A Mohu mintegy 50 milliárd forint értékben előfinanszírozza az automaták telepítését – írja közleményében a koncessziós hulladékgazdálkodási rendszerért felelős társaság. Az automaták ára a méretüktől függ. A legolcsóbb, kisebb automata csaknem tízmillió forint, a legnagyobb automaták ára ennek többszöröse.
Ellentétben több más országgal, amelyekben minden bolt köteles visszaváltani (például Romániában), Magyarországon csak a legnagyobb (400 négyzetméternél nagyobb) üzleteknek kötelező csatlakozniuk a visszaváltási rendszerhez, a többi boltnak a csatlakozás lehetősége önkéntes.
A rendszer hatékony üzemeltetéséhez szükség van a helyi közreműködőkre, a gépi vagy kézi visszaváltó partnerek REpont-csatlakozására és együttműködésére, amiért kezelési költség is jár nekik. A nagyon gyorsan növekvő hazai visszaváltási számok egyértelműen azt mutatják, hogy a vásárlók gyorsan elkezdték használni az új rendszert, így a jövőben várható, hogy még több bolt csatlakozik majd a REpont-rendszerhez, és biztosítja a vásárlók számára a visszaváltást. Az elmúlt napokban Magyarországon már naponta 6 millió palackot, üveget és dobozt váltottak vissza a vásárlók. Mindössze néhány hét alatt 150 millió darabra nőtt a visszaváltott csomagolások száma.
A Mohu által üzemeltetett REpont-rendszerben a boltban levásárolható utalvány helyben való levásárlási lehetősége mellett a társaság által minden egyes palack után kifizetett kezelési díj is ösztönzi a boltok csatlakozását. A Mohu emellett
A helyi üzemeltető költsége az áram- és internetellátás, az őrzés, a vócsernyomtató papír és a takarítószerek. Ezeket kell fedezniük a kezelési költségből és az utalványok levásárlásából származó pluszbevételből.
A kézi visszaváltó helyek a fentieken kívül kapnak még egy bluetoothos kézi nyomtatót, valamint egy tárolókocsit is.
Jelenleg mintegy 3200 ponton lehet automatákban visszaváltani, és mintegy ezer kézi visszaváltó hely van. Ezek száma a jövőben tovább fog nőni, a bővítés folyamatos. Több száz új automata telepítése várható.
A főként kistelepülésekre jellemző, kisebb visszaváltási forgalmú helyek vagy az olyan üzletek számára, ahol nem fér el automata, javasolt a kézi visszaváltóként való csatlakozás. A kézi visszaváltásnál is növekedés várható, hiszen a visszaváltás lehetősége vonzza a vásárlókat. Ha egy adott kistelepülésen két bolt van, akkor jellemzően azt választják a vásárlók, ahol visszaváltás is van.
Pár hét alatt 28 millió forintra nőtt az az összeg, amelyet az automatákon megjelölt jótékony célra – gyerekgyógyításra – adományoztak a hazai vásárlók. Az összeg napról napra nő. A legnépszerűbb visszaváltási mód azonban a boltban vagy bolthálózatban levásárolható utalvány, amelyen keresztül eddig 6,2 milliárd forintnyi összeget kaptak vissza a vásárlók. Az Európában egyedül a Mohu által kínált bankszámlára utalással eddig mintegy egymilliárd forintot kértek vissza Magyarországon.
A visszaváltók
A DRS visszaváltási rendszer az egyik leghatékonyabb módja az italcsomagolások visszagyűjtésének. A rendszer pozitív környezetvédelmi hatásai mellett hosszú távon a hazai ipart is szolgálja, hiszen
az italcsomagolások nagy mennyiségű és kiváló minőségű hulladékát, ami a hazai újrahasznosítási ipart erősítheti, és tervezését segíti. A Mohu vállalta, hogy az indulástól számított harmadik évre teljesíti a minimum 90 százalékos visszaváltást.
A befizetett 50 forint tulajdonképpen körbemegy a rendszeren, senkinél nem termel hasznot. Legelőször a gyártó fizeti be a Mohunak, majd a gyártó visszakapja a terméket átvevő kereskedőtől, vagyis a bolttól. A bolt a vásárlótól kapja vissza, aki megveszi az italt, a vásárló pedig visszaváltáskor juthat újra hozzá az 50 forinthoz. A visszaváltási díj arra motiválja a vásárlót, hogy vigye vissza a palackot.
A Mohu a vissza nem váltott palackok után maradt ötven forintok egészét köteles visszafordítani a naponta már öt-hatmillió palackot, üveget és dobozt kezelő visszaváltási rendszer üzemeltetésébe.
Ezt kizárólag a rendszer üzemeltetésére és fejlesztésére fordíthatja a cég. Erre a Mohu még áfát is fizet.
Augusztus 16. végéig a gyártók közel 5,6 milliárd forint visszaváltási díjat fizettek be. A fogyasztóknak viszont az eddigi, mintegy 143 millió palack után a megtérített összeg már 7,2 milliárd forint. Vagyis a Mohu csaknem 1,7 milliárd forintot előlegez meg a gyártóknak. Ez azért lehetséges, mert a gyártók csak utólag (havonta) fizetik be ezt az összeget a Mohunak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.