Fizetni vagy nem fizetni? – ez itt a kérdés a megmaradt 60 ezer magán-nyugdíjpénztári tag számára. A pénztártagokkal szemben a kormány most is mesterien használja a hétvégén elhunyt közgazdasági Nobel-díjas John Nash játékelméletét. Hiába fizet valaki tagdíjat, ha a többiek legalább 70 százaléka nem hajlandó fizetni, ő is elbukja a megtakarítását. Az is dilemma viszont: érdemes-e egyáltalán bármit is befizetni egy olyan intézménybe, amely ki tudja, hogy meddig marad fenn?
Egyelőre úgy tűnik, a tagok többsége fizet, a pénztárak fennmaradhatnak, és az állam a pénztári vagyonra idén még nem teheti rá a kezét. A tagok nyerésre állnak tehát a játékban, a legtöbbet viszont azok nyerik, akik a jelképes, néhány ezer forintos éves díjat sem fizetik be, de az állami rendszerbe sem lépnek át, vagyis a potyautasok. Nincsenek kevesen: a tagok 20-25 százaléka közéjük tartozik. Nekik köszönhető, hogy két magánkasszánál most hónapról hónapra azon izgulnak a rendesen fizetők: vajon meglesz-e a fennmaradáshoz elengedhetetlen aktívan fizető arány.
A potyautasokat is meg lehet persze érteni. A pénztárakra vonatkozó jogszabályok hézagosak, tele vannak kérdőjelekkel. Azt például mindenki tudja, hogyan lehet az intézményekbe befizetni, de azt már nem tudni, hogy a kasszák hogyan fogják visszaadni a tagoknak a megtakarítást. A már nyugdíjba vonult tagok például nem jutnak hozzá a megtakarításukhoz, mert a pénztárak saját járadékot nem tudnak fizetni, és biztosítótól sem tudtak eddig megfelelő járadékot vásárolni.
A tagok többsége persze még évtizedekre van a nyugdíjtól, addigra ezeket a kérdéseket tisztázni lehet. Kérdés viszont, hogy lesznek-e még egyáltalán akkor magánnyugdíjpénztárak, fennmaradhatnak-e ennyi időn át ezek az intézmények új tagok nélkül, minimális bevételekkel. Főleg, hogy a kormányt valószínűleg továbbra is csábítja a 220 milliárd forintos vagyonuk, és bármikor előállhat egy újabb játékkal, másféle szabályokkal.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.