„Egyelőre mindenki kivár, a majd’ 20 százalékos kamat nem a magánfogyasztóknak kedvez” – adott helyzetjelentést az új autók piacáról a Világgazdaságnak Knezsik István, az Autós Nagykoalíció és a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) elnöke. A szakembert azután kerestük meg, hogy a Peugeot márkaigazgatója, Bálint Zsófia a napokban azt nyilatkozta, a magyarországi újautó-piac szereplői számára a múlt év vége óta a fő kihívás már nem a gyártási kapacitások szűkössége, hanem a kereslet csökkenése.
Knezsik mindenesetre optimista, bár korábban azért többször ő is megemlítette, hogy „baj van, de dráma nincs!”. Szerinte az idei első negyedévben inkább a rezsiszámlák kifizetésével, mintsem a kocsivásárlással törődnek az emberek, akik vélhetően majd csak tavasszal térnek vissza a kereskedésekbe. Azt viszont még az MGE vezetője sem tudta megmondani, hogy megállítható-e a flottás vevők térnyerése. A Peugeot-nál ezzel kapcsolatban már megkongatták a vészharangokat, Bálint Zsófia ugyanis kijelentette, a magánügyfelek egyre inkább eltűnnek a piacról. Ebben már csak azért sincs semmi meglepő, mivel a lakosság vásárlóereje az infláció következtében gyengült, az üzemanyagok drágultak, az autók pedig immár 30-40 százalékkal kerülnek többe, mint korábban, ráadásul a finanszírozási lehetőségek drasztikusan romlottak.
Az új kocsi a kategóriájától függetlenül luxus lett, a legégetőbb kérdés tehát, hogy ki tudja most megfizetni.
„Nagyon sok még a megválaszolandó kérdés a jövőt illetően, ott van például a karbonsemlegesség és az elektromos járművekre történő átállás, de én mégis úgy gondolom, hogy 12 különböző hajtáslánc lesz az elkövetkező évtizedben. A vevők aztán majd eldöntik, hogy mi kell nekik ezekből – és persze mi az, amit meg is tudnak venni” – jegyezte meg Knezsik István.
A szakértők és a szereplők egyetértenek abban, hogy a magyar újautó-piac 2023-ban tovább zsugorodik. Az MGE az idei esztendőre 10 százalékos visszaesést prognosztizál, miközben mindenki abban reménykedik, hogy a lélektani határnak számító százezres darabszámot eléri valahogy.
Nagyon gyengén muzsikált tavaly a magyar autópiacÚj nagyhaszonjárművekből és motorokból viszont több fogyott 2022-ben. |
Amint arról a Világgazdaság is beszámolt, sorozatban a harmadik évben is a Toyota csoport értékesítette a világon a legtöbb autót 2022-ben, a 10,48 milliós darabszámmal fölényesen utasította maga mögé a 8,3 milliós eladásnál leragadt Volkswagen Groupot. A japán márka magyarországi képviselete, a Toyota Central Europe Kft. itthon is felért a csúcsra a kivonásokat is magába foglaló, teljes piacból kihasított 11,4 százalékos részesedésével.
Habár korábban 50-50, sőt 70-30 százalék volt a magán- és céges vásárlások megoszlása nálunk, az első két hónap alapján most mégis kijelenthető, hogy ez az arány megfordult, és 25-75 százalékra módosult
– közölte lapunkkal Varga Zsombor, a Toyota Central Europe Kft. magyarországi kommunikációs vezetője. Arra is rámutatott, hogy a képet az egyéni vállalkozók valamelyest torzítják, mert „hiába nem flottás vásárlóként viselkednek, az adatbázisban céges vevőként szerepelnek”.
Varga egyetért Bálint Zsófiával, a Toyota hazai képviseleténél is látják a piaci lassulást, noha regisztrációk tekintetében ez még nem jelenik meg náluk, köszönhetően a hosszabb szállítási határidőknek. Vagyis a 2022-ben megkötött szerződések miatt nem érzékelik még ezeknek a hatásait, bár tudják, előbb-utóbb őket is utolérik.
„Tavaly ősztől – a teljes piac többi szereplőjéhez hasonlóan – mi is egyre kevesebb szerződést kötünk” – folytatta a kommunikációs vezető, aki arra is kitért, hogy az elektromos autók elterjedése a magasabb árfekvésük miatt elméletben tovább befolyásolhatja a piacot, de jelenlétük a belső égésű motoros járművekhez képest még mindig marginális, így valószínűleg nem fogják. Ami az e-kocsik piacát illeti, ott is a flottás fogyasztók vannak túlsúlyban.
Az euró árfolyamának változása miatt – márkától függően – átlagosan 20-30 százalékkal emelkedtek az árak, azaz ami korábban tízmillió forint volt, most tizenkettő-tizenhárom millióba kerül. Ekkora növekményt a magánvevők jó része már nem tud lekövetni, főleg miután a vásárlások túlnyomó része nálunk eddig hitelre történt
– folytatta Varga Zsombor.
A Toyotánál ennek ellenére bíznak abban, hogy az árfolyamot sikerül végérvényesen gatyába rázni, és az alapkamat is mérséklődik, miközben azzal is tisztában vannak, hogy a fogyasztók átcsoportosítanak: elsősorban élelmiszert és rezsit fizetnek, nem pedig új kocsiban gondolkodnak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.