BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Egyre csökken az orosz autógyártás

Oroszország és Brazília néhány éve a nagy autómárkák beruházási célpontja volt. Mára mindkét piac mélyrepülésben van, ezért a gyárak egy része szabadságra küldi a dolgozókat

Egymás után jelentik be az autógyártók, hogy csökkentik oroszországi termelésüket, először a General Motors hozta nyilvánosságra három hete, hogy év végén beszünteti az Opel, valamint a kisebb Chevrolet modellek forgalmazását a zuhanó orosz piacon, és leállítja szentpétervári gyárát. Ezután a Volkswagen (VW) jelezte, hogy csökkenti a műszakok számát a Moszkvától 170 kilométerre lévő gyárában és legalább százötven alkalmazottat elbocsát, majd a Peugeot-Citroen és Mitsubishi következett azzal, hogy vegyes vállalatuk, a PCMA Rus száz fős leépítésre és termeléscsökkentésre készül. A 70 százalékig francia tulajdonban lévő cég április 27-én állítja le az évi 125 ezres kapacitású kalugai üzem termelését, ahol a Mitsubishi Outlander és Pajero Sport összeszerelése május 12-én folytatódik, de a Citroen C4 és a Peugeot 408 csak július 10-től készülhet újra.

A legfrissebb adatok szerint februárban már 39 százalékkal esett az orosz autópiac. Nem is csoda, hogy Moszkva március közepén eldöntötte: 10 milliárd rubelt különítenek el a roncsautó programra, így ösztönözve az új autók vásárlását. Röviddel ezután pedig azt jelentette be Dmitrij Medvegyev miniszterelnök egy autóipari találkozón, hogy a kormány több mint 25 milliárd rubellel (424 millió dollár) támogatja az autóipart, amit a pénzintézetek autóhitelek kamatainak csökkentésére, a lízingköltségek mérséklésére és az állami kézben lévő szervezetek járművásárlásainak finanszírozásra fordíthatnak. Denisz Manturov ipari és kereskedelmi miniszter úgy látja, az intézkedéseknek köszönhetően az autóértékesítések „csak” 24 százalékkal csökkennek idén. Korábban elemzők 25-35 százalék közötti visszaesést prognosztizáltak az orosz piacon.

A VW 5300 fős kalugai üzeme a múlt héttől júliusig csak heti négy napon termel és a műszakok számát háromról kettőre csökkentették. Emellett májusban kétszer egy hétre le is áll a gyár. (Januárban és februárban a Volkswagen személykocsi eladásai 40 százalékkal 12 ezer alá csökkentek, a gazdára talált 1280 kishaszonjármű pedig 36 százalékkal kevesebb, mint az elmúlt év azonos időszakában.) A német autógyártó 2013-ban öt évre szóló, összesen egymilliárd euró értékű beruházássorozatba fogott, amelyben szerepel egy 250 millió euróba kerülő motorgyár felépítése is. Erre azért volt szüksége, mert Moszkva elvárta, hogy 2016-ig az autógyárak Oroszországban készült motorokat használjanak és a kocsi értékének legalább 30 százalékát kitevő alkatrészeket helyben szerezzék be.

De nem csak Oroszországban csökkentik a termelést a gyártók. Éveken át tartó fellendülés után tavaly 11 százalékkal szűkült a piac Dél-Amerikában. A térség legnagyobb autógyártó országa, a sok külföldi céggel létrehozott vegyes vállalatokkal termelő Brazília személygépkocsi-kibocsátása például 15 százalékkal 2,315 millióra csökkent (a haszonjárművekkel együtt számított érték ugyanilyen arányban 3,146 millióra esett vissza). A helyzet azóta csak romlott: idén az első két hónapban 20 százalékkal szűkült a piac, ezért a Fiat Chrysler Automobiles a múlt héten három napra leállította a Betimben lévő 16 ezer fős gyárát, a Volkswagen pedig a Reuters jelentése szerint három hét szabadságra küldte második legnagyobb üzemének 4200 dolgozóját.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.