Az első benyomás, a kisugárzás, a problémamegoldó képesség, a határozottság, a verbális-nonverbális kommunikáció szinte minden állásinterjún döntő szerepet játszik. A különböző szituációs gyakorlatok, esetleg "kínos" helyzetek helyes kezelése még inkább meghatározó, ha kereskedelmi, értékesítési munkakörre keres új munkatársat a vállalat.
Bár a kiválasztási szempontok cégenként eltérőek, abban minden szakember egyetért, hogy a személyiségjegyek gyakran fontosabbak, mint a szakmai tapasztalatok. Az értékesítési munka körülményei nehezebbek lettek, mint néhány évvel ezelőtt, ma már mást vár el a piac, és így mást igényelnek a HR- és az értékesítési vezetők is. Épp ezért az értékesítők kiválasztási folyamatába pszichológus szakembert is bevonunk - tájékoztatta lapunkat Ághné Csáki Ilona, a Siemens emberi erőforrás igazgatója.
Határozottság, céltudatosság, nyitottság és fogékonyság - ezek mindenképp olyan tulajdonságok, amelyek birtokában van egy jó értékesítő. Az önmagával szemben támasztott követelmények közé tartozik, hogy ambiciózus, szeretne fejlődni, mert ez is jelentős motivációs szerepet játszik - állítja Seregi György, a Sara Lee Hungary értékesítési igazgatója. A jó kommunikációs készség és a kapcsolatépítés kiemelten fontos, a kreativitás pedig nélkülözhetetlen. A szellemi-fizikai kitartás és a türelem sem hiányozhat. Egy alkalmas jelöltnek nemcsak jó értékesítési képességei vannak, hanem alkalmas az önálló és a csapatmunkára is - fogalmaz Seregi György.
Előfordul, hogy a cégek nem maguk választják ki az értékesítési területre szánt szakembereket, hanem inkább olyan cégre bízzák, amely a magyar üzleti-értékesítői kultúrára adaptált és validált, pszichológiai (pszichometriai) tesztek segítségével tárja fel a személyiségjegyeket. A cél, hogy olyan képességek vagy épp rossz tulajdonságok is kiderüljenek, amelyek egy interjú vagy Assessment Center alkalmával nem biztos, hogy felszínre kerülnének. Az alkalmazott tesztek, mérési eszközök lerövidíthetik a kiválasztási időt és hatékonyabbá teszik a kiválasztást, a vezetőknek pedig segítséget nyújtanak abban is, hogy a későbbiek folyamán könynyebb legyen motiválni a kiválasztott szakembert. Olyan szakembert kell találnunk a teszt segítségével, aki illeszkedik a cég értékesítési stratégiájához és kultúrájához - mondja Varga Gabriella, az internet alapú kiválasztási eszközöket alkalmazó Sinndar Kft. ügyvezetője. A tesztek elsősorban a személyiséget vizsgálják, így nem pillanatnyi állapotot mérnek, hanem felszínre hozzák a valós személyiség jellemzőit is. Azokat is, amelyek befolyással bírnak az értékesítői személyiség kialakulására.
A tesztek sokféle eredményt hozhatnak. Kimutathatják például, hogy a jelölt alkalmas lenne ugyan a feladatra, de nem biztos, hogy valóban értékesítéssel szeretne foglalkozni. Vagy épp nem kellően motivált, ez pedig kedvezőtlenül befolyásolja, hogy később meddig marad a cégnél.
A teszt kérdései közé természetesen hazugságvizsgálókat is elhelyeztek a készítők, így nehéz manipulálni a kérdőívet. Az ilyen kérdések képesek kiszűrni az átmeneti hangulatváltozások és egy stresszes időszak okozta eltéréseket is. Vagyis marad szimplán az ember, azokkal a személyiségjegyekkel, amelyek eldöntik, dolgozhat-e vagy sikeres lehet-e értékesítőként egy cégnél, vagy inkább más területen érdemes munkát, kihívásokat keresni vagy ajánlani számára.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.