BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Több mint 900 millióba került az elektronikus anyakönyvezés

Telefonos támogatóközpont segítségével és kisebb programhibák folyamatos javítása mellett zavartalanul működik a július 1-jén bevezetett elektronikus anyakönyvi nyilvántartási rendszer – közölte tegnap a Vetési Iván, a Közigazgatási Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalának (KEKKH) elnöke.

A rendszer indulása után már másnap többen is beszámoltak arról, hogy országszerte akadozott vagy egyáltalán nem működött az új elektronikus rendszer. Vidéken előfordult, hogy a gyászoló családoktól elnézést kellett kérnie az anyakönyvvezetőknek, mivel nem tudtak halotti anyakönyvi kivonatot kiállítani, nyomtatni.

Vetési szerint a nyilvántartási rendszer egyetlen pillanatra sem állt le, július 2-án ebédidőben, előre tervezett módon hajtottak végre rajta technikai frissítéseket a reggeli bejelentkezések tapasztalatai alapján. A rendszer bevezetése előtt és azóta is oktatásokat szerveznek a munkatársaknak, hiszen nemcsak az anyakönyvek vezetésének módja, hanem a jogszabályi háttere is jelentősen megváltozott.

Pintér Sándor is azt közölte egy írásbeli kérdés kapcsán, hogy a rendszer bevezetése során nem merültek fel súlyosabb problémák, mint bármely más, hasonló méretű, komplexitású és felhasználószámú rendszer esetében. A belügyminiszter leírta, hogy az elektronikus anyakönyvi nyilvántartási rendszert uniós forrásokból finanszírozták, a teljes költsége 919,3 millió forint volt. Ebből az összegből 412,6 milliót fordítottak a technikai eszközök beszerzésére, 102,1 millióba kerültek a technikai eszközökhöz kapcsolatos licencek.

Az igazgatási és rendszerkoncepció 77,5 millióba, míg az alkalmazásfejlesztés 262 millióba került. A rendszerrel kapcsolatos képzésre, oktatásra, könyvvizsgálatra, közbeszerzésre 64,9 millió forintot költöttek. A KEKKH elnöke elmondta, hogy az elmúlt hetekben a 75 ügytípust és hat nyilvántartást kezelni képes rendszerben eddig százezer eseményt vagy anyakönyvi változást rögzítettek, és mintegy 27 ezer anyakönyvi kivonatot nyomtattak ki.

Az elektronikus anyakönyvet a több mint négyezer anyakönyvvezető 2400 hivatalban, 3300 munkaállomás mellett tölti. Július 1-jétől elektronikusan kell vezetni az anyakönyvet. A korábban négyféle (születési, házassági, bejegyzett élettársi kapcsolati, halotti) anyakönyv helyett csak egy van, amely az országban bármelyik anyakönyvvezetőnél elérhető. Az adatok nyilvántartása nem papíralapon, anyakönyvi események alapján történik, hanem elektronikusan és személyhez kötötten.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.