A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) szerint aránylag jól teljesített a hazai újautó-piac 2023-ban, miután 107 720 új személygépjárművet helyeztek itthon forgalomba. A visszaesés az egy évvel korábbihoz viszonyítva 3,4 százalék. Pedig már tavalyelőtt is több mint 10 ezerrel kevesebb fogyott új személygépkocsiból Magyarországon 2021-hez képest, vagyis két év alatt több mint 15 ezer új jármű tűnt el a magyar utakról. Az MGE eközben arról is beszámolt, hogy a használtpiac forgalma is jelentősen, 16,2 százalékkal megcsappant.
A részletes adatokból kiderül, tavaly 5807 tisztán elektromos személyautó kapott rendszámot, 23,4 százalékkal több, mint a megelőző évben. A forgalomba állított plug-in hibridek száma pedig 5546 volt, 13,7 százalékkal több, mint 2022-ben. A DataHouse statisztikái alapján összességében a regisztrált új kocsik mintegy 11 százaléka ebből a két kategóriából került ki.
Eközben a városi terepjárók (SUV) népszerűsége a nemzetközi trendeket követve töretlen volt, a SUV-modellek a piac majdnem felét adják 49,5 százalékos részesedéssel. Ezenfelül 2023-ban 17,5 százalékkal több, 20 749 kishaszonjárművet helyeztek forgalomba, a nagyhaszonjárművek piaca pedig 11,3 százalékkal nőtt (6344 darab) egy év alatt.
A közúti nehézpótkocsik piaca ennél kisebb ütemben, 8,8 százalékkal (3649 darab) emelkedett, autóbuszokból 820-at helyeztek forgalomba, ami 17,5 százalékkal haladja meg a 2022-es értéket. A motorkerékpárok eladásai negyedével (26 százalék) bővültek, 6549 darabot regisztráltak belőlük.
Az MGE várakozása, hogy
ugyanakkor becslésük szerint a személyautók piacán stagnálás várható,
százezer körüli éves forgalommal és a haszonjárműveknél is a tavalyi évhez hasonló értékesítéssel számolnak.
Az előbbiekkel ellentétben az elektromos autók piacán jókora keresletbővülést várnak idén: előreláthatólag 7500 új jármű kerülhet forgalomba, ez változhat az állami támogatások függvényében.
A márkák közötti versenyben trónfosztás történt, a Suzuki helyett ezúttal a Toyota végzett az élen, amely az átlagosnál kedvezőbb szállítási határidőket kínált. A japán konszern számos újdonsággal rukkolt ki: a hazai márkakereskedésekbe egyebek között tavaly érkezett meg nagyobb volumenben a világ legfejlettebb, ötödik generációs öntöltő hibrid elektromos meghajtásával debütáló Toyota Corolla Cross, valamint az első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a bZ4X. A szintén hozzá tartozó Lexus történelmi, turbófeltöltéses hibrid és plug-in hibrid elektromos meghajtással is elérhető, nagy méretű crossoverje, az RX is a boltokba került 2023-ban.
A tízes listát elnézve érdekes következtetéseket vonhatunk le: a teljes piac gyengült, ám a drágább modelleket preferálók vásárlóereje az adatok alapján alig változott – hívja fel a figyelmet az Autónavigátor.hu. A portál szerint így történhetett meg, hogy a BMW helyet cserélt a Daciával: a bajorok mintegy 10 százalékos növekedéssel, a francia-román kollaboráció pedig több mint 30 százalékos visszaeséssel zárta az esztendőt.
Az oldal arra is rávilágít, hogy a Skoda dobogós pozíciója az összetettben szinte kizárólag a flottaautó-bajnok Octaviának köszönhető. A csehek elsősorban a régi megrendelések miatt teljesítettek kiemelkedően. Áprilisban a 20 márkaképviselettel és 25 szervizzel rendelkező Duna Autó Zrt. igazgatóságának elnöke, Simon Péter a Világgazdaságnak elmondta, hogy azokkal a Skodákkal töltötték fel a készleteiket tavasszal, amelyeket még három évvel ezelőtt, 2021-ben hívtak le.
A márkák csatáját novemberben nyerte meg először a Suzuki, melynek két zászlóshajó modellje, a bajnok S-Cross és a bronzérmes Vitara szendvicsébe ékelődött a már említett, ezüstérmes Skoda Octavia. A 2013 óta Esztergomban gyártott és kétszer is megújult S-Cross tíz év alatt nagy utat tett meg: idehaza számos szakmai és közönségdíjat is kiérdemelt, miközben az európai piacokra már egyébként is csak hibrid hajtással vásárolható meg. Szeptember végén készült el belőle a félmilliomodik példány – hibrid, automata váltós változatban, kanyonbarna gyöngymetál színben.
A Suzuki 2022-ben még a 14 ezres eladási volument ostromolta itthon, most viszont be kellett érnie 12 167 értékesített darabbal. Ebből az S-Cross-Vitara kettős több mint 11 500-at tett a közösbe, korábban azonban mindkettő sokkal jobb teljesítményre volt képes.
Egymás után negyedik éve csökkennek az eladások itthon, ami azt jelenti, hogy egyre kisebb a kereslet az egyre drágább új kocsik iránt. Piaci szereplők szerint ez a folyamat több tényezőnek tudható be:
Beszédes adat továbbá az is, hogy a Központi Statisztikai Hivatal megállapította, 2023 különböző hónapjaiban 4,7–23,9 százalékkal voltak magasabbak az újautó-árak, mint egy évvel korábban.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.