Átalakulóban van a használt luxusórák világa, azokra egyre többen tekintenek befektetésként is. Ez különösen a fiatalabb vásárlók esetében igaz, akik az infláció elleni védekezés és a portfóliók diverzifikálása érdekében döntenek az óravásárlás mellett – derül ki a Boston Consulting Group (BCG) legfrissebb felméréséből.
A vezető gyártók – például a Rolex, a Patek Philippe és az Audemars Piguet – termékeiért egyre többen fizetnek magas felárat, arra számítva, hogy még mindig nem értük el a csúcsot. Ezek a remények nem alaptalanok a BCG szerint, hiszen
a fenti három márka átlagára 2018 augusztusa és idén január között évesített szinten 20 százalékot emelkedett,
ami magasabb az S&P 500 vezető amerikai részvényindex által realizált éves szinten 8 százalékos hozamnál is.
A tanácsadócég szerint a 2021-ben 75 milliárd dollárt érő luxusórapiac 30 százalékát már a használt órák tették ki, míg 2013 és 2022 között a luxusórák értéke gyorsabban nőtt, mint más gyűjthető termékeké, például az ékszereké, a kézitáskáké, a boroké, a műalkotásoké vagy a bútoroké. Ezen időszakban a luxusórák évente átlagosan 7 százalékot drágultak, ám 2020-2022 között az áremelkedés 27 százalék volt.
Itt a legújabb várólista: akár 10 évet is várni kell egy új RolexreBrutális a kereslet a luxusórák iránt, a gyártók viszont nem növelik a mennyiséget, így a másodpiac is virágzik: használt sokszor drágább, mint az új. |
Mindez természetesen a befektetők figyelmét is felkeltette, így a piac is bővült, miközben a koronavírus-járványra kapacitáscsökkentéssel reagáltak a gyártók. A használt órák így sokszor a listaár két-háromszorosáért is eladhatók. A tanulmány szerint a csúcsmodellek, mint például a Patek Philippe Nautilus, az Audemars Piguet Royal Oak, valamint a Rolex Daytona illetve a GMT-Master II különösen kelendőek, de kedveltek a független márkák, mint például az F.P.Journe, a De Bethune és a H. Moser & Cie modelljei is.
A használt szegmens ma már gyorsabban növekszik, mint az új órák piaca,
és ez a tendencia valószínűleg folytatódni fog a BCG előrejelzése szerint. Miközben a járvány kitörése után az új órák eladásai 17 százalékkal estek vissza 2020-ban, a használt órák eladásai 3 százalékkal nőttek.
A felmérés szerint a luxusórák a magas jövedelmű milleniumi generációs és 50 év körüli férfiak körében a legnépszerűbbek, de már a gazdag Z generációs korosztály érdeklődését is felkeltették. További lehetőségeket rejt az online értékesítés, mely mára már a bolti és aukciós forgalmat is meghaladja és 2026-ra a teljes forgalom 60 százalékát teheti ki.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.