Teljesen új irányt vesz mostanában az EU borjogi szabályozása, amelynek jellemzője, hogy a termelési kérdések háttérbe szorulnak, és azok helyett – a fogyasztók érdekeire hivatkozva – felül kívánja vizsgálni az összes alkohol jelölési szabályait – mondta a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa (HNT) által szervezett sajtóbeszélgetésen Brazsil Dávid, a HNT főtitkára. Ezt a kezdeményezést veszélyesnek nevezte, hozzátéve, hogy nem a jelöléssel lenne gondjuk, hanem azzal, hogy ha minden információt a címkén kellene közölni. Szerinte a XXI. században nem kellene problémát jelentenie, ha QR-kóddal, vagy egyéb digitális módon közölnék az előírt információkat a fogyasztókkal.
További hátulütője lehet a 2024-2025-ös bevezetési céldátummal futó új szabályozásnak, ha – miként a tervekben szerepel – a bort valóban csupán alkoholnak tekinti, és nem veszi figyelembe pozitív élettani hatásait.
Ez ugyanis azzal járna, hogy felülvizsgálják a promóciós, támogatási, és csomagolási feltételeket is, ami borítékolhatóan kedvezőtlenebb végeredményt hozhatna az uniós borpiac szereplők számára.
Brazsil Dávid beszámolt a 35 ezer hegyközségi taggal a szőlő-borágazat 100 százalékát reprezentáló, így pedig szakmaközi szervezetként funkcionáló HNT által 2016-ban kidolgozott és 2030-ig előre tekintő ágazati stratégiáról, amelyben alapelvként fogalmazták meg a folyamatos minőségfejlesztést, a tudatos gazdálkodás erősítését, az öngondoskodást és a magyar bor elismertségének növelését. A Covid-19 ugyanakkor a HoReCa-szektor bezárásával kritikus időszakot hozott a borpiacon, a válságjelek pedig a mai napig jelen vannak, súlyosbítva az orosz-ukrán háború hatásaival.
Az energiaárak emelkedése mellett ugyanis már a hiánygazdálkodással is szembe kell nézniük: nagy kérdés például, hogy biztosított lesz-e a borászatok palackellátása.
A főtitkár beszélt arról is, hogy a kormánnyal szorosan együttműködve, a HNT adatbázisára alapozva valósultak meg különböző támogatási programok és piaci intézkedések, mint például a zöldszüret és a krízislepárlás. A beszélgetésen Tarpataki Tamás, az Agrárminisztérium helyettes államtitkára arról beszélt, hogy az EU-ban alapesetben tilos együttműködniük a piaci szereplőknek, a mezőgazdaságban azonban támogatottak a termelői együttműködések, és az uniós szabályozás támogatja a vertikális együttműködéseket, mint ami a HNT-n belül is megvalósul. Utóbbi pedig jól élt ezzel a lehetőséggel, és az átvett hatósági feladataival, piacszervezési intézkedéseivel segítette az ágazatot – nyomatékosította.
Brazsil Dávid beszélt arról is, hogy
felállították a szakmaközi bormarketing-alapot, amelyből a 2023-2024-es tervek szerint 2,5 milliárd forint fordítható projektekre.
Az alap 70 százalékát az Agrárminisztérium biztosítja, a többit pedig a piaci szereplők hozzájárulásai. A cél a folyamatos jelenlét biztosítása bel- és külpiacon egyaránt, valamint a magyar bor imázsának erősítése.
Az elszabadult munkaerő-költségekre, illetve a kézi munkaerő hiányára a gépesítés és a digitalizáció lehet a válasz, ebből a szempontból a szőlőtermesztők számára történelmi időszak a jelenlegi – fogalmazott Brazsil Dávid. Erre egyébként a jelek szerint a gazdálkodók is rájöttek, hiszen az Agrárközgazdasági Intézet (AKI) legfrissebb agrárgéppiaci jelentésében arról számolt be, hogy a gyümölcs- és szőlőápolás gépei iránti igény idén márciusig 67 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbi értékesítést. Az AKI beszámolója szerint ebben a gépcsoportban a metszők, előmetszők és a kertészeti soralj- és tőközművelők voltak a legkeresettebbek.
A főtitkár szerint a szőlőtermesztés is egy olyan szakmává válik, amihez nagyfokú specializációra van szükség, ami a hazai, javarészt az 1990 előtti háztáji gazdálkodás hagyományait tovább vivő rendszerrel való gyökeres szakítást jelenti. Ehhez pedig a biológiai alapoknak, a fajtáknak is alkalmazkodni kell, illetve – ahogyan azt Pál Sándor, a HNT pénzügyekért felelős alelnöke hangsúlyozta – birtokméret-növelésre is szükség van, hogy nőjön a hatékonyság, és a gépesítésnek is megfelelő tere legyen. Pál Sándor elmondta azt is, hogy a közelmúltban számos tételt kóstoltak a kikereskedelmi láncok kínálatából, amelyek közül 4-5 százalék volt kifogásolható, vagyis „összességében nem állunk rosszul”.
Ahhoz, hogy a magyar bor az európai bortérképen arra a szintre kerüljön, amelyre predesztinált, hitelességre van szükség, amit jó minőségű borokkal lehet megteremteni – mondta Légli Ottó, a HNT elnöke, arra a felvetésre reagálva, hogy a magyar borok exportára az európai versenytársakéhoz képest lényegesen alacsonyabb. A szint emeléséhez pedig
szemléletváltásra van szükség a termelőknél, akiknek rá kell döbbenniük, hogy a megújulás alanyai ők maguk
– tette hozzá. Légli Ottó így fogalmazott, hogy a konzervatív európai bortermelés számos kihívással néz szembe, amelyek közül a kontinensen jellemző borfogyasztás-csökkenést, és az újvilági borok jelentette konkurenciát emelte ki.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.