„A bor a magyarok számára a nemzeti identitás része, ez a borverseny pedig képes megmutatni a fogyasztóknak a magyar borászat sokszínűségét” – mondta a Hegyközségek Nemzeti Tanács (HNT) 42. Országos Borverseny (OBV) díjátadóján Feldman Zsolt, az Agrárminisztérium mezőgazdaságért és vidékfejlesztésért felelős államtitkára. A hazai borászat termékeinek megismertetése kulcsfontosságú, mert az igazi motivációt a fogyasztók vásárlási döntései jelentik – tette hozzá.
Feldman utalt a HNT-ben a közelmúltban lezajlott tisztújításra, és köszönetet mondott a tisztséget vállalóknak, hogy nem a legkönnyebb végét fogják meg a munkának, majd a HNT korábbi elnökének, az OBV szervezőbizottsága elnökének, Légli Ottónak a verseny elmúlt években végbement fejlődéséért. Az államtitkár bízik abban, hogy az OBV-n elért eredmények üzleti sikerekre válthatók, és a borpromóciós programok is meghozzák a gyümölcsüket, de a lényeg, hogy valóban a legjobb borokat tudják ezek mögött bemutatni.
Az idei OBV-re egyébként mind a 22 magyarországi borvidékről érkeztek nevezések, és több mint 200 borászat 918 tételét minősítették a bírálatkor. A versenyre kerülő borok egy háromszintű kiválasztási rendszer végén kapják meg minősítésüket, a bírálatot ugyanis megelőzik a hegyközségi és a borvidéki zsűrizések.
Egy termelő sok hibát el tud követni, de ezek közül talán a legnagyobb, ha nem megfelelően értékeli a termékét, és nem megfelelően pozicionálja
– mondta beszédében Légli Ottó, a szervezőbizottság elnöke, aki az OBV-vel kapcsolatban pozitív fejleményként említette, hogy az elmúlt négy-öt évben évről évre 5-10 százalékkal nőtt a nevezett tételek száma – tavaly például 824 volt. A nevezett borok 60 százaléka volt fehér, egyharmada pedig vörös. Kevesellte a pezsgők arányát, amely mindössze 5,7 százalék volt, miközben sokszor elhangzik az, hogy Magyarországon pezsgőforradalom zajlik.
Számára ugyancsak meglepően kevés, a tételek 2,7 százaléka volt organikus bor.
Az idei verseny statisztikái közül szemezgetve Légli elmondta, hogy a nagyaranyérmet nyert borok 40 százaléka volt tokaji, 20-20 százalékuk pedig a Badacsonyi, a Kunsági és a Villányi borvidék terméke. Az aranyérmes borok aránya a nevezettekhez képest a Villányi borvidéknél volt a legmagasabb, 18 százalék, ezt követte a Tokaji 15 és a Szekszárdi 10 százalékkal. Érdekes, hogy a Kunsági borvidék a maga 7,8 százalékával ebből a szempontból jobban szerepelt, mint az 5,8 százalékot elért Etyek-Budai, a nevezett borainak 5-5 százalékával aranyérmeket elért Egri, illetve Neszmélyi borvidék. Idén az aranyérmes borok 51 százaléka volt fehér, 39 százaléka vörös, 5 százaléka rozé, 2 százaléka pedig pezsgő.
Minőségi forradalmat szeretnének a borászatbanA Pajzos Tokaj nyerte el a legeredményesebb pincészet címet az Országos Borversenyen, ahol a 22 magyarországi borvidékről 232 pincészet nevezett összesen 824 tétellel. |
A bizottságok összeállításakor ügyeltek arra, hogy azokban egyaránt legyen borász, oktató, kutató, szakújságíró, illetve a kereskedelem képviselője, tapasztaltabbak és fiatalabbak egyaránt – mondta Varga Máté, a HNT szakmaközi ügyekért felelős alelnöke. Fontosnak tarották azt is, hogy a bírálat építő legyen, ösztönözze a borászokat a további fejlődésre.
Az OBV-n elért eredmények azért is fontosak, mert a díjnyertes borok népszerűsítése képezi a komplex borpromóciós program alapját.
A program gazdasági hátterét pedig a Vidékfejlesztési program 2,5 milliárd forintos támogatása biztosítja, amihez a borászok a forgalomba hozott borok után fizetett – literenként 1 forintot kitevő – szakmaközi bormarketing-járulékkal járulnak hozzá. Az alelnök szerint jelenleg a pályázat utolsó adminisztrációs munkái zajlanak, hamarosan már konkrét promóciók is lesznek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.