A közelmúltban lélektani határt lépett át a forint az euróval szemben. A négyszázas és e feletti árfolyam tényleg azt jelenti, hogy még drágábbak lesznek az új autók?
Az új autókat nagyjából már erre a szintre árazták be, de a mi esetünkben van még egy másik terület, amelyiket szintén érinti az árfolyamkockázat: az alkatrészeket. Az elmúlt években nagymértékű volt a drágulás, 2019-hez képest ma több mint 60 százalékkal kerülnek többe az új járművek. Ez egy brutális szám! A keresleti oldal mindeközben bezuhant, emiatt egyre több az akció, a kedvezmény a márkakereskedőknél. Azt tapasztalom, hogy a piacon nagy most a harc a vevőkért.
Szintén nemrég történt, hogy a nemzetgazdasági miniszter rendkívüli fogyasztóvédelmi vizsgálatot rendelt el az új gépjárműveket értékesítő kereskedőknél az általuk alkalmazott tisztességtelen általános szerződési feltételek miatt. Erről mi a véleménye?
Azt fontos megjegyezni, hogy mi nem fogyasztókkal, hanem gazdasági szereplőkkel dolgozunk a B2B-piacon (Business to business, vállalatok közötti tranzakció – a szerk.), tehát az általunk kiszolgált szegmenst nem érinti az eljárás.
Személy szerint azért örülök a hírnek, mert amikor kevés autó volt, és drasztikusan, egyik napról a másikra változtak az árak, nagy különbség mutatkozott a márkák hozzáállásában – ezt flottakezelőként mi is megtapasztaltuk. Nem mindig folytattak ügyfélbarát, fair üzletpolitikát bizonyos márkák.
Tisztában vagyok vele, hogy hirtelen a nyakukba zuhantak kapacitásból, árfolyamkülönbségből és kamatkörnyezetből fakadó problémák, de nagy volt az eltérés, hogy miként viselkedtek ebben a helyzetben – nyilván ez a magánvásárlóknál sem volt másképp. Muszáj korrekten kezelni az ilyen szituációkat, a gondokat pedig nem áthárítani, hanem megosztani a piaci szereplőkkel.
Egy felmérés szerint a hazai lakosság nagy része szeretne elektromos autót, csak nincs elég pénze rá. Nem arról van inkább szó, hogy a magyar emberek még mindig bizalmatlanok a technológiával szemben?
Sokan vannak, akik szeretnének tenni a környezetért, és ebből a megfontolásból vásárolnának elektromos autót. Mindenesetre a cégeknél és magánszemélyeknél több kérdés is felmerül az árcédulán kívül: például, hogy meg tudják-e gazdaságosan oldani a töltést. Ha erre nincs otthon lehetőség, teljesen más helyzet áll elő, a nyilvános töltőpontok ugyanis lényegesen drágábbak. Az sem mindegy, ki hány kilométert tesz meg naponta. Ha valaki kis távolságokat utazik, akkor nagyon sokáig kellene használnia az e-autóját, hogy az üzemeltetésből adódó előny visszahozza a vételárát. A megtérülés – angolul total cost of ownership – akkor számottevő, ha valaki rendszeresen és sok kilométert vezet. Jelenleg azonban még nem olcsók ezek a gépjárművek.
Mi az az árszint, ami ön szerint még a megfizethető kategóriába tartozik?
Azt már régen átléptük. Hol vannak már a négy-öt-hatmillió forintos új autók? Sehol, és ez nagyon szomorú. Néhány éve még 14,5 volt, most viszont már 16 éves a hazai gépjárműállomány.
Az emberek nem engedhetik meg maguknak, hogy új autót vegyenek, ez ilyen egyszerű. Meg kell találni azt az egyensúlyi pontot, amikor az üzemeltetési költség és a gépjármű életkora még összhangban van.
Ez minden modellnél más, de a 16 év azért tényleg sok, főleg azért, mert a tartósság már nem elsődleges szempont a fogyasztói társadalomban. A flottaszegmens ettől eltér, bár ott meg az a baj, hogy észszerűtlenül rövid futamidőket használnak a cégek, és azzal próbálják attraktívvá tenni a munkahelyüket, hogy nagy és csillogó kocsikat adnak az új kollégáknak. Pont ezeket a szokásokat, berögződéseket kellene megváltoztatni.
A magyar újautó-piacot a céges vásárlások táplálják, a privát ügyfelek szinte eltűntek róla. Fordulhat a kocka a jövőben?
A piacot tekintve ilyen rossz évet, mint az idei, még nem is láttam. Ennek elsősorban a gazdasági környezet és a bizonytalanság az oka:
Ez azt jelenti, hogy nem vagy lassan köteleződnek el hosszú távra nem vesznek több eszközt, helyette leépítik a flottát, átszerveznek. A magánfogyasztók ugyanezen okokból tűntek el: a családok kivárnak, óvatosak, nem költenek, nem vágnak bele nagy beruházásokba. Ez az attitűd a használt autók esetében is megjelent, bár ennek a piacnak az előbb említett okok miatt most sokkal jobban megy.
Nagy fába vágta a fejszéjét az Ayvens a legújabb kampányával, melyben azt hangsúlyozza, az autónk nem a névjegyünk.
Már régóta formálódik bennünk a gondolat, hogy a fenntartható flották kialakítása nemcsak az alternatív meghajtási módok bevonásával lehetséges, hanem itt, mint az élet más területein is, a valódi használati igényeinkhez kell igazítani a fogyasztásunkat – jelen esetben az autó kiválasztását.
Hiszen nem szedünk ki magunknak tíz tányér ételt vacsorára, és nem hordunk öt számmal nagyobb méretű nadrágot sem – miért tesszük ezt az autónkkal? A kocsink típusa és mérete jelenleg sokkal inkább státuszszimbólum, a névjegyünk, nem pedig a használati szokásainkhoz illeszkedik, hogy milyen autóban ülünk.
Én komolyan gondolom – és erről évek óta beszélünk –, hogy a fenntarthatóságért tenni is kell. Nálam is eljött a pillanat, amikor rádöbbentem: egyedül utazom egy kéttonnás járműben. A klímaválság miatt nagy bajban leszünk, ha továbbra is ugyanúgy élünk, ahogy most. Olyan kérdések fogalmazódtak meg bennem, hogy én mit tudok tenni a változásért, vagy a cégem, és mire lehetünk hatással. Ez utóbbi kifejezetten fontos, mert a gondolat önmagában nem elég. Nem szeretek évekig beszélni valamiről és közben nem cselekedni. Azért, mert én vagyok a vezérigazgató, még nem jelenti azt, hogy a legnagyobb autóban kellene ülnöm. Ez a felfogás a vezetői stílusomra is igaz. Emlékszem, 2017-ben éppen az e-mobilitásról beszélgettünk egy konferencián: mindenki a másikra várt, a kormányra, hogy cselekedjen, amikor én azt mondtam, jól van, mi elkezdjük, csak zöld rendszámos kocsi lehet mostantól a flottánkban. Így indultunk el ezen az úton. Most is sok teendőnk van, nem gondolom, hogy már holnap óriási eredményeket fogunk elérni, de valahol és valakinek el kell kezdenie – mi belevágtunk.
Autózás: több ezer magyart érint a névváltás
Ayvens név alatt folytatja tevékenységét Magyarország legnagyobb flottakezelője és mobilitási szolgáltatója, az ALD Automotive | LeasePlan. Hazánkban az Ayvens mintegy 3000 ügyfele részére nyújt mobilitási megoldásokat, és összesen mintegy 33 ezer járműből álló flottát kezel.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.