BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Megnyugodhattak a Tesla részvényesei

Hét másodperc. Ennyi telt el attól a pillanattól kezdve, hogy a Tesla sofőrje észlelhette volna az autóúton szemből érkező és előtte balra nagy ívben bekanyarodó kamiont, egészen addig, míg a villanyautó fékezés nélkül belecsapódott. A luxusautó sofőrje azonnal szörnyethalt a még tavaly májusban, floridában történt balesetben, amely rávilágított a robotpilóták képességeinek tökéletlenségére. A Tesla sofőrje aktiválta az Autopilot rendszert, de túlságosan is megbízott benne, s ez okozta a vesztét.

Az Autopilot valóban elvezeti a kocsit, de nem több egy vezetői asszisztensnél – hangsúlyozta az eset kapcsán a Tesla. A tragédia oka az volt, hogy az automata kamerarendszer a kamion fehéren fénylő oldalát égként azonosította, ezért nem észlelte a valós veszélyt, s nem fékezett. A család a Teslát okolta a balesetért, és kártérítési per indítását fontolgatta, ám a közlekedésbiztonsági hatóság (NHTSA) most közzétett vizsgálati eredményei alapján valószínűleg letesznek erről.

Az adatok kiértékeléséből kapott hét másodperces kiesés ugyanis azt jelenti, hogy ezalatt a sofőr biztonságosan le tudta volna lassítani az autót. Hogy ezt miért nem tette meg, arra nem találtak magyarázatot, de az sem bizonyosodott be, hogy a balesetkor a sofőr épp a Harry Potter egyik részét nézte volna, amint azt a roncshoz érkező kamionvezető állította. Az utolsó információ, hogy a teslás a baleset előtt két perccel 118 kilométer/órás sebességre állította a sebességtartó automatikát.

A Tesla egyébként eleve azt javasolta a vezetőknek, hogy akkor is tartsák mindkét kezüket a kormányon, ha már bekapcsolták az Autopilotot. Ez novembertől már nem kérdés, a frissített szoftver ugyanis megköveteli ezt a vezetőktől. A 8.0-s verzió már erősebben támaszkodik a radarérzékelőkre, s vele a májusi baleset is elkerülhető lett volna – írja a Bloomberg.
Ha nem is mindenható a kamerák és érzékelők tucatjai által küldött adatokat kiértékelő szoftver, arra máris jó, hogy 40 százalékkal csökkentse a balesetek számát – állapította meg az NHTSA.

A rendszer a fejlesztések révén tovább javul, olyannyira, hogy Elon Musk, az autógyártó alapító-vezérigazgatója ígérete szerint bármelyik Tesla már az idén képes lesz „érintés nélkül” megtenni a Los Angeles–New York közötti utat. Onnan pedig egy ugrás Washington, ahol Donald Trump újraírja az amerikai álmot, s ebben üzleti tanácsadójaként Elon Musk is szerepet vállal.

Az elnököt nemcsak minőségi autóival, de 25 ezer fős bővítési tervével, a világ legnagyobb akkumulátorgyárának építésével és az autógyártás hazai földön tartásával is levette lábáról az innovátor. Ez a Tesla részvényein is meglátszik, november óta 35 százalékkal erősödött az árfolyam, ebből közel három százalékot a floridai baleset vizsgálati eredménye hozott a cég számára.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.