BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Csődöt mondott az informatikai rendszer, kárpótolják az utasokat

Még a két százalékot sem elérő árfolyamcsökkenéssel reagált a piac a Delta Air Lines történetének eddigi legnagyobb kényszerleállására.

Hűvösen, még a két százalékot sem elérő árfolyamcsökkenéssel reagált a piac a Delta Air Lines történetének eddigi legnagyobb kényszerleállására, amely hétfőn ezer belföldi és nemzetközi járat törléséhez és 2900 járat késéséhez vezetett. A Delta atlantai központjában áramkimaradás volt, és néhány kulcsfontosságú hálózati eszköz nem kapcsolt át a tartalék áramforrásra, emiatt összeomlott az egész helyfoglalási és jegykezelési rendszer. Az Egyesült Államok bevétel alapján második legnagyobb légitársaságánál folyó vizsgálat kizárta, hogy hackertámadás történt volna, de a helyi áramszolgáltató, a Georgia Power sem vállalja a felelősséget. Az áramszünet ugyan náluk történt, de a Deltán kívül egyetlen másik ügyfelük sem jelezte, hogy kár érte volna. Arról pedig nem tehetnek, hogy a szünetmentes áramforrások csődöt mondtak Atlantában. Ed Bastian, a Delta vezérigazgatója mindenesetre a bocsánatkéréssel nem várta meg a vizsgálat végét, videoüzenetben kért elnézést a megvárakoztatott utasoktól, és 200 dolláros, természetesen a Delta járataira érvényes kuponnal kárpótolta őket. Akik külföldön ragadtak, vagy három óránál többet késett a gépük, a távolságtól és a csúszástól függően visszatérítést kérhetnek.

Még kedden is voltak olyan utasok, akik várakozni kényszerültek, de a helyzet lassan normalizálódik – írta a CNBC. A lemaradt utasok számára ugyanis elég nehéz helyet találni a csúcsszezonban, amikor a Delta járatai is 87 százalék feletti kihasználtsággal repülnek. A szállított utasok száma alapján a Deltát globálisan csak az American és a Southwest Airlines előzi meg, a Delta tavaly az IATA adatai szerint 138,8 millió utast szállított.

 

A zsúfolt, percre beosztott menetrend és a foglalások egyetlen kisebb informatikai malőr miatt hosszú időre működésképtelenné válhatnak, ez a légi közlekedésben hatalmas kockázatot jelent. Elég arra emlékeztetni, hogy a múlt hónapban négy napon át nyomoztak a hiba forrása után, mire kiderült, hogy egy filléres hálózati berendezés ment tönkre, s okozta csaknem kétezer járat törlését. Kritikus időszakot élt át az American is tavaly, amikor a Continentallal történt fúziójuk után összefésült informatikai rendszerük többször is lefagyott. Ilyenkor előjönnek a bevált módszerek, ahogy a tegnap a Deltánál is. A beszállókártyákat kézzel állították ki, és reaktiválták a raktárban porosodó mátrixnyomtatókat.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.