Mint közölték, az új szabályok fokozni fogják a piaci biztonságot, ösztönzik az innovációt, és növelik az európai ipar globális versenyképességét. Várakozások szerint a tiszta üzemű gépjárművek kulcsszerepet fognak betölteni az üvegházhatású gázok és a légszennyező anyagok kibocsátásainak csökkentésében, hozzásegítve ezzel az uniót a Párizsi Megállapodásban vállalt kötelezettségeinek teljesítéséhez.
A tájékoztatás szerint az új szabály közbeszerzési minimumcélértékeket állapít meg nemzeti szinten a tiszta üzemű könnyűgépjárművekre – személyautókra és kisteherautókra – és nehézgépjárművekre – teherautókra, kamionokra és buszokra – vonatkozóan, egyszerű számítási módszert alkalmazva.
Az intézkedésekre két eltérő referencia-időszakot határoztak meg: az egyik 2025 végén, a másik 2030 végén zárul.
A szövegben a tiszta üzemű könnyűgépjárművek fogalommeghatározása a szén-dioxid-kibocsátási előírásokon alapul, és 2026-tól kezdődően az előírt szén-dioxid-kibocsátási küszöbérték nulla.
A tiszta üzemű nehézgépjárművek fogalommeghatározása az alternatív tüzelőanyagok használatán alapul. Emellett külön célértékek vonatkoznak a nulla kibocsátású autóbuszokra.
Az új szabályokat a szolgáltatások szélesebb körére kell alkalmazni,
ideértve a közúti szolgáltatásokat, a különleges célú személyszállítási szolgáltatásokat, a hulladékgyűjtést, valamint a postai és csomagkézbesítési szolgáltatásokat is.
Az irányelv csütörtöki kihirdetése után 20 nappal lép hatályba. A tagállamoknak ezt követően két évük lesz arra, hogy a rendelkezéseket átültessék nemzeti jogukba. A tagállamoknak háromévente be kell számolniuk az Európai Bizottságnak a szabályok alkalmazásáról. Az első jelentés határideje 2026. április 18.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.