félreérthetetlen kormánypolitika és egyfajta visszakozás lett Európától és az Egyesült Államoktól. Ez gazdasági téren még nem látványos váltás, hiszen a működőtőke java változatlanul nem Ázsiából és az arab világból, hanem a hagyományos területekről érkezik, exportunk többségét is az uniós országokkal bonyolítjuk, míg az utóbbi években istenített Kínával csak töredékét.
A világ második legnagyobb gazdaságának piacára betörni Magyarország felől vagy merész vagy naiv vállalkozásnak tűnik. Kínában nem döntenek egyik napról a másikra, nehéz kiszámítani, hogy kit, miért tartanak jó, megbízható, potenciális partnernek. A magyar–kínai kapcsolatok a múlt század hatvanas-hetvenes éveiben egyértelműen ideológiai alapúak voltak, ez határozta meg a testvéri gazdaságpolitika rezdüléseit. Budapest akkor sem volt fontos Peking számára, igaz, nem elefánt-kisegér kapcsolat volt ez – még erre a szintre sem jutottak el. Peking a 21. század elejére sokat formálódott.
A kínai piac akkora, hogy számára Magyarország nem tényező. Akkora rendelések érkezhetnének, amelyeket a magyar vállalkozások, még multikkal a hátországban megerősödve sem tudnak teljesíteni. Ezért nehéz meghatározni, hogy mivel tudnánk betörni Kínába. A kínai agrárium aránya a nyolcvanas években még a GDP 30 százalékát adta, ma csak a 10 százalékát, ám ebből nem az következik, hogy éppen a számtalan gonddal küzdő magyar agrárium előtt most tárva-nyitva a mennyei kapu.
Ugyanez a helyzet a jármű- és gépiparban, a víz- és hulladékgazdálkodásban, és még rosszabb az információtechnológiában és a kommunikációs ágazatban. Igaz, minden tárgyaláson kis színfolt a turizmus fejlesztése, mindig felmerül, hogy közvetlen repülőjárat kell újra Budapest és Peking között, de ez morzsa a hatalmas asztalon.
Az pedig a magyar bankszektor számára lehet csuklóztató gyakorlat, hogy a Bank of China Budapesten hozhatna létre regionális közép-kelet-európai központot, a remények szerint majd ők hiteleznek, ha erre az itteni bankok nem hajlandóak. Igaz, ez is ugyanolyan terv, mint annyi más a V0-s vasútvonal építésétől kezdve nagy infrastrukturális beruházásokig, amelyek az elképzelés szintjétől sehogy nem akarnak előrébb jutni. Ezekből lehet persze valami: majd, egyszer, ha egyáltalán.
Szándéknyilatkozat néhány kérdésben született, a konkrét ígéretekkel vajúdnak. Remélem, több lesz belőlük, mint a korábban megszellőztetett hírből, miszerint Kína magyar államkötvényeket vásárol. Mert az ha talán nem is bizonyult pekingi kacsának, mégsem lett belőle semmi.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.