Az autópiacokon szinte bevett szokás lett az alkudozás, a kereskedők akár 10-20 százalékot is elengedhetnek az autók árából egy üzlet nyélbe ütése érdekében. Mivel a kereskedők maguk szabhatják meg a saját áraikat, senkinek sincs beleszólása abba, hogy végül mennyiért adják a vásárló kezébe a slusszkulcsot. Hozzá kell tenni, hogy az autópiac 2022-ben egyébként is gyengén muzsikált. A német gyártók azonban megelégelték ezt a gyakorlatot, és a saját kezükbe vennék az értékesítési szabályok alakítását, beleértve a fogyasztói árak meghatározását is. Már meg is van az eszköz, amellyel ellenőrzést gyakorolhatnak a piacokon: az ügynöki modell.
Az ügynöki modell azt jelenti, hogy a gyártó csak annak a kereskedőnek engedélyezi az autói árusítását, amely ügynöki megállapodást köt vele. A független kereskedők ekkor ügynökökké válnak, akik mint ügyvivők a gyártó megbízásából járnak el. Ennek eredményeképpen elveszítik ráhatásukat az árakra, az autókat a gyártó által megszabott értéken kell eladniuk.
2023-ban egész Európában be kell vezetni az ügynöki modellt, ez elengedhetetlen
– mondta a Volkswagen csoport cseh leányvállalatának, a Skodának a vezérigazgatója, Klaus Zellmer a Handelsblattnak adott interjújában.
Az ügynöki modell úttörője a Volkswagen volt, még 2020-ban. Ebben az évben, nyáron a wolfsburgi vállalat úgy döntött, hogy az elektromos autóit kizárólag ügynöki modellen keresztül engedi értékesíteni. A belső égésű motorok esetében ekkor még meghagyta a hagyományos kereskedői rendszert.
Drágult az elektromos autók töltéseA benzin és a gázolaj év eleji áremelkedésével párhuzamosan az elektromos autók töltése is drágult január elején. A háttérben az energiaválság húzódik meg. Az elektromos autók évről évre népszerűbbek. |
A próbálkozás a hírek szerint sikeres volt, a VW elégedett az ügynöki modellel. Ezen felbuzdulva a jövőben a teljes autókínálatára ki akarja terjeszteni ezt a rendszert. Az autóipar többi szereplője figyelemmel kísérte a Volkswagen kísérletét, a sikert látva pedig valószínűleg mindenki átalakítja az értékesítését. A BMW már jelezte is, hogy
2026-tól minden autóját az ügynöki modellen keresztül tervezi piacra vinni.
A Volvo is arra készül, hogy bevezesse az ügynöki modellt – ezt a svéd gyártó vezérigazgatója, Jim Rowan közölte egy háttérbeszélgetésen. Szerinte ez a döntés nemcsak a gyártóknak, hanem az ügyfeleknek is előnyös lesz.
Ezzel a lépéssel biztosíthatjuk az átláthatóságot az ügyfeleink számára
– mondta Rowan. Hozzátette, hogy így a vásárlóknak nem kell heteken keresztül kereskedéseket látogatniuk, hogy megtalálják a legjobb árat, mivel mindenhol ugyanannyiba fognak kerülni az egyes modellek.
A Stellantis, Európa második legnagyobb gyártója már 2023-ban tesztüzembe helyezi az ügynöki modellt a Benelux-országokban és Ausztriában: 14 márkájával először csak ezekben az államokban próbálják ki az új rendszert, majd kiterjesztik egész Európára.
A cég európai operatív igazgatója, Uwe Hochgeschurtz szerint ez a döntés a vevők számára is előnyökkel jár majd.
A Stellantis egy új, fenntartható értékesítési rendszeren dolgozik, amelyből minden érintett partner, különösen a vásárlók profitálnak
– mondta Hochgeschurtz.
Szakértők úgy látják, hogy ha a gyártók teljes kontrollt kapnak az árak felett, az több kedvezményt és vásárlásösztönző programot hozhat, ám az áremelések is gyorsabban futhatnak át a rendszeren – erről a Bernstein autóipari elemzője, Daniel Röska beszélt.
Az ügynöki modell emellett elindíthatja az autópiac digitalizációját. Az egységes árak mellett a vásárlóknak már nem kell azon gondolkozniuk, hogy van-e olyan kereskedő, ahol olcsóbban juthatnak autóhoz, hanem elkezdhetik a böngészést az interneten.
Az autók, alkatrészek és szoftverek értékesítése hamarosan átköltözik a digitális térbe
– fejtette ki a várakozásait a Skoda-főnök, Klaus Zellmer. Szerinte ezzel olyan mennyiségű adatot tudnak majd összegyűjteni a gyártók a vásárlói szokásokról, amivel sokkal célzottabb ajánlatokat tudnak majd kialakítani a termékkörökben.
Jelenleg az online autóvásárlás gyakorlatilag elhanyagolható.
Mindössze az értékesített autók 2 százalékát vásárolják meg a neten keresztül az egész világon.
A svájci UBS bank elemzője, Adam Berlin úgy látja, hogy az ügynöki modell elterjedésével ez az arány 50 százalékig nőhet 2030-ra. Az online értékesítés elterjedése a becslések szerint 50 milliárd dollárral csökkentheti az autókereskedelem költségeit.
A gyártók ugyan fényes jövőt látnak az ügynöki modell elterjedésében, ám a kereskedők aggódnak a piac átrendeződése miatt. Különösen a kis- és közepes vállalkozások lehetnek áldozatai a gyártók szuverenitásának.
A kereskedők számára értelmét veszítheti az új autók értékesítése az új rendszerben. Vannak, akik úgy látják, hogy az eladott autókért, illetve a tanácsadásért a gyártóknak külön jutalékot kellene fizetniük, hogy így kompenzálják majd az ügynöki modell miatt kieső bevételeiket. Ez azonban egy megoldhatatlan vitának tűnik a gyártók és a kereskedők között. A Volkswagen, mint említettük, már bevezette az ügynöki modellt az elektromos autóinál, viszont a jutalékrendszer, amelyet meghatározott a kereskedők számára, vállalhatatlanul alacsony.
Emellett az elektromos átállással a márkakereskedők még egy fontos bevételi forrásuktól is elesnek: nem lesz szükség annyi szervizre, mint eddig. Az elektromos járművekben nem kell olajat cserélni, illetve a kevesebb mozgó alkatrész miatt az autók ritkábban hibásodnak meg.
Ezeknek a bevételeknek az eltűnése oda fog vezetni, hogy erősen lecsökken az autókereskedések száma. A német autóipari intézet (Ifa) tanulmánya szerint
2030-ra a jelenlegi 6800 németországi autókereskedésből mindössze 3900 maradhat meg.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.