BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Uniós forrásra is támaszkodhatnak a gazdák

Közel háromezer igény közvetlen, illetve területalapú támogatásra.

Idén 1123 dinnyetermesztő igényelt 3804 hektárra termeléshez kötött közvetlen európai uniós támogatást, amelynek összege hektáronként 86 ezer forint – fejtette ki képviselői kérdésre Fazekas Sándor földművelésügyi miniszter. Mint mondta, az egy hektárra 70 ezer forintot jelentő területalapú támogatást 1777 görögdinnye-termesztő kérelmezte, összesen 4857 hektár után. A tárcavezető szerint a termelők képviselői is azt mondják, hogy a belföldi dinnyeellátás zavartalan, a belföldi piacot eddig jobbnak ítélik, mint tavaly, a dinnye minősége is kiváló. Úgy látja, az idei szezon valószínűleg nem csak a népi mondásban emlegetett, szeptember 5-i Lőrinc, hanem a szeptember 17-én ünnepelt Zsófia napjáig is elhúzódik.

A 2011-ben indított Nemzeti dinnyeprogram hatására az egy főre jutó éves fogyasztás megközelítette a 15 kilogrammot.
Forrás: MTI

Idén csak egy panasz érkezett a tárcához a dinnye eladásával kapcsolatban – közölte Fazekas. A Magyar Dinnyetermelők Szövetsége kérte a miniszter támogatását a Tesco-Global Áruházak Zrt.-vel szembeni fellépésben a tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozás tilalmára hivatkozva. A minisztérium azonban nem jogosult eljárást kezdeményezni a Gazdasági Versenyhivatalnál (GVH) – emlékeztetett. A magyar versenyjogi szabályozás tiltja az árkartellt, és egy piacgazdaságban a dinnye ára hatóságilag nem szabályozható. A GVH korábban megvizsgálta, hogy felmerülhet-e tiltott ármegállapodás gyanúja a dinnyepiacon, de visszásságot nem tárt fel, e kérdéskörben tehát nincs egyeztetett ár – szögezte le Fazekas, hozzátéve, hogy a tisztességes termelők érdekében a dinnyepiac ellenőrzése a kormányhivataloknál most is kiemelt feladat.

Az agrártárca már 2011-ben elindította a Nemzeti dinnyeprogramot, amely azt célozta, hogy a magyar dinnyetermelés ötéves időtávban visszanyerje potenciálját, megerősítse az exportpiacokon való jelenlétét, és biztosítsa az ebből élő több ezer család megélhetését. A kampány költségvetése 45 millió forint volt évente. A miniszter szerint a belföldi dinnyefogyasztásban az elmúlt években megvalósított marketingkampánynak köszönhetően mintegy 20 százalékos növekedést sikerült elérni, amivel az egy főre jutó évi dinnyefogyasztás megközelítette a 15 kilogrammot.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.