BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Hiába egyre jobb minőségű a magyar pezsgő, a fiatalok más italokat vesznek le a polcról

A világon visszaesőben van a bor- és pezsgőfogyasztás, a magyar kormány pedig megoldást keres erre a problémára. A Pezsgőkonferencia és pezsgőünnepen a Miniszterelnökséget vezető miniszter beszélt és elmondta, hogy a hazai pezsgőfogyasztás felzárkózott az európaihoz, viszont a fiatalok ízlésének változása miatt egyre nehezebb eladni ezt az italt. A bor és a pezsgő esetében is a fiatalok körében tervez fogyasztásösztönző kampányt a kormány.

Hazánk az egy-két évtizeddel ezelőtti helyzethez képest nagyot lépett előre a minőségi pezsgő előállítása terén – jelentette ki a Miniszterelnökséget vezető miniszter csütörtökön, az ötödik etyeki Pezsgőkonferencia és pezsgőünnepen. Gulyás Gergely hangsúlyozta, hogy Magyarországon az elmúlt időszakban sokan sokat tettek azért, hogy a pezsgők versenyképesek legyenek a francia champagne-nyal és a nemzetközi téren is megállják a helyüket. Fontos előrelépési lehetőségnek nevezte a magyar gasztronómiában a pezsgő párosítását az ételekhez, ami a fogyasztás további emelkedését hozhatja el.

Fotó: KISS ANNAMARIE

A miniszter arról is beszélt, hogy a bor- és pezsgőfogyasztás csökken Európában, eközben 

Magyarországon divat pezsgőt fogyasztani, fellendülőben van az ágazat, 

ugyanakkor „a fiatal generációk nem olyan alkoholt fogyasztanak, mint szüleik és nagyszüleik”, ami nagy kihívást jelent a termelőknek.

Az alkoholfogyasztás mennyisége nem csökken, de megjelentek a kevert italok a piacon, ezért nagy kihívás minőségi italt, például pezsgőt eladni Magyarországon 

– mondta Gulyás Gergely.

A költségek megugrottak, de a szőlő felvásárlási ára túl alacsony – sokan az ültetvények kivágását tervezik

Ennyi pénzért legfeljebb éhen halni lehet – fogalmazott kétségbeesésében egy mátrai szőlőtermelő a Mátrai Hegyközség Tanács mediációs találkozóján. A gazdák közölték, hogy a termelői árak egyre magasabbak, miközben a felvásárlók nem hajlandók több pénzt adni a szőlőkért. Az érdekképviseleti szerv szerint a probléma az, hogy a mátrai borok nem elég népszerűek, így marketingstratégia kidolgozását javasolták.

Rókusfalvy Pál a Nemzeti bormarketingért felelős kormánybiztos jelezte, hogy a nemzeti borstratégia egy 600 oldalas könyv formájában elkészült, amelyet sok tanulmány és kutatás előzött meg. Mint mondta, olyan anyagot szerettek volna készíteni, amiben nemcsak marketing, hanem edukációs, gasztronómiai és turisztikai feladatok is vannak benne.

Kiemelte, hogy 

a stratégia elsődleges célja a boreladások növelése, valamint a termékstruktúra szűkítése mellett új kategóriák megteremtése.

A kormánybiztos közölte, hogy a világ alkoholfogyasztási piacán a sör 40, a tömény italok 30, míg a bor 23 százalékon áll, a borfogyasztás csökkenése miatt 10 százalékos túltermelés van világszinten. Mindez a hazai bor- és pezsgő-előállítók számára kijelöli az irányt, főként a fiatalok ízlésvilágának és alkoholfogyasztási szokásaiknak megismerése, lekövetése jelenthet fogyasztásnövekedést az ágazat számára.

Feldman Zsolt, az Agrárminisztérium mezőgazdaságért és vidékfejlesztésért felelős államtitkára elmondta, hogy 

a Magyarországon előállított bor 5 százalékából lesz pezsgő, ami 140-160 ezer hektolitert jelent évente. 

Kijelentette, hogy reneszánsza van a magyar pezsgőnek, egyre többen, ma már közel 200 borászat állít elő pezsgőt, az előállítás nagy részét a Felső-Pannon és a Duna borrégió fedi le.

Az államtitkár megjegyezte, hogy a magyar borimport évek óta stagnál, míg a pezsgőimport valamelyest nőtt, ami a pezsgő iránti növekvő hazai keresletet jelzi. A magyar pezsgőexport legnagyobb piacai – érték és mennyiség szerint is – Kanada, Románia, Észtország, Svédország és Lettország, ugyanakkor jóval magasabb az importált pezsgők értéke az exportált termékekénél, ami a jövőben komoly feladatokat ad az ágazat számára.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.