BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Modern víziók magyar tételekkel

Dollárban számolva a tízezres sávban indulnak New Yorkban a legismertebb magyar fotósok munkái, a műfaj világsztárjait felvonultató aukción.

Modern víziók: kivételes fotográfiák címmel rendez fotóárverést a Christie’s február 17–18-án, a New York-i Rockefeller Plazában, ahol három világhírű magyar származású fotós, André Kertész, Brassai és Kepes György összesen 19 felvételét is kalapács alá viszik.

Az árverési anyagban felsorakoztatott alkotók – a magyarok mellett – a fotótörténet legnagyobb nevei: Alfred Stieglitz, Paul Strand, Edward Steichen, Edward Weston, Henri Cartier-Bresson, Man Ray, Robert Mapplethorpe, Frantisek Drtikol. Köztük Brassai kilenc, André Kertész és Kepes György öt-öt fotográfiával szerepel.

A 309 tételt a két nap alatt három menetben értékesítik, az árak kétezer dollárnál kezdődnek, de több olyan tétel is akad, amelyre százezer dollár feletti árat várnak. Ilyen Gustave Le Gray-nek a 19. század végén Le Havre kikötőjéről készült felvétele 300–500 ezer dolláros becsértékkel (ez indul a legmagasabbról), de az 1856-os üvegnegatívról készült nagyítása, a The Brig (A híd) is 100–150 ezer dolláros becsértékkel bír. Dorothea Lange 1936-os Migrant Mother című felvételét 80–120 ezer dollárra értékelték, Alfred Stieglitz Georgia O’Keeffe-ről, a legnevesebb és legdrágább amerikai festőnőről 1935-ben Santa Fében készült portréját pedig 100–150 ezer dollárra.

André Kertész 1933-as Torzítások című aktsorozatának darabjait 10–15 ezer dollár közti becsértékkel indítják, és van egy 1927-es, a Zadkine stúdiójában készült felvétele is, ezt 12–18 ezer dollárra taksálják.
Brassai ezüst zselatin aktképei 1932-ből 25-25 ezer illetve 10–15 ezer dolláros becsértéket kaptak, a párizsi sejtelmes éjszakai felvételeinél nagyobb a szórás, 2–4 ezer dolláros becsértékű képet is találunk, és 8–12, illetve 10–15 ezrest is, portréit pedig 2–6 ezer dollárra tartják. Kepes György 1939-es fotói a 4–9 ezer dollár közötti becsértékes sávban mozognak.

Nem ártott a terror

A Christie’s 2015. november 13-i párizsi fotóárverésén – amelyet a terrortámadások miatt félbe kellett szakítani, és csak egy héttel később fejeződött be – már szerepeltek magyar származású fotósok képei. Akkor a Shalom Shpilman izraeli üzletember és gyűjtő kollekciójába tartozó 21 darab, magyar fotóstól származó nagyításból

17 elkelt, nem is akármilyen árakon. Moholy-Nagy László fotogramjai 103,5 ezer, illetve 67,5 ezer eurót értek, Kinszki Imre fotói becsértékük felett, 23,7 ezer euróért és 10,6 ezer euróért mentek, Martin Munkácsi brazíliai felvételét 27,5 ezer euróért adták el. Kepes György fotóiért 4–6 ezer euró között fizettek, Kertész képei pedig 7,5–15 ezer euró közti összegekért keltek el. J. J.

17 elkelt, nem is akármilyen árakon. Moholy-Nagy László fotogramjai 103,5 ezer, illetve 67,5 ezer eurót értek, Kinszki Imre fotói becsértékük felett, 23,7 ezer euróért és 10,6 ezer euróért mentek, Martin Munkácsi brazíliai felvételét 27,5 ezer euróért adták el. Kepes György fotóiért 4–6 ezer euró között fizettek, Kertész képei pedig 7,5–15 ezer euró közti összegekért keltek el. J. J. -->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.