„Jelenleg 7562 darab jobb kormányos autó van a műszaki megvizsgálást támogató informatikai rendszerben, 2020-tól 2023-ig összesen négy darabot bontottak el” – írta megkeresésünkre az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) sajtóirodája. A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint 2023 első fél évében 4 141 267 darab személygépjármű volt regisztrálva Magyarországon, azaz a jobb kormányosok a forgalomban lévő kocsik 0,18 százalékát teszik ki.
Halász Bertalan, a JóAutók.hu vezérigazgatója szerint a sok ügyintézés és költség ellenére továbbra is megérheti behozni autót az Egyesült Királyságból, amit az is bizonyít, hogy a mai napig vannak erre specializálódott szakemberek és cégek.
„A járművek négyötöde alkatrész-utánpótlásként vagy bontásra érkezik Magyarországra. Ezen belül is elsősorban népszerű márkák, Audik, BMW-k, Mercedesek és Volkswagenek, de minél felszereltebbek, annál jobb vételnek számítanak bontás szempontjából is.”
A kint élő magyarok rendszeresen hoznak haza jobb kormányos autókat ilyen céllal, ez ugyanis esetükben vámmentesen megtehető.
„Traileren, nagyobb mértékű, üzletszerűen bonyolított import esetén viszont őket is terheli minden költség” – mondta a Világgazdaságnak Halász.
A JóAutók.hu vezérigazgatója kiemelte, a jobb kormányos kocsik magyarországi forgalomba állítása mindezek ellenére részletes szabályokhoz kötött. Ezek a következők:
Halász Bertalan a költségeket sorolva kiemelte a forgalomba helyezés és ügyintézés költsége mellett a forgalmi, a rendszám, a törzskönyv, valamint az eredet- és műszaki vizsga díját.
Mindez nagyságrendileg kétliteres autónál 200 ezer, háromliteres autónál 300-350 ezer forintos kiadást jelent
– jegyezte meg.
A jobbkormányosok nagyjából feleannyiba kerülnek, mint a velük korban, futásteljesítményben, állapotban összevethető kocsik bal oldalra szerelt volánnal.
A bal oldali közlekedésről elsőre mindenkinek az Egyesült Királyság, ezen belül is Anglia jut eszébe, holott a szigetországon kívül is számos olyan hely van, ahol a kormányt a járművek jobb oldalára helyezték. Európában például
Érdekesség, hogy több mint 82 éve, 1941. július 6-án lépett életbe Magyarországon a jobb oldali közlekedésről szóló rendelet, a fővárosban és környékén azonban csak november 9-én vezették be. Hazánk Európában utolsó előttiként tért át a jobb oldali közlekedési rendre (utolsóként ezt Svédország tette meg, 1967-ben). A világ csaknem egyharmadában mind a mai napig a bal oldali közlekedés a kötelező.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.