BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Átrendezi a kamionpiacot a Tesla új modellje

Visszatértek a földre a Tesla befektetői, a társaság részvényei mindössze egy százalékkal erősödtek pénteken azután, hogy Elon Musk alapító-vezérigazgató bemutatta a cég régóta várt elektromos kamionjának prototípusát. Az árfolyam a show után öt százalékkal robbant, onnan érkezett vissza a szilárd talajra. A Wal-Mart kiskereskedelmi óriás még azon melegében közölte, hogy tizenötöt rendel tesztelésre az egy feltöltéssel 40 tonna árut 800 kilométerre elszállítani képes járműből. A Tesla Semi nyerges vontató 2019-ben kerül kereskedelmi forgalomba, bár a rendszeres csúszásairól ismert cég esetében korai lenne erre mérget venni. A zéró károsanyag-kibocsátásnál is fontosabb szempont a fuvarozók számára, hogy a Semi a dízelmeghajtású társaihoz képest átlagosan 20 százalékkal olcsóbban üzemeltethető, és Elon Musk nagyvonalú becslése szerint másfél millió kilométerig gyakorlatilag meghibásodás nélkül elmegy. Arról viszont nincs szó, hogy a garancia kiterjedne erre a futásteljesítményre, ahogy arról sem, hogy a villanykamion nyilvánvaló többletköltsége hány éven belül térül meg. Ára ugyanis még nincs a Seminek, arra még a megrendeléskor kifizetendő ötezer dollárból sem lehet következtetni.

A J. B. Hunt logisztikai vállalatot ez kevéssé érdekli, az amerikai cég máris flottarendelést adott le az átszámolva kilométerenként 208 forintos költséggel dolgozó kamionra – írja a USA Today. Sőt a költségek ennek a kétharmadára is csökkenthetők, ha karavánt alkotva mennek a kamionok. A Tesla Semi egyöntetű elemzői vélemények szerint átrendezheti a kamiongyártók piacát.

Elon Musk a bemutatón még egy meglepetéssel szolgált: lerántotta a leplet a Tesla új Roadsteréről, amelyre 2020-ig kell várniuk a megrendelőknek. A 200 ezer dolláros, a Ferrari és a Porsche kategóriáját megcélzó kétülésesre 50 ezer dollár előleget kell fizetni. Ötvenszer annyit, mint a Tesla Model 3-ra, amelynek sorozatgyártása a nyáron megkezdődött ugyan, de a félmillió előrendelés kielégítésére valószínűleg éveket kell majd várni. Ahogy Ravi Shanker, a Morgan Stanley elemzője szarkasztikusan megjegyezte, a Teslánál nem az ambíciókkal és az álmokkal van a baj, hanem azok valóra váltásával. Hozzátette: a Tesla sorsa a saját kezében van, termékei piacképesek és keresettek, a következő három év viszont kritikus lesz a cég számára abból a szempontból, hogy a folyamatban lévő hatalmas gyártókapacitás-bővítéssel valóban fel tudnak-e zárkózni a tömegtermelésben messze előttük járó versenytársakhoz. A kínálat mindenesetre lassan teljessé válik, hiszen „hamarosan” bemutatják a Model Y-t és a saját tervezésű kisteherautójukat is.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.