BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nem szereti a német autókat Trump

A hatalmas külkereskedelmi többlet miatt kifakadt a németekre Donald Trump amerikai elnök, a számok azonban mást mutatnak.

A németek rosszak, nagyon rosszak – lapértesülések szerint ekképp fakadt ki csütörtökön az EU vezetőinél tett látogatásán Donald Trump, amikor az Egyesült Államokkal szemben fennálló hatalmas külkereskedelmi többlet került terítékre. Az azóta e tárgyban a sajtót ellepő adattenger viszont ennek épp az ellenkezőjét mutatja. A németek olyan jó minőségű autókat gyártanak – leszámítva a dízelbotrányban odakozmált Volkswagent –, hogy nem véletlenül találkozhat az amerikai elnök több Mercedesszel és BMW-vel a Wall Street-i parkolókban, mint Cadillackel.

A kép azonban sokkal árnyaltabb, nem lehet annyival elintézni az ügyet, hogy Amerika túl sok német autót importál, a németek pedig túl kevés amerikait – figyelmeztet írásában a Bloomberg. Tavaly a német márkákból 1,3 milliót adtak el az USA-ban, míg amerikai gépkocsikból félmillió fogyott a jóval szűkebb német piacon. A szállítási és járulékos költségek, adók megtakarítása érdekében egyre több német gyártó a megcélzott piacon vagy ahhoz minél közelebb építi fel új üzemét. Az amerikai piacra szánt Mercedesek és BMW-k zöme már az Egyesült Államokban készül. A németek 2009 óta megnégyszerezték amerikai gyártókapacitásukat, s tavaly már 850 ezer autót állítottak elő, ezeknek a 40 százalékát helyben kiépített kereskedelmi hálózatukon keresztül értékesítették. A másik oldalon a Fordtól és a General Motorstól épp most a Peugeot-Citroenhez „átigazoló” Opel üzemeltet gyárakat Németországban. A GM számára az európai jelenlét az utóbbi hét évben 9 milliárd dollár veszteséget hozott, nem véletlen, hogy Mary Barra elnök-vezérigazgató az első vevőnek készséggel átadja a gyár kulcsait. Ez értelmezhető úgy is, hogy az Opel kicsúszott az európai versenypályáról, és megbukott.

A BMW Amerikában nettó exportőr, a VW és a Mercedes viszont nettó importőr, noha új beruházásaik révén szélsebesen erősítik jelenlétüket – derül ki a Barclays számaiból. Ők még akkor is maradnak, ha eladásaik csökkennek, márpedig tavaly VW-kből 8, BMW-kből több mint 10 százalékkal kevesebb fogyott az előző évinél, mivel későn eszméltek rá, hogy az amerikai vásárlók szíve immár a nagy teljesítményű városi terepjárókért és a luxuskivitelű kisteherautókért dobog. A tavalyi 65 milliárd dolláros német külkereskedelmi többlet lefaragásához viszont elengedhetetlen, hogy Amerika is tőkét exportáljon Németországba. Ahogy azt a németek tették és teszik folyamatosan a tengerentúlon, felhasználva ehhez a legendás német megtakarítási hajlandóság révén a rendelkezésükre álló olcsó forrásokat.

A Bloomberg szakírója szerint Trumpnak inkább adócsökkentésekre és a külföldi beruházások ösztönzésére kellene rábírnia Angela Merkelt, miközben elő kellene segítenie az amerikai termékek európai exportját. Más lehetősége aligha van a többlet eltüntetésére.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.