Visszatértek a földre a Tesla befektetői, a társaság részvényei mindössze egy százalékkal erősödtek pénteken azután, hogy Elon Musk alapító-vezérigazgató bemutatta a cég régóta várt elektromos kamionjának prototípusát. Az árfolyam a show után öt százalékkal robbant, onnan érkezett vissza a szilárd talajra. A Wal-Mart kiskereskedelmi óriás még azon melegében közölte, hogy tizenötöt rendel tesztelésre az egy feltöltéssel 40 tonna árut 800 kilométerre elszállítani képes járműből. A Tesla Semi nyerges vontató 2019-ben kerül kereskedelmi forgalomba, bár a rendszeres csúszásairól ismert cég esetében korai lenne erre mérget venni. A zéró károsanyag-kibocsátásnál is fontosabb szempont a fuvarozók számára, hogy a Semi a dízelmeghajtású társaihoz képest átlagosan 20 százalékkal olcsóbban üzemeltethető, és Elon Musk nagyvonalú becslése szerint másfél millió kilométerig gyakorlatilag meghibásodás nélkül elmegy. Arról viszont nincs szó, hogy a garancia kiterjedne erre a futásteljesítményre, ahogy arról sem, hogy a villanykamion nyilvánvaló többletköltsége hány éven belül térül meg. Ára ugyanis még nincs a Seminek, arra még a megrendeléskor kifizetendő ötezer dollárból sem lehet következtetni.
A J. B. Hunt logisztikai vállalatot ez kevéssé érdekli, az amerikai cég máris flottarendelést adott le az átszámolva kilométerenként 208 forintos költséggel dolgozó kamionra – írja a USA Today. Sőt a költségek ennek a kétharmadára is csökkenthetők, ha karavánt alkotva mennek a kamionok. A Tesla Semi egyöntetű elemzői vélemények szerint átrendezheti a kamiongyártók piacát.
Elon Musk a bemutatón még egy meglepetéssel szolgált: lerántotta a leplet a Tesla új Roadsteréről, amelyre 2020-ig kell várniuk a megrendelőknek. A 200 ezer dolláros, a Ferrari és a Porsche kategóriáját megcélzó kétülésesre 50 ezer dollár előleget kell fizetni. Ötvenszer annyit, mint a Tesla Model 3-ra, amelynek sorozatgyártása a nyáron megkezdődött ugyan, de a félmillió előrendelés kielégítésére valószínűleg éveket kell majd várni. Ahogy Ravi Shanker, a Morgan Stanley elemzője szarkasztikusan megjegyezte, a Teslánál nem az ambíciókkal és az álmokkal van a baj, hanem azok valóra váltásával. Hozzátette: a Tesla sorsa a saját kezében van, termékei piacképesek és keresettek, a következő három év viszont kritikus lesz a cég számára abból a szempontból, hogy a folyamatban lévő hatalmas gyártókapacitás-bővítéssel valóban fel tudnak-e zárkózni a tömegtermelésben messze előttük járó versenytársakhoz. A kínálat mindenesetre lassan teljessé válik, hiszen „hamarosan” bemutatják a Model Y-t és a saját tervezésű kisteherautójukat is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.