BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
20240108_dugo_02451_MK_MW_bulvar

Megtudtuk, hány jobbkormányos autó van Magyarországon

Több mint 7500 darab jobb kormányos autó közlekedik a magyar utakon. Ezek a kocsik nagyjából feleannyit érnek, mint a velük korban, futásteljesítményben, állapotban összevethető járművek bal oldalra szerelt volánnal. A Világgazdaságnak nyilatkozó Halász Bertalan szerint a sok ügyintézés és költség ellenére továbbra is megérheti behozni ilyen járgányokat az Egyesült Királyságból, amit az is bizonyít, hogy a mai napig vannak erre specializálódott szakemberek és cégek.

„Jelenleg 7562 darab jobb kormányos autó van a műszaki megvizsgálást támogató informatikai rendszerben, 2020-tól 2023-ig összesen négy darabot bontottak el” – írta megkeresésünkre az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) sajtóirodája. A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint 2023 első fél évében 4 141 267 darab személygépjármű volt regisztrálva Magyarországon, azaz a jobb kormányosok a forgalomban lévő kocsik 0,18 százalékát teszik ki. 

20240108_dugo_02451_MK_MW_bulvar
Jelenleg 7562 darab jobb kormányos autóról tudni Magyarországon.
Fotó: Máté Krisztián / MW Bulvár

 

Vámmentesen hozhatnak haza jobb kormányos autót az angliai magyarok

Halász Bertalan, a JóAutók.hu vezérigazgatója szerint a sok ügyintézés és költség ellenére továbbra is megérheti behozni autót az Egyesült Királyságból, amit az is bizonyít, hogy a mai napig vannak erre specializálódott szakemberek és cégek. 

„A járművek négyötöde alkatrész-utánpótlásként vagy bontásra érkezik Magyarországra. Ezen belül is elsősorban népszerű márkák, Audik, BMW-k, Mercedesek és Volkswagenek, de minél felszereltebbek, annál jobb vételnek számítanak bontás szempontjából is.”

A kint élő magyarok rendszeresen hoznak haza jobb kormányos autókat ilyen céllal, ez ugyanis esetükben vámmentesen megtehető.

„Traileren, nagyobb mértékű, üzletszerűen bonyolított import esetén viszont őket is terheli minden költség” – mondta a Világgazdaságnak Halász.

Szigorú szabályokhoz kötött a jobb kormányos autók forgalomba állítása Magyarországon

A JóAutók.hu vezérigazgatója kiemelte, a jobb kormányos kocsik magyarországi forgalomba állítása mindezek ellenére részletes szabályokhoz kötött. Ezek a következők: 

  • legalább egy évig tulajdonolni kell az adott járművet, amelynek
  • érvényes névre szóló forgalmival és műszaki vizsgával kell rendelkeznie,
  • meg kell fizetni a vámot és áfát (vannak költségcsökkentő tényezők, ha például Németországban vagy Franciaországban már sikerül levámolni az autót),
  • az első fényszórókat ki kell cserélni rajtuk, miután a bal oldalon lévő lámpa feljebb van állítva (az út szélére optimalizálva), ez Magyarországon éjszaka vakítaná a szemből érkezőt,
  • a hátsó ködlámpát – ha csak egy van – szintén át kell szerelni a másik oldalra. 

Ennyibe kerül itthon forgalomba helyezni a jobb kormányos autókat

Halász Bertalan a költségeket sorolva kiemelte a forgalomba helyezés és ügyintézés költsége mellett a forgalmi, a rendszám, a törzskönyv, valamint az eredet- és műszaki vizsga díját. 

Mindez nagyságrendileg kétliteres autónál 200 ezer, háromliteres autónál 300-350 ezer forintos kiadást jelent

– jegyezte meg.

A jobbkormányosok nagyjából feleannyiba kerülnek, mint a velük korban, futásteljesítményben, állapotban összevethető kocsik bal oldalra szerelt volánnal.

Hol van bal oldali közlekedés Európában?

A bal oldali közlekedésről elsőre mindenkinek az Egyesült Királyság, ezen belül is Anglia jut eszébe, holott a szigetországon kívül is számos olyan hely van, ahol a kormányt a járművek jobb oldalára helyezték. Európában például

  • Írországban,
  • a Man-szigeten,
  • Guernsey-ben,
  • Jersey-ben,
  • Máltán és
  • Cipruson (a török Észak-Cipruson is).

Érdekesség, hogy több mint 82 éve, 1941. július 6-án lépett életbe Magyarországon a jobb oldali közlekedésről szóló rendelet, a fővárosban és környékén azonban csak november 9-én vezették be. Hazánk Európában utolsó előttiként tért át a jobb oldali közlekedési rendre (utolsóként ezt Svédország tette meg, 1967-ben). A világ csaknem egyharmadában mind a mai napig a bal oldali közlekedés a kötelező. 

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.